BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, November 04, 2008

Kisah Persahabatan: Seorang Anak Posmen dan Bomba - Membalas Surat Sang Gadis

Entri ini khusus untuk bercerita tentang persahabatan. Di samping itu saya juga ingin menyelitkan sedikit kisah mengenai seorang lagi kawan baik saya di dunia nyata. Saya mengenalinya sejak sekolah rendah.

Ya.. ya... BETUL. Kali ini saya bercerita tentang kawan-kawan perempuan saya. Dalam entri yang terdahulu dan lagi terdahulu, saya ada bercerita meengenai kawan-kawan baik saya yang terdiri berlainan bangsa kan?

Suatu masa dahulu saya sangat pening bagaimana hendak menghantar surat ke pejabat pos setiap minggu. Nasib baik saya ada kawan baik yang satu ini. Namanya N. Anda tahu kenapa saya selalu menggunakan nama singkatan bagi kawan-kawan saya?

Oh, yea. Saya tak mahu digosip dan saya juga tak mahu mendedahkan identiti kawan-kawan saya supaya mereka digosip. Digosip adalah perkara biasa bagi saya, dan oleh itu saya sudah biasa menghadapinya.

That's why I don't like to reveal myself, you know. That's what smart people always do. I just follow it.

Okay. Saya selalu menerima balasan surat daripada gadis-gadis. Bagaimana jika gadis itu di luar kawasan tempat tinggal saya? Berpuluh-puluh kilometer jauhnya daripada saya.

N menawarkan diri untuk menghantar surat-surat saya. Dia beritahu saya, ibunya bekerja di pejabat pos. Ayahnya pula seorang ahli bomba.

Jadi setiap kali ada surat yang perlu saya balas, saya akan kirimkan menerusi N, dan N akan kirimkan kepada ibunya, dan ibunya akan membawa surat itu ke pejabat pos pada keesokkan harinya untuk di pos. Wujud satu bentuk carta alir yang berkesan yang dapat menjimatkan kos dan tenaga.

Ibu N sungguh baik. Kadangkala saya dapat diskaun harga untuk setem. Selalunya saya akan mengirimkan surat kepada N tanpa setem. Saya akan bayar kepada N, mengikut jumlah surat (dan setem) bagi setiap surat. Pada masa itu, internet belum lagi popular. Malah, ada orang yang ingat e-mel dan Hotmail itu dua perkara yang berbeza. Sebenarnya Hotmail itu ialah satu jenama e-mel, dan e-mel itu ialah istilah khusus untuk surat elektronik.

Sekarang N sudah menuntut di pusat pengajian tinggi. Nampaknya bidang yang saya ambil banyak memberi pengaruh kepada kawan-kawan baik saya. Mereka mahu mengikut jejak saya, mereka beritahu saya:

"Amiene, I hope we can be in the same place. Work together. Be friend again. You are the best person I ever meet."

Saya gembira dengan kawan-kawan saya. Mereka bukan membodek saya. Percaya atau tidak?

Mereka pernah marahkan saya juga. Ada satu ketika, saya pernah bersedih dan merajuk kerana satu perkara. Ya, dulu ada satu perkara yang membuatkan saya cukup marah dan merajuk. Sebenarnya saya bukan seorang yang suka merajuk.

Kerana risaukan keselamatan saya, seorang rakan saya memarahi dan menegur saya. Selepas itu, saya tidak merajuk lagi.

Bila saya fikir-fikirkan, saya gembira kerana di sekeliling saya ada kawan-kawan baik saya yang selalu menegur saya jika saya buat silap. Orang kata, jika ada orang tegur kesilapan kita, itu tandanya Tuhan masih sayangkan kita.

I am a free and happy person.

Kawan-kawan baik yang saya dapat selama ini wujud atas dasar tanggungjawab.

Keseronokan? Kami tidak pernah bersama-sama semata-mata untuk aktiviti hiburan. Kami bersama-sama semata-mata untuk mengetahui perkembangan diri masing-masing. Jika suatu hari kamu pergi berseronok, melihat semua orang berasa gembira dan suka hati, dan kemudian kamu berkata: "Thank you to all of you. Today, I really enjoy with all of you."

Adakah ini bermaksud mereka kawan baik kamu? Tidak semestinya. Bagaimana jika kamu berada di dalam kesusahan atau berkelakuan luar biasa sehingga boleh menimbulkan kebimbangan orang lain. Adakah mereka menegur kamu? Adakah mereka mengambil berat akan diri kamu? Ketika itu definisi persahabatan yang sebenar akan teruji.

Saya masih ingat semasa saya belajar seketika di Kuala Lumpur, menumpang pensyarah di sana. Saya bertemu dengan seorang rakan kami.

"Hei!!! Amien ada dekat sini!!! Reunion! Reunion!"

Esoknya juga kami buat reunion. Rupa-rupanya ada beberapa kawan rapat saya semasa di sekolah dahulu. Kami berkumpul untuk reunion kecil.

Saya, tiga orang kawan perempuan dan seorang kawan lelaki. Kami berlima meraikan reunion kecil kami di Sogo.

Selepas itu kami merancang ke air terjun. Tetapi saya tidak dapat pergi,saya beritahu mereka yang saya tidak dapat pergi kerana saya ada pertemuan dengan pensyarah. Dan kebetulan itu minggu terakhir saya menumpang pensyarah di sana.

Di mana-mana sahaja, pasti akan ada kawan baik. Bertemu dan bersatu kembali.

Asalkan kita tidak mementingkan diri sendiri. Kawan baik yang akan dapat kita temui akan menjadi semakin ramai. Itulah hidup bersahabat dan berkawan yang saya kenal.

Orang hendak mempergunakan kita? Awas! Saya kaki buli. Saya buli sesiapa yang hendak mempergunakan saya, sehingga dia serik hendak meneruskan niat dia. Jika nasib tak baik, saya akan ajak kawan-kawan saya memperkenakan dia.

Bagaimana pula dengan persahabatan menerusi internet? Saya kurang percaya dengan persahabatan sebegini. Setakat ini saya tidak memiliki sahabat di internet, tetapi saya ada berhubung dengan sahabat saya menerusi internet. Di internet, saya cuma ada kenalan. Oleh kerana itu saya tidak begitu serius dalam hubungan dengan kenalan-kenalan di internet. Cukup untuk bertukar-tukar pendapat, saling kunjung-mengunjung pada masa lapang dan berkongsi beberapa aktiviti di internet. Itu sahaja.

Jika ada hubungan serius, itu cuma mungkin sedikit urusan kerjaya untuk kehidupan dengan orang-orang yang saya yakini kewujudannya. Mereka ini biasanya orang-orang yang sudah popular atau ternama. Iyalah, kenapa hendak berurusan dengan orang yang tidak kenal atau ternama? Kalau kena tipu, padan muka kamu. Sebab itu jika orang itu orang yang ternama, popular atau ada bukti kewujudannya seperti penulis buku, penerbit buku dan seumpamanya, maka saya berani bekerjasama dengan mereka. Sebab, mereka betul-betul wujud dan kewujudan mereka diyakini ada.

Pernah beberapa orang kenalan mengirimkan e-mel atau mesej kepada saya mengenai kenapa di dunia realiti, tidak ada orang mahu menegur mereka. Mereka rasa kehidupan mereka tidak bererti. Mereka meminta nasihat saya. Berkenaan hal itu. saya memiliki satu prinsip berkenaan hal ini:

"Jika tidak ada orang kenal atau tegur kita, itu maksudnya kita ada masalah. Sila semak apa yang awak telah buat sehingga orang layan awak dengan buruk." - Amiene Rev.

Setakat ini saya bersyukur kerana memiliki hubungan baik dengan orang-orang di sekitar saya. Ramai yang terkejut kerana mereka menganggap saya seorang yang low profile (di dunia nyata) tetapi memiliki hubungan baik dengan ramai orang di pelbagai peringkat usia. Malah sering dilayan sebagai seorang istimewa sehinggakan ada orang berkata:

"Amiene, awak ni anak menteri mana? Ayah awak orang besar dekat universiti?"

Tidak. Tidak. Ini tidak berkenaan langsung dengan keluarga saya. Ini adalah hal saya dengan mereka. Cuma saya dan mereka. Tidak ada orang lain yang menjadi orang tengah. Hubungan baik antara kami diwujudkan antara dua pihak ini sahaja. Tidak ada orang ketiga.

Oleh itu, jika kamu rasa kamu dipinggirkan oleh orang di dunia nyata. Jangan cepat menyalahkan orang. Jadilah orang yang tidak mementingkan diri sendiri. Jadilah orang yang tidak emosional. Emosional ialah salah satu sifat mementingkan diri sendiri." - Amiene Rev

Enjoy this life.