BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, November 26, 2008

Tanda-Tanda Batuk Berterusan - Langkah-langkah Untuk Mencegah Bronkitis

Penyakit batuk bronkitis boleh dikenalpasti menerusi batuk yang berterusan dan diikuti pula dengan pengeluaran kahak. Batuk jenis ini boleh menyebabkan menyukarkan pesakit untuk bernafas. Sekiranya penyakit batuk jenis bronkitis ini dibiarkan berterusan, ia boleh mengundang penyakit lelah dan kehilangan berat badan.

Penyakit ini boleh dicegah dengan melakukan beberapa perkara seperti menghirup udara segar dan bersih. Elakkan daripada merokok atau terhidu asap rokok yang dihembuskan oleh orang lain.


Batuk Berterusan Atau Batuk Rejan

Batuk rejan atau batuk yang tidak berhenti-henti yang selalu berlaku di kalangan kanak-kanak boleh diubati dengan menggunakan air perahan daun peria. Disebabkan air peria ini terlalu pahit, kahak-kahak akan keluar. Kahak adalah penyebab batuk.


Amalan Pencegah Penyakit Batuk Yang Menyerang Pada Waktu Malam Atau Ketika Cuaca Sejuk

Ada sesetengah orang yang sering diserang penyakit batuk ketika udara sejuk atau pada waktu malam. Penyakit batuk yang berlaku pada waktu sebegini boleh diubati dengan amalam pernafasan. Caranya, carilah tempat yang berudara bersih atau segar, dan tariklah nafas melalui hidung sedalam-dalamnya dan tahan udara yang disedut itu di dalam paru-paru selama yang boleh tetapi jangan dipaksa-paksa. Kemudian, hembuskanlah nafas itu perlahan-lahan menerusi hidung. Pastikan mulut sentiasa tertutup. Dikatakan, dalam masa 15 minit, gatal-gatal di tekak akan hilang.