BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, November 22, 2008

Adik Sepupuku Didera Bapa Tiri Sehingga Mati

Jumaat, 21 November 2008, seorang adik sepupuku disahkan meninggal dunia. Pendarahan di kepala yang cukup berat sehingga pembedahan tidak boleh dilakukan. Pada mulanya dia dikatakan menghidap penyakit tibi kerana batuk dan muntah darah, tetapi sebenarnya itu adalah kecederaan dalaman akibat dibelasah oleh bapa tirinya.

Bapa kandung arwah adik sepupuku ini ialah bapa saudaraku. Melalui isterinya, beliau mendapat dua orang anak. Seorang anak perempuan yang kini merupakan pelajar Tahun 1 di UNIMAS, dan seorang anak lelaki yang juga merupakan calon SPM tahun 2008. Anak lelaki ini juga rajin menjalankan perniagaan sambilan menjual burger di depan rumahnya. Anak lelaki ini ialah adik sepupuku yang meninggal dunia kerana kecederaan yang serius itu.

Mengenai bapa beliau, iaitu bapa saudaraku, beliau menjadi kurang siuman sejak ditinggalkan isterinya. Ketika itu anak-anaknya yang dua orang itu masih kecil. Isterinya berkahwin dengan seorang lelaki lain dan mendapat beberapa orang anak. Aku berasa simpati dengan bapa saudaraku. Selepas kematian nenek, bapa saudaraku ini dipelihara oleh bapa saudaraku yang paling tua.

Keluarga bekas isteri beliau tidak membenarkan isteri dan anak-anaknya untuk bertemu beliau. Pada hari pengkebumian anak kandungnya itu, bapa saudaraku tidak menghadirkan dirinya. Namun semasa singgah di rumah bapa saudaraku kerana ayah kandungku hendak menumpang tandas, aku dapati bapa saudaraku itu sedang menangis. Bapa mana yang tidak sayangkan anak, walaupun beliau kurang siuman?

Bagaimana kisah ini berlaku? Menurut cerita bapa saudaraku, pada suatu hari, bekas isteri dan anaknya, iaitu adik sepupuku pergi mencari suami barunya (ayah tiri adik sepupuku) di rumah seorang perempuan kaya. Adik sepupuku mengajak seorang lagi adik sepupuku (anak kepada bapa saudara sulungku) untuk pergi mencari si ayah. Adik sepupuku yang satu ini tidak tahu apa-apa, cuma menurut sahaja. Mereka akhirnya berjaya menemui si ayah tiri, dan apabila kisah kecurangan si ayah tiri diketahui oleh bekas isteri bapa saudaraku dan adik-adik sepupuku, maka berlakulah konflik.

Si ayah tiri memukul bekas isteri bapa saudaraku dan ini menimbulkan kemarahan adik sepupuku. Lalu berlakulah pergaduhan fizikal. Adik sepupuku yang satu lagi ketika itu hanya duduk di dalam kereta, menjadi saksi terhadap peristiwa pergaduhan itu. Akibat pergaduhan itu, adik sepupuku mengalami kecederaan di bahagian dada dan kepala.

Beliau dikejarkan ke hospital dan masuk ke wad ICU. Saudara-mara dimaklumkan dengan segera. Ibuku berasa agak pelik kenapa beliau boleh tidak sedarkan diri kerana menghidap penyakit tibi. Semasa pergi ke hospital, bibirnya dikatakan bengkak dan matanya merah. Dia tidak sedarkan diri. Aku tidak dapat hadir ke hospital kerana aku menghidap batuk ketika itu, dan dikhuatiri akan memudaratkan pesakit.

Tidak ada sesiapa pun yang tahu kisah sebenarnya sehinggalah doktor membuat pemeriksaan kali kedua. Pihak hospital juga keliru dengan keputusan pemeriksaan kerana didapati ada percanggahan dengan keterangan yang dibuat oleh keluarga baru adik sepupuku. Adik sepupuku sebelum ini diberikan ubat bius kerana proses memasukkan ubat ke badan beliau memerlukan beliau berada dalam keadaan tidak sedarkan diri. Namun selepas habis tempoh kesan ubat bius, beliau masih tidak sedarkan diri.

Pemeriksaan kedua itu membongkar rahsia. Adik sepupuku disahkan mengalami kecederaan otak yang serius. Sayang sekali kecederaan itu dikesan terlalu lewat, sekitar seminggu lamanya. Sudah terlambat. Ah, kenapa aku berasa begitu kaku hendak meneruskan penceritaan ini?

Sudah sampai ajalnya. Namun aku tidak dapat menerima pembohongan yang dibuat oleh pihak keluarga tiri adik sepupuku. Aku juga tidak pasti sama ada kakak kandung adik sepupuku itu mengetahui kisah sebenarnya kerana dia baru pulang bercuti semester. Aku tidak dapat menerima bagaimana adik sepupuku diaibkan.

Ramai saksi mendakwa mereka melihat keluarga tiri membakar pakaian terakhir adik sepupuku yang dikatakan mengandungi kesan darah. Berdasarkan sumber daripada pihak bapa saudaraku, pihak keluarga tiri mengatakan darah yang terdapat pada baju itu adalah darah yang mengandungi virus HIV dan perlu dibakar. Arwah adik sepupuku juga dikatakan menghidap tibi dan penyakit darah tinggi.

Aku tidak dapat menerima bagaimana adik sepupuku diaibkan sebegitu rupa. Difitnah menghidap HIV, satu keaiban yang besar untuk arwah adik sepupuku. Jika betul dia menghidap HIV, maka sepatutnya jenazahnya akan siap dimandikan di hospital, dan bukannya di rumah keluarga tirinya.

Wajah adik tiriku itu agak mirip wajah bapa kandungnya, iaitu bapa saudaraku yang kurang siuman itu. Wajahnya kelihatan tenang. Dia disahkan meninggal sekitar jam 8.30 pagi pada hari Jumaat, 21 November 2008. Selepas Asar beliau disembahyangkan di rumah keluarga tiri dan dikebumikan sekitar jam 5 petang.

Aku tidak dapat menerima pembohongan yang mengaibkan. Bapa tirinya itu mungkin boleh dimaafkan lagi sekiranya dia menyesal kerana perbuatannya itu, tetapi pembohongan yang mengaibkan itu, aku tidak dapat terima. Arwah sudah meninggal, bagaimana arwah dapat memaafkan bapa tirinya itu? Pembohongan kepada pihak hospital pula bagaimana? Lewat satu minggu barulah cerita mengenai kecederaan di kepala itu diberitahu kepada pihak hospital.

Aku paling tidak dapat menerima kalau seseorang itu sanggup mengaibkan orang lain. Sebab kita tidak tahu bahawa seseorang itu mungkin akan berubah menjadi lebih baik. Arwah adik sepupuku diaibkan selepas kematiannya. Api kemarahanku membara dalam kesedihan. Keluarga kami masih berbincang mengenai hal ini dan sedang cuma mendapatkan kisah sebenarnya di sebalik peristiwa tersebut.

Aku tidak dapat menerima kenyataan keluarga tiri yang mengatakan adik sepupuku menghidap HIV. Itu satu cerita yang mengaibkan. Aku percaya adik sepupuku tidak menghidap HIV, sebab itu dia dimandikan di rumah keluarganya.

AL-FATIHAH

Tiba-tiba, aku teringatkan adik sepupuku yang seorang lagi yang juga merupakan calon PMR tahun ini. Semoga pembedahan untuk mengubati kanser otak di kepalanya sembuh. Dia perlu diberi peluang untuk meneruskan hidupnya seperti kanak-kanak lain.

Selagi kita masih hidup, selagi itu Tuhan memberi kita peluang untuk memperbaiki diri kita.



NOTA: Semasa keluarga aku sedang berbincang mengenai hal ini, tiba-tiba di TV9 tersiar pula drama di mana watak lelaki itu mengatakan kepada si watak perempuan: "Kebenaran itu pada akhirnya akan tertegak dengan sendirinya."


Mungkin rakan-rakan di salah satu laman web sosial ada terbaca mengenai pos aku berkaitan dengan wasiat. beberapa hari sebelum ini. Yup, seringkali jika ada kematian di kalangan saudara mara atau kawan-kawanku, aku akan mendapat firasat, mimpi atau perasaan mengenainya. Manusia Indigo, aku tahu sukar bagi kebanyakan orang untuk memahaminya, tetapi aku percaya, Adik Adiputra pasti memahaminya; bagaimana perasaannya apabila mengetahui sesuatu sebelum ianya berlaku. Aku merasai kematian ini beberapa hari sebelum ianya terjadi, dan perkara ini telah berulang lagi. Aku tetap menganggapnya suatu kebetulan. Sesungguhnya ini satu ujian daripada-Nya. Sesetengah manusia dilahirkan dengan keistimewaan ini, tetapi ianya sukar untuk dibuktikan. Antara peristiwa tersebut mimpi mengenai kejadian tsunami yang melanda di beberapa tempat di Asia Tenggara. Juga mimpi mengenai seorang kawanku yang meninggal dunia akibat dilanggar lori. Aku melihatnya lebih awal. Anggaplah aku berbohong, aku tidak salahkan sesiapa pun. Sesungguhnya ini juga satu ujian.


Ianya anugerah, ianya ujian.