BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, November 02, 2008

Ah! Seronoknya Hidup Ini!

Pada suatu ketika dahulu, semasa mula-mula menjejakkan kaki ke universiti, saya bukanlah seorang yang sentiasa gembira. Namun sebagai pakar menyembunyikan perasaan diri, saya kelihatan gembira dan ceria di mata ramai kawan-kawan sekelas. Tak sampai beberapa hari, minggu pengkuliahan pertama bermula, nama saya sudah mula dikenali terutama di kalangan siswi.

Saya tidak tahu kenapa saya sering menjadi perhatian dan disukai ramai, tetapi perkara ini sudah bermula seusai saya berusia 3-4 tahun. Pada usia sebegitu kecil, saya sudah menjadi perhatian ramai orang. Semasa di sekolah tadika, guru tadika suka mengambil gambar saya. Semasa di sekolah rendah, kawan-kawan perempuan suka berbisik-bisik apabila saya lalu di hadapan mereka.

Apabila saya mewakili sekolah dalam pertandingan-pertandingan tertentu, kakak-kakak yang lebih tua daripada saya akan menegur saya. Mereka sebenarnya adalah pesaing-pesaing saya yang akan bertanding dengan saya. Apabila mereka telah dikalahkan, mereka datang kepada saya untuk berkenalan dan memberi semangat kepada saya untuk mengalahkan pihak lawan yang di peringkat separuh akhir dan seterusnya.

Semasa berada di bangku sekolah menengah, alam remaja memang menyeronokkan. Saya mempunyai ramai kawan. Tidak terhad di sekolah saya sahaja tetapi setiap kali saya pergi ke kursus motivasi, saya akan menjadi perhatian ramai gadis. Ada yang menangkap gambar candid, seperti papparazi, dan meminta saya menulis alamat dan autograf. Ketika itu saya sedang bercakap-cakap dengan orang lain, seorang gadis menjerit nama saya, dan saya berpaling dan gambar saya ditangkap. Ini perkara biasa.

Pakcik Jeneral dan isterinya sudah menganggap saya bagaikan anak kandung mereka setiap kali saya pergi ke program motivasi. Entah kenapa suatu hari ayah saya melarang saya pergi lagi. Di rumah, panggilan telefon daripada gadis-gadis bertalu-talu. Ibu saya mula bertanya itu dan ini. Saya cuma beritahu itu kawan saya sahaja.

"Mana satulah girlfriend kamu ni Amien?" kata ibu saya pada suatu hari.

Amiene Rev dan gadis-gadis memang tidak dapat dipisahkan. Hal ini menyebabkan saya tidak ada masalah bergaul dengan wanita, kecuali dalam situasi tertentu. Misalnya di universiti, apabila seorang siswi menawarkan untuk menumpangkan keretanya kepada saya, dan di dalam kereta itu pula cuma saya seorang sahaja jejaka dan yang lainnya wanita, maka saya akan berasa kekok. Apa lagi saya tidak kenal kawan-kawan dia.

Yup. Tiba-tiba saya terkenangkan seorang lagi kawan saya yang lain. Nama dia F. Suatu hari saya duduk bersendirian mencari ilham di sebuah kerusi (padahal aku sesat kat kawasan asrama siswi masa Tahun 1).

Pin! Pin! F membunyikan hon keretanya.

"Hai, Amiene buat apa kat sini?" .

Oh, yah, kawasan kolej siswi itu sangat luas. Kebetulan itu kali pertama saya lalu di situ. Dan hari itu dia menghantar saya keluar dari kota sesat itu. F adalah seorang kawan yang baik. Namun suatu hari dia ditimpa malang. Dia terpaksa berhenti belajar.

Tetapi kini... saya sedang cuba menjejakinya semula. Kakinya sakit. Dan dia berhenti belajar. Dia bekerja di kedai-kedai fotostat di beberapa kolej. Setiap kali saya ingin membuat salinan fotokopi nota, dia akan mendahulukan kerja-kerja fotokopi untuk saya. VIP services and special price for me.

Sehingga kini saya masih mengenangkan dia yang tidak tamat pengajian. Sepanjang masa saya berasa kesal. Bagi setiap kawan saya yang tidak dapat menamatkan pengajian, akan ada hari saya berkabung untuk mereka. Bidang pengajian ini tidak senang untuk semua orang. Ada orang yang melaluinya dengan mudah dan ada yang melauinya dengan sukar. Ada yang berjaya, ada yang menderita. Kematian, adakalanya mendahului mereka.

Saya sudah saksikan beberapa kematian melibatkan beberapa orang kawan, dalam usaha mereka untuk merangkul ijazah. Kisah kawan-kawan yang berjuang di universiti. Ini kisah bertahun-tahun dahulu. Sebelum ada di antara kamu yang dapat bercakap, berjalan atau merangkak. Maksud saya jika kamu yang membaca ini adalah golongan pelajar sekolah menengah.

Ramai orang sangka SPM itu penentu masa depan. Mereka silap. Yang menentukan masa depan itu bukan keputusan SPM, tetapi sikap mereka, kepercayaan mereka kepada diri sendiri.

Itulah yang akan menentukan siapa kamu pada masa akan datang. Saya memikul nama Amiene Rev, dan ini bermakna, suatu masa nanti, saya juga akan melalui perubahan.

Pada ketika itu segala kenangan silam akan menjadi angin. Sebab saya memburu masa depan saya. Saya tinggalkan kisah silam tanpa sebarang alasan. Saya tidak mahukan alasan, tetapi pengajaran dan teladan daripada kisah lalu.

Setiap manusia pun, tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan. Kenapa harus berpatah hati dan menjadi insan berduka?

You need to go on. Go on... Gambate!