BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Disember 06, 2008

PETUA-PETUA KESELAMATAN JALAN RAYA SEMPENA MUSIM CUTI SEKOLAH

KENYATAAN AKHBAR: PETUA-PETUA KESELAMATAN JALAN RAYA SEMPENA MUSIM CUTI SEKOLAH

28 NOVEMBER 2008: Bersempena dengan musim cuti persekolahan dan perayaan Hari Raya Aidil Adha yang bakal menjelang tiba, pihak Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Malaysia (JKJR) ingin mengingatkan dan menasihatkan para pengguna jalan raya agar sentiasa berhati-hati dan bertimbang rasa serta mengamalkan pemanduan berhemah ketika di jalan raya.

Peningkatan kadar jumlah trafik pasti berlaku kerana para ibu bapa mengambil peluang membawa anak-anak dan keluarga pergi bersiar-siar atau bercuti sempena musim cuti persekolahan ini.

Dalam pada itu para ibubapa dinasihatkan agar tidak membenarkan anak-anak mereka yang belum layak dan belum memiliki lesen memandu yang sah untuk memandu kereta atau menunggang motosikal demi melindungi keselamatan orang tersayang dan mengelakkan sesuatu yang tidak diingini berlaku kepada mereka.

Amalan memandu kereta dan menunggang motosikal tanpa lesen adalah menjadi satu kesalahan serius disisi undang-undang, iaitu mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987, di bawah seksyen 26(1) tiada seorang pun boleh memandu sesuatu kenderaan di sesuatu jalan melainkan jika dia adalah pemegang sesuatu lesen memandu yang membenarkannya memandu sesuatu kenderaan motor dan seksyen 26(2) mana-mana orang yang melanggar subseksyen(1) adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi tiga bulan atau kedua-duanya sekali.

Maka adalah menjadi tanggungjawab para ibubapa agar sentiasa mengawasi dan memastikan keselamatan keluarga dan anak-anak ketika berada di jalan raya, iaitu jika memandu kereta pastikan mereka memakai tali keledar depan dan belakang, jika menunggang motosikal pastikan mereka menggunakan topi keledar dengan kemas dan betul serta jika melintas pimpinlah tangan anak-anak bagi memastikan keselamatan mereka.

Sebagai langkah-langkah keselamatan di jalan raya para pemandu haruslah membudayakan pemanduan berhemah dan mematuhi peraturan lalulintas serta sentiasa mengamalkan 8 petua keselamatan jalan raya bagi memastikan setiap perjalanan selamat sampai ke destinasi.

8 Petua Keselamatan Jalan Raya ialah :

1. Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jika anda berasa letih, mengantuk, di bawah pengaruh alkohol atau berada dalam keadaan yang tidak tenteram, tangguhkan perjalanan anda.
2. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.
3. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong. Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.
4. Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning.
5. Elakkan daripada mengekori kenderaan lain terlalu rapat sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.
6. Patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.
7. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja biadab tetapi membahayakan semua pengguna.
8. Elakkan mencelah di antara kenderaan kerana ini membahayakan keselamatan anda dan orang lain.

Kempen advokasi keselamatan jalan raya di Plaza Tol LDP(LITRAK), Hentian Sebelah Puchong Selatan pada hari ini yang diketuai oleh Datuk Suret Singh, Ketua Pengarah, Jabatan Keselamatan Jalan Raya bersama rakan kongsi telah mendapat sokongan dan kerjasama daripada pihak pengendali Lebuhraya Damansara Puchong, LITRAK serta wakil-wakil Persatuan dan Kelab Motosikal bagi tujuan mempromosikan isu-isu keselamatan jalan raya terutamanya bagi pemakaian tali keledar belakang yang akan dikuatkuasakan mulai 1 Januari 2009 dan golongan berisiko tinggi iaitu para penunggang dan pembonceng motosikal.

Semoga kempen advokasi Jabatan Keselamatan Jalan Raya bersama rakan kongsinya ini mampu meningkatkan kefahaman dan kesedaran para pengguna jalan raya kearah usaha mengurangkan kadar kematian akibat kemalangan jalan raya di negara kita.

Sumber:
PETUA-PETUA KESELAMATAN JALAN RAYA SEMPENA MUSIM CUTI SEKOLAH
Laman Web Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia