BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, November 29, 2008

Is There Exist Winter In Malaysia?

There is no snow in Malaysia as it is a country directly to the sun. Golden Chersonesus, this is an old name to Malaysia. A country where exist Malacca, a small state that rule over the world in the term of trading zone. That's an old story. There is no winter in Malaysia, so how can I participate in Sunday Scribbling for this week.

What is winter? Malaysia does not have winter? This is impossible. This is unfair to the penguin and Madagascar. So I decide to find the definition of winter. I found some meanings:

wordnet.princeton.edu/perl/webwn said that winter is:
"The coldest season of the year; in the northern hemisphere it extends from the winter solstice to the vernal equinox."

activities.macmillanmh.com said that winter is:
"The coldest season It snows in winter in some places."

www.myzeez.com said that winter is:
"The year's coldest season; In the northern hemisphere, it runs about from December to March in places, and in the southern hemisphere, it runs ..."

At last, I know that Malaysia also has winter. This is one of the happiest moment about winter in my life. It must be true. For the sake of winter, I present you this Winter Sonata, which make some Malaysian people gone crazy to Korean drama.

ABAR 2008: Blog Kaunselor Sekolah: Cabaran Mencari Blog Kaunselor Sekolah Yang Terbaik

LAPORAN RINGKAS PENILAIAN BLOG KAUNSELOR-KAUNSELOR SEKOLAH UNTUK ANUGERAH BLOGGER AMIENE REV 2008 (ABAR 2008)

Memang sukar untuk memilih pemenang. Setiap blog yang dicalonkan dalam kategori Blog Kaunselor Sekolah masing-masing menampilkan ciri-ciri istimewa. ABAR ialah satu cara untuk saya menilai isi kandungan blog-blog yang dicalonkan. Keutamaan penilaian adalah dari segi penggunaan bahasa, penyampaian mesej, isi kandungan dan komitmen seorang blogger sekolah dalam menyediakan bahan-bahan baru. Rekabentuk blog, kekemasan pula adalah satu bonus, tetapi nilainya amat kecil. Ini kerana ABAR lebih memfokus terhadap isi kandungan bagi setiap entri, fakta, berita atau catatan yang disampaikan di dalam sesebuah blog. Mengikut konsep penilaian ABAR, kualiti sesebuah blog ditentukan oleh apa yang ditulis dan bagaimana bahan itu disampaikan oleh penulis blog.

Rata-rata blog kaunselor sekolah yang saya kunjungi (dalam senarai ABAR 2008) banyak memupuk nilai-nilai kerohanian untuk para pengunjung. Blog http://amal4444.blogspot.com misalnya banyak mengajak para pembaca untuk merenung dan melakukan muhasabah diri dalam kebanyakan entri yang ditulisnya.

Saya tertarik dengan entri Benarlah Sabah, yang ditulis oleh blogger http://norish77.blogspot.com. Entri tersebut menerangkan pengalaman beliau berkaitan dengan perbezaan waktu antara Semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak.

Seperti nama blognya Komuniti Kaunselor Malaysia, blog http://kaunselormalaysia.blogspot.com padat dengan laporan berkaitan dengan aktiviti-aktiviti melibatkan kaunselor, pihak sekolah dan pihak atasan. Begitu juga dengan blog Unit Bimbingan dan Kaunseling SMA Persekutuan Kajang.

Blog http://sheikhlui.blogspot.com boleh dikatakan antara blog kaunselor sekolah yang terawal. Blog ini sentiasa dikemaskini sejak Jun 2008. Begitu juga dengan Blog Kaunselor Hulu Langat di http://kaunselorlangat.blogspot.com yang begitu berkomitmen dalam menyampaikan berita-berita terkini berkaitan dengan kerjaya kaunselor di sekitar Malaysia.

Blog http://kaunselingsktmnjasmin.blogspot.com tampak berkemahiran dalam penyuntingan grafik, namun saya berharap sekiranya setiap entri yang dipaparkan di blog ini mengandungi tarikh untuk memudahkan rujukan.

Blog http://lamanurani-cikli.blogspot.com pula lebih fokus kepada isu-isu semasa dan ini merupakan satu usaha yang wajar diteladani oleh blogger-blogger lain.

Kesimpulannya, setiap blog yang dicalonkan dalam ABAR 2008 memiliki kekuatan dan keistimewaan yang tersendiri, dan ini memberi cabaran kepada saya untuk memilih blog yang terbaik. Kemungkinan semua blog layak untuk memenangi anugerah. Namun kriteria akan ditingkatkan lagi dan saya akan meneliti blog-blog terpilih ini pada masa akan datang. Mungkin beberapa kategori kecil patut diwujudkan bagi mempamerkan kekuatan blog-blog ini.

Misteri Musang Pulut dan Ibu Duit Di Dalam Poket Seluar

Aku berasa agak misteri. Boleh dikatakan setiap hari, aku menemui wang kertas lima ringgit dan satu ringgit di dalam poket seluarku. Aku ingat aku terlupa lalu aku simpan duit itu di dalam dompet. Esoknya aku terasa ada suatu di dalam poket seluar aku. Eh, ada duit kertas lagi. Perkara ini berlarutan selama beberapa minggu. Aku langsung tidak menggunakan duit tersebut kerana aku rasa duit ini sungguh menyeramkan.

Aku rasa perkara ini ada kaitan dengan atap bumbung rumahku yang terbuka tempoh hari. Orang kata sebab bumbung menggelembung sebab cuaca terlalu panas. Bumbung rumah di bahagian bilikku terbuka seolah-olah dikopak orang. Mustahil itu perbuatan musang pulut yang sememangnya sentiasa ada di atas bumbungku. Namun, sejak bumbung tersebut terbuka, cuaca di dalam bilikku tidak lagi sepanas dulu pada waktu siang.

Menurut ayahku, orang yang diupah untuk memasang bumbung rumah terlupa untuk memasang aluminium foil untuk menebat haba, maka sebab itu bilik ini sentiasa panas pada waktu siang, apabila cahaya matahari terpancar ke atap rumah.

Kisah musang pulut yang menari-nari di atas bumbung rumah aku ini memang perkara biasa sejak dahulu lagi. Aku sudah lali dengan bunyi benda berjalan atau berlari di atas bumbung pada waktu malam. Kadang-kadang seperti hendak runtuh atap di bahagian atas rumah ini.

Jumaat, November 28, 2008

Makan Makanan Berasaskan Gandum Untuk Tambah Ketinggian Badan

Ramai yang tertanya-tanya kenapa ada sesetengah orang tinggi dan ada sesetengah orang pula pendek. Selain baka, ketinggian badan seseorang juga dipengaruhi oleh faktor pemakananan. Orang Asia kebanyakannya berbadan rendah kerana makan beras, manakala Orang Barat kebanyakannya berbadan tinggi kerana kuat makan gandum.

Namun pemakanan gandum ini hendaklah dimulai dari usia yang kecil. Jika sudah dewasa baru hendak mengamalkan pemakanan gandum, rasanya tidak berkesan. Jadi, bagi sesiapa yang ingin menambah ketinggian badan, silalah menambah gandum dalam resipi diet harian anda.

Khamis, November 27, 2008

Menghilangkan Bintik Hitam Di Muka

Ada seorang pengunjung yang bertanya kepada saya, "Ada tak petua atau teknik untuk menghilangkan bintik hitam di muka?" Tekniknya ada. Dengan menggunakan perisian Photoshop, kesan parut jerawat, campak, jeragat, bintik hitam mahu pun tahi lalat boleh dihilangkan. Namun itu cuma untuk gambar-gambar digital.

Baiklah, bagaimana pula dengan kaedah untuk menghilangkan bintik hitam secara nyata? Salah satu cara untuk menghilangkan bintik hitam pada kulit muka adalah dengan menggunakan jagung muda. Parutkan jagung muda, kemudian gosokkan ke kulit muka selama beberapa hari. Ini petua orang lama-lama. Zaman sekarang sudah ada pelbagai teknologi kimia untuk mencuci muka. Pelbagai jenama pencuci muka boleh dibeli, namun tidak semuanya berkesan atau baik untuk kulit muka bagi sesetengah individu. Saya sendiri pun tidak pernah menggunakan apa-apa jenis pencuci muka. Kata orang, jika kita mengambil air sembahyang lima kali sehari, itu pun boleh membantu untuk menjaga seri muka kita.

Faktor habuk dan zarah-zarah kotor yang terapung di udara juga boleh menentukan tahap kebersihan kulit muka. Asap kenderaan dan habuk yang berterbangan boleh menyebabkan bintik-bintik hitam pada muka.

Rabu, November 26, 2008

Cekur Ubati Batuk Biasa - Bronkitis

Sejak kematian adik sepupu saya tempoh hari, saya semakin berminat dengan ilmu-ilmu perubatan. Tambahan pula, seorang adik sepupu saya menghidap kanser otak. Saya semakin berminat untuk mendalami ilmu perubatan, tidak kira secara tradisional, petua orang-orang tua, homeopati, perubatan Al-Quran atau pun perubatan secara moden. Hari ini saya ingin menulis mengenai penawar batuk. Terdapat beberapa jenis penyakit batuk. Dalam perubatan tradiosional, daun cekur selalu digunakan untuk merawat penyakit batuk.

Gambar di atas adalah gambar pokok cikur. Pokok Cikur atau Cekur biasa. Isinya berwarna putih dan daunnya rapat ke tanah. Mengikut petua orang-orang lama, untuk mengubati penyakit batuk, ambillah sepotong cikur sebesar ibu jari dan sedikit garam, kemudian dikunyah-kunyah dan telanlah airnya.

Amalan perubatan tradisional untuk mengubati penyakit batuk atau bronkitis seperti di atas hendaklah diamalkan 3 kali sehari. Dikatakan dalam masa 2 hari, penyakit batuk biasa akan dapat disembuhkan.

Tanda-Tanda Batuk Berterusan - Langkah-langkah Untuk Mencegah Bronkitis

Penyakit batuk bronkitis boleh dikenalpasti menerusi batuk yang berterusan dan diikuti pula dengan pengeluaran kahak. Batuk jenis ini boleh menyebabkan menyukarkan pesakit untuk bernafas. Sekiranya penyakit batuk jenis bronkitis ini dibiarkan berterusan, ia boleh mengundang penyakit lelah dan kehilangan berat badan.

Penyakit ini boleh dicegah dengan melakukan beberapa perkara seperti menghirup udara segar dan bersih. Elakkan daripada merokok atau terhidu asap rokok yang dihembuskan oleh orang lain.


Batuk Berterusan Atau Batuk Rejan

Batuk rejan atau batuk yang tidak berhenti-henti yang selalu berlaku di kalangan kanak-kanak boleh diubati dengan menggunakan air perahan daun peria. Disebabkan air peria ini terlalu pahit, kahak-kahak akan keluar. Kahak adalah penyebab batuk.


Amalan Pencegah Penyakit Batuk Yang Menyerang Pada Waktu Malam Atau Ketika Cuaca Sejuk

Ada sesetengah orang yang sering diserang penyakit batuk ketika udara sejuk atau pada waktu malam. Penyakit batuk yang berlaku pada waktu sebegini boleh diubati dengan amalam pernafasan. Caranya, carilah tempat yang berudara bersih atau segar, dan tariklah nafas melalui hidung sedalam-dalamnya dan tahan udara yang disedut itu di dalam paru-paru selama yang boleh tetapi jangan dipaksa-paksa. Kemudian, hembuskanlah nafas itu perlahan-lahan menerusi hidung. Pastikan mulut sentiasa tertutup. Dikatakan, dalam masa 15 minit, gatal-gatal di tekak akan hilang.

Selasa, November 25, 2008

24 November 2008 - My Grateful Birthday

24 NOVEMBER is my birthday. I am Sagitarius. It look like I got many birthday wishes from friends and others that I know. I am grateful to have them. What it look to be a Sagitarius. I am grateful to be a Sagitarius. I am grateful that I can reach this age. This post is dedicated to Sunday Scribbling.

I want to talk about personality. I born in November. France people spell it Novembre. A motivator expert said that people born in November is very creative, but he is the one that you cannot easily understand. He got vision and always think about future and what to do in the next step. His opinion is unique and wise. He has sharp mind, very analitical and somehow he got the sixth sense.



A person that born in November is suitable to be a doctor. He is very careful and systematic. Have dynamic personality. Always good in keeping secret and digging secret. A detective. Always thinking but less talk, still, a warm person.

A person born in November is a brave, loyal, kind and patient. He has iron heart. If he want something, he will work hard to get it. Not easily fall in anger, unless someone did aggressive things to him. He also know to find his strength and weakness.

A person born in November always think outside of a box. He not really appreciate compliments. High in spirit and morale. Will die trying to success in his goal. Has a very though body and athletic.

A person born in November is a lovely person. He love others. He is romantic and have very deep emotion. Sometimes, he confuse with love relationship. Love to stay at home. Very hardworking and have great abilities.

A person born in November is very loyal, honest, pure heart and a secret keeper. His ambition is high, and nobody can read him easily.

That is what the famous Malaysian motivator said. His name is Dato' Dr. Fadzilah Kamsah.

Well that's all my English practice entry for this week. I still not in a good mood, since my cousin was passed away 3 days before my birthday, this year. So, I am not feeling well to talk about my birthday. He is younger than me but passed away earlier.

God still give us another days to breath and walk, so we have chance to be better and do good things. We should grateful to our God.

Tutorial Manga: Melukis Ekspresi Wajah

Sabtu, November 22, 2008

Adik Sepupuku Didera Bapa Tiri Sehingga Mati

Jumaat, 21 November 2008, seorang adik sepupuku disahkan meninggal dunia. Pendarahan di kepala yang cukup berat sehingga pembedahan tidak boleh dilakukan. Pada mulanya dia dikatakan menghidap penyakit tibi kerana batuk dan muntah darah, tetapi sebenarnya itu adalah kecederaan dalaman akibat dibelasah oleh bapa tirinya.

Bapa kandung arwah adik sepupuku ini ialah bapa saudaraku. Melalui isterinya, beliau mendapat dua orang anak. Seorang anak perempuan yang kini merupakan pelajar Tahun 1 di UNIMAS, dan seorang anak lelaki yang juga merupakan calon SPM tahun 2008. Anak lelaki ini juga rajin menjalankan perniagaan sambilan menjual burger di depan rumahnya. Anak lelaki ini ialah adik sepupuku yang meninggal dunia kerana kecederaan yang serius itu.

Mengenai bapa beliau, iaitu bapa saudaraku, beliau menjadi kurang siuman sejak ditinggalkan isterinya. Ketika itu anak-anaknya yang dua orang itu masih kecil. Isterinya berkahwin dengan seorang lelaki lain dan mendapat beberapa orang anak. Aku berasa simpati dengan bapa saudaraku. Selepas kematian nenek, bapa saudaraku ini dipelihara oleh bapa saudaraku yang paling tua.

Keluarga bekas isteri beliau tidak membenarkan isteri dan anak-anaknya untuk bertemu beliau. Pada hari pengkebumian anak kandungnya itu, bapa saudaraku tidak menghadirkan dirinya. Namun semasa singgah di rumah bapa saudaraku kerana ayah kandungku hendak menumpang tandas, aku dapati bapa saudaraku itu sedang menangis. Bapa mana yang tidak sayangkan anak, walaupun beliau kurang siuman?

Bagaimana kisah ini berlaku? Menurut cerita bapa saudaraku, pada suatu hari, bekas isteri dan anaknya, iaitu adik sepupuku pergi mencari suami barunya (ayah tiri adik sepupuku) di rumah seorang perempuan kaya. Adik sepupuku mengajak seorang lagi adik sepupuku (anak kepada bapa saudara sulungku) untuk pergi mencari si ayah. Adik sepupuku yang satu ini tidak tahu apa-apa, cuma menurut sahaja. Mereka akhirnya berjaya menemui si ayah tiri, dan apabila kisah kecurangan si ayah tiri diketahui oleh bekas isteri bapa saudaraku dan adik-adik sepupuku, maka berlakulah konflik.

Si ayah tiri memukul bekas isteri bapa saudaraku dan ini menimbulkan kemarahan adik sepupuku. Lalu berlakulah pergaduhan fizikal. Adik sepupuku yang satu lagi ketika itu hanya duduk di dalam kereta, menjadi saksi terhadap peristiwa pergaduhan itu. Akibat pergaduhan itu, adik sepupuku mengalami kecederaan di bahagian dada dan kepala.

Beliau dikejarkan ke hospital dan masuk ke wad ICU. Saudara-mara dimaklumkan dengan segera. Ibuku berasa agak pelik kenapa beliau boleh tidak sedarkan diri kerana menghidap penyakit tibi. Semasa pergi ke hospital, bibirnya dikatakan bengkak dan matanya merah. Dia tidak sedarkan diri. Aku tidak dapat hadir ke hospital kerana aku menghidap batuk ketika itu, dan dikhuatiri akan memudaratkan pesakit.

Tidak ada sesiapa pun yang tahu kisah sebenarnya sehinggalah doktor membuat pemeriksaan kali kedua. Pihak hospital juga keliru dengan keputusan pemeriksaan kerana didapati ada percanggahan dengan keterangan yang dibuat oleh keluarga baru adik sepupuku. Adik sepupuku sebelum ini diberikan ubat bius kerana proses memasukkan ubat ke badan beliau memerlukan beliau berada dalam keadaan tidak sedarkan diri. Namun selepas habis tempoh kesan ubat bius, beliau masih tidak sedarkan diri.

Pemeriksaan kedua itu membongkar rahsia. Adik sepupuku disahkan mengalami kecederaan otak yang serius. Sayang sekali kecederaan itu dikesan terlalu lewat, sekitar seminggu lamanya. Sudah terlambat. Ah, kenapa aku berasa begitu kaku hendak meneruskan penceritaan ini?

Sudah sampai ajalnya. Namun aku tidak dapat menerima pembohongan yang dibuat oleh pihak keluarga tiri adik sepupuku. Aku juga tidak pasti sama ada kakak kandung adik sepupuku itu mengetahui kisah sebenarnya kerana dia baru pulang bercuti semester. Aku tidak dapat menerima bagaimana adik sepupuku diaibkan.

Ramai saksi mendakwa mereka melihat keluarga tiri membakar pakaian terakhir adik sepupuku yang dikatakan mengandungi kesan darah. Berdasarkan sumber daripada pihak bapa saudaraku, pihak keluarga tiri mengatakan darah yang terdapat pada baju itu adalah darah yang mengandungi virus HIV dan perlu dibakar. Arwah adik sepupuku juga dikatakan menghidap tibi dan penyakit darah tinggi.

Aku tidak dapat menerima bagaimana adik sepupuku diaibkan sebegitu rupa. Difitnah menghidap HIV, satu keaiban yang besar untuk arwah adik sepupuku. Jika betul dia menghidap HIV, maka sepatutnya jenazahnya akan siap dimandikan di hospital, dan bukannya di rumah keluarga tirinya.

Wajah adik tiriku itu agak mirip wajah bapa kandungnya, iaitu bapa saudaraku yang kurang siuman itu. Wajahnya kelihatan tenang. Dia disahkan meninggal sekitar jam 8.30 pagi pada hari Jumaat, 21 November 2008. Selepas Asar beliau disembahyangkan di rumah keluarga tiri dan dikebumikan sekitar jam 5 petang.

Aku tidak dapat menerima pembohongan yang mengaibkan. Bapa tirinya itu mungkin boleh dimaafkan lagi sekiranya dia menyesal kerana perbuatannya itu, tetapi pembohongan yang mengaibkan itu, aku tidak dapat terima. Arwah sudah meninggal, bagaimana arwah dapat memaafkan bapa tirinya itu? Pembohongan kepada pihak hospital pula bagaimana? Lewat satu minggu barulah cerita mengenai kecederaan di kepala itu diberitahu kepada pihak hospital.

Aku paling tidak dapat menerima kalau seseorang itu sanggup mengaibkan orang lain. Sebab kita tidak tahu bahawa seseorang itu mungkin akan berubah menjadi lebih baik. Arwah adik sepupuku diaibkan selepas kematiannya. Api kemarahanku membara dalam kesedihan. Keluarga kami masih berbincang mengenai hal ini dan sedang cuma mendapatkan kisah sebenarnya di sebalik peristiwa tersebut.

Aku tidak dapat menerima kenyataan keluarga tiri yang mengatakan adik sepupuku menghidap HIV. Itu satu cerita yang mengaibkan. Aku percaya adik sepupuku tidak menghidap HIV, sebab itu dia dimandikan di rumah keluarganya.

AL-FATIHAH

Tiba-tiba, aku teringatkan adik sepupuku yang seorang lagi yang juga merupakan calon PMR tahun ini. Semoga pembedahan untuk mengubati kanser otak di kepalanya sembuh. Dia perlu diberi peluang untuk meneruskan hidupnya seperti kanak-kanak lain.

Selagi kita masih hidup, selagi itu Tuhan memberi kita peluang untuk memperbaiki diri kita.



NOTA: Semasa keluarga aku sedang berbincang mengenai hal ini, tiba-tiba di TV9 tersiar pula drama di mana watak lelaki itu mengatakan kepada si watak perempuan: "Kebenaran itu pada akhirnya akan tertegak dengan sendirinya."


Mungkin rakan-rakan di salah satu laman web sosial ada terbaca mengenai pos aku berkaitan dengan wasiat. beberapa hari sebelum ini. Yup, seringkali jika ada kematian di kalangan saudara mara atau kawan-kawanku, aku akan mendapat firasat, mimpi atau perasaan mengenainya. Manusia Indigo, aku tahu sukar bagi kebanyakan orang untuk memahaminya, tetapi aku percaya, Adik Adiputra pasti memahaminya; bagaimana perasaannya apabila mengetahui sesuatu sebelum ianya berlaku. Aku merasai kematian ini beberapa hari sebelum ianya terjadi, dan perkara ini telah berulang lagi. Aku tetap menganggapnya suatu kebetulan. Sesungguhnya ini satu ujian daripada-Nya. Sesetengah manusia dilahirkan dengan keistimewaan ini, tetapi ianya sukar untuk dibuktikan. Antara peristiwa tersebut mimpi mengenai kejadian tsunami yang melanda di beberapa tempat di Asia Tenggara. Juga mimpi mengenai seorang kawanku yang meninggal dunia akibat dilanggar lori. Aku melihatnya lebih awal. Anggaplah aku berbohong, aku tidak salahkan sesiapa pun. Sesungguhnya ini juga satu ujian.


Ianya anugerah, ianya ujian.


Khamis, November 20, 2008

Buka Perniagaan Kedai Internet Online

Kedai Online

Bina Kedai Online Anda Sendiri Dengan menggunakan Tema NiagaKit dan sistem Wordpress yang percuma, anda boleh membina kedai online dan menjual produk anda di Internet. KEDAI SIAP DALAM 24 JAM!

Kenapa Perlu Menggunakan NiagaKit Untuk Kedai Online Anda?
  • Mudah Untuk Digunakan
  • Bantuan Disediakan
  • Web Hosting & Domain Disediakan
  • Mesra Pengguna dan banyak lagi.
Paling penting anda jimat banyak masa, duit dan tenaga untuk membina kedai online anda sendiri!


Keperluan NiagaKit

NiagaKit merupakan satu Tema Wordpres yang digunakan oleh platform perisian percuma iaitu WordPress. Secara ringkas, jika anda ingin menggunakan NiagaKit maka anda perlu:
  1. Anda tahu untuk menggunakan Internet atau sekurang-kurangnya tahu bagaimana ingin menghantar dan membalas emel. Jika anda juga mengetahui sedikit asas HTML adalah lebih bagus. Walaubagaimanapun kami telah cuba untuk mengurangkan bahagian yang memerlukan kemahiran tersebut.
  2. Mempunyai talian Internet yang tetap dimana anda boleh sentiasa memantau tempahan daripada pelanggan.
  3. Mempunyai semangat untuk belajar perkara baru kerana anda bakal menggunakan sesuatu yang baru.
Anda tidak perlu risau bagaimana untuk membina kedai online, mereka bentuk Header, membeli domain dan hosting kerana pihak kami akan melakukannya bagi pihak anda tanpa sebarang caj tambahan. Kami sedaya-upaya membantu anda untuk memiliki kedai online sendiri tanpa anda perlu pening kepala.


Soalan Lazim

Di sini kami menyenaraikan beberapa soalan yang kerap ditanya oleh pelawat berkenaan NiagaKit. Antaranya:

Apakah Yang Saya Akan Dapat Setelah Membuat Pembayaran?

Selepas anda membuat pembayaran, anda akan dihubungkan dengan designer kami bagi mereka bentuk header anda sehingga puas hati. Sementara itu, kami akan membeli nama domain dan hosting bagi pihak anda. Setelah Header anda telah siap, maka kami akan terus membuat kedai online anda mengikut warna Header tersebut. Secara ringkas, anda akan mendapat satu kedai online yang telah siap dan hanya menunggu untuk anda masukkan produk.

Adakah Saya Perlu Membayar Wang Lagi Selepas Ini?

Selepas ini iaitu selepas genap setahun daripada tarikh yang anda beli NiagaKit, anda hanya perlu membayar RM100 sahaja setiap tahun untuk kos hosting dan domain.

Saya Mempunyai 3 Website, Jadi Bolehkah Saya Menggunakan NiagaKit Bagi Website-Website Lain?

Maaf NiagaKit hanya dibenarkan bagi satu website sahaja. Jika anda mempunyai 3 website maka anda dikehendaki membeli 3 unit NiagaKit. Namun, harga bagi kali kedua dan seterusnya adalah lebih murah. Anda perlu berbincang dengan pihak kami terlebih dahulu.

Boleh Saya Membuang Link Di Footer?

Anda tidak dibenarkan sama-sekali membuang link ke NiagaKit di footer kedai online anda.

Kenapa anda kenakan kos yang sangat mahal sedangkan wordpress hanyalah satu perisian yang percuma?

Kami telah mempunyai ramai pelanggan dan mereka mengatakan NiagaKit adalah sangat murah dan berbaloi untuk dimiliki. Walaupun sistem wordpress percuma namun bukan sebarangan orang boleh membuat kedai online menggunakan wordpress dan harga yang dikenakan adalah untuk support, domain + hosting, reka bentuk Header dan banyak lagi.

Boleh Saya Meminta Pulangan Wang Jika Saya Tidak Berpuas Hati?

Bila berbicara soal kepuasan hati maka agak susah kami untuk memuaskan hati semua pihak. Lagipun jika terpaksa memulangkan wang pihak kami mengalami kerugian kerana kami memerlukan kos bagi setiap unit kedai online yang dihasilkan. Oleh kerana beberapa sebab berikut, maka kami tidak mengamalkan polisi pulangan wang.

Kedai Online

Rabu, November 19, 2008

Promosi E-Zine Amiene Rev Edisi 2






Selasa, November 18, 2008

Kenangan Zaman Sekolah - Kita Adalah Watak Utama Dalam Kehidupan Kita Sendiri

Saya percaya, setiap yang dapat membaca tulisan ini pasti pernah pergi ke sekolah. Kamu semua tentu ada pengalaman dan kenangan semasa di sekolah juga. Setiap orang ada pengalaman yang berbeza. Bagaimana kenangan saya semasa di sekolah? Hari ini saya ingin memberi inspirasi dan motivasi terhadap diri saya sendiri. Saya mahu bercerita mengenai diri saya.


INI HIDUP SAYA, DAN SAYA ADALAH HERONYA

Setiap bulan, setiap pertengahan tahun, saya mendapat keputusan terbaik di dalam kelas. Walaupun berada di dalam kelas kedua, saya mendapat bilangan A paling banyak antara semua pelajar di sekolah. Guru memberikan saya hadiah set alat tulis. Oleh sebab saya selalu membantu menaikkan nama kelas kedua, maka kawan-kawan sekelas menganggap saya sebagai wira.

Kelas saya juga sering menang tempat pertama dari aspek kebersihan. Guru sangat percaya pada kebolehan saya. Tugas-tugas penting sering diberikan kepada saya. Saya sangat terharu dengan kepercayaan guru. Saya juga sangat terharu dengan kepercayaan dan kerjasama rakan-rakan sekelas. Kami satu kelas wujud sebagai satu pasukan yang kuat. Hal ini menyebabkan kelas kami menjadi rebutan para guru. Ada guru yang berkata, "Kelas Tingkatan Dot Dot itu harapkan nama sahaja kelas terpandai, tetapi saya rasa kelas kamu lebih cemerlang. Ada pelajar pintar, ada pelajar rajin."

Berdasarkan pengalaman saya, ada segelintir manusia yang tidak boleh membaca entri seperti ini. Hati mereka mudah panas, geram dan terasa tercabar dari segi ego mereka. Mereka akan memberi pelbagai reaksi agresif atau memberontak sahaja di dalam jiwa. Tidak kurang yang akan cuba menyakiti hati seseorang dengan kata-kata yang mereka rasakan mampu menyakitkan hati. Apa pun, ini adalah blog saya dan saya memiliki hak untuk menulis apa sahaja mengenai diri saya di dalam blog ini, betul tak? Bagi saya manusia yang berasa panas hati itu, mereka patut berasa insaf. Cuba fikirkan secara logik, jangan ikutkan ego dan emosi sahaja. Sebab, kerana apa yang membezakan taraf manusia dengan binatang atau lebih teruk, syaitan, adalah cara manusia itu berfikir. Kerana ramai yang ingin menjadi syaitan, maka mereka lebih suka mendengar dan membaca keburukan, keaiban dan kesengsaraan orang lain berbanding kebaikan orang lain. Tajuk-tajuk seperti pengakuan seorang pelacur, kisah keruntuhan rumah tangga orang, putus tunang dan sebagainya menjadi tajuk perbincangan. Astagfirullahalazim. Belajarlah menyukai kebaikan orang. Belajarlah berasa gembira dengan kebaikan yang diceritakan oleh orang lain.

Semasa di sekolah, saya suka memberontak. Macam Uzumaki Naruto ada, macam Kurosaki Ichigo pun ada, tetapi selalunya macam Uchiha Sasuke. Namun pemberontakan saya betul. Guru-guru tidak salahkan saya. Sebab saya memberontak secara 'pulang paku buah keras'. Kadangkala ada guru yang mengeluarkan kenyataan yang kurang adil untuk semua pelajar.

"Kamu semua ni tak pandai berdikari!"

Semua pelajarkah yang tidak pandai berdikari? Saya mula melakukan penyelidikan sendiri untuk memahami satu-satu perkara. Akhirnya saya mampu memberikan penjelasan terhadap semua perkara di dalam kelas dan sering dijadikan pakar rujuk di sekolah, bukan sahaja di kalangan pelajar tetapi juga oleh guru-guru.

Kemuncaknya, saya dilantik sebagai Ketua Editor semasa usia masih muda dan ini menimbulkan perasaan tidak puas hati oleh segelintir pelajar senior. Saya tahu saya tidak salah, guru yang membuat keputusan ini dan saya cuma memegang amanah dan menjalankan tanggungjawab saya sebagai orang pelajar.

"Kami sudah tingkatan 5, kami mahu sijil. Nanti senang nak cari kerja." Itu alasan mereka.

Saya masih ingat bagaimana seorang guru yang sering mengkritik pelajar lelaki, akhirnya berubah sikap apabila bertembung dengan saya semasa di Tingkatan 2. Ini adalah kisah di mana saya diangkat sekali lagi sebagai wira di kalangan pelajar lelaki.

"Pelajar lelaki tidak pandai buat karangan!" Begitulah label yang dilontarkan oleh guru tersebut terhadap pelajar lelaki.

Semua pelajar lelakikah tidak pandai buat karangan? Lalu saya pun menulis karangan saya sendiri, dan sejak itu guru tersebut mula mengiktiraf pelajar-pelajar lelaki juga boleh menulis karangan. Bukan setakat itu sahaja, karangan saya dijadikan sebagai bahan rujukan untuk pelajar Tingkatan 3, 4 dan 5. Kata guru, tahap karangan saya mencapai standard yang tinggi. Jarang ada pelajar yang boleh menulis seperti ini.

Bagi saya pengiktirafan guru terhadap pelajar lelaki, itulah paling penting. Sekali lagi saya dianggap wira oleh pelajar lelaki (tetapi ada juga watak jahat yang berhati busuk dan berhasad dengki, tetapi tak kisahlah sebab saya ada kawan-kawan yang baik juga. Di mana-mana pun ada orang berhati jahat. Kita carilah kawan yang baik-baik. Buat apa mahu berkawan dengan orang berhati busuk?).

"Kamu semua ni tahu menyalin sahaja, lain kali kamu buat sendiri! Cikgu takkan bagi lagi contoh karangan, faham?" Seorang guru Bahasa Inggeris mengkritik semua pelajar di dalam kelas.

Semua pelajar tahu menyalin sajakah? Saya menulis sendiri karangan saya. Memang watak saya low profile di dalam kelas. Saya jarang bercakap, tetapi hubungan saya sangat baik dengan pelajar-pelajar di kelas saya. Saya popular kerana kawan-kawan dan guru-guru yang mempopularkan saya. Mereka yang bercerita tentang saya, bukan saya. Bagi saya, cukuplah saya bercerita tentang diri saya di dalam diari atau jurnal. Ya, seperti ini. Tetapi zaman itu mana ada blog seperti zaman ini. Saya juga tidak pernah menulis diari. Saya cuma tahu menulis buku. Buku pertama saya ditulis ketika saya berusia sekitar 7 tahun dan diterbitkan oleh saya sendiri. Buku berjudul "Teori Warna dan Kesannya Terhadap Aspek Psikologi". Judulnya bukan begitu, tetapi begitulah terjemahannya.

Semasa di tadika, saya menunjukkan bakat rekacipta yang luar biasa. Guru-guru kagum dengan keupayaan saya mewujudkan keseimbangan dalam setiap rekacipta. Begitu juga dengan lukisan-lukisan yang dikatakan bukan tahap seorang kanak-kanak berusia 5 tahun. Saya melangkau pemikiran kanak-kanak seusia saya. Malah ramai yang mengikut cara saya. Hal ini berlanjutan sehingga saya di universiti.

Yup. Semasa berusia 7 tahun, saya menerangkan kepada guru dengan gaya saya sendiri mengenai bagaimana sel darah putih melawan penyakit. Guru itu terpegun dan kagum. Kawan-kawan di sekolah ada yang mengetawakan saya dan ada pula yang terpegun. Guru itu berkata kepada pelajar-pelajar yang ketawa, "Apa yang Amien cakap itu betul".

Badannya menggigil. Matanya tidak berkelip memandang saya. Pada mulanya saya tidak tahu kenapa guru itu bersikap begitu. Saya cuma teringatkan rupa itu sering ditonjolkan orang dewasa kepada saya. Kemudian saya memahami kenapa. Saya walaupun masih seorang budak kecil, tetapi pemikiran saya telah melangkau zaman usia saya. Saya menjadi lebih dewasa daripada pelajar seusia saya. Kawan-kawan panggil saya profesor.

"Apa yang Amien cakap semua betul. Kita mesti percaya cakap Amien." Kata seorang kawan saya baik. Begitu 'Siddiq' dia terhadap saya.

Tetapi tidak semua orang yang dilahirkan pintar memiliki zaman yang cerah dan bahagia. Saya sendiri tidak ada masa silam yang menggembirakan. Saya melihat ramai manusia pintar mengalami masa depan yang gelap dan merudum. Jika tidak percaya, carilah di internet, terlalu menyedihkan untuk melihat kehidupan anak-anak yang diiktiraf pintar dan bijak, tetapi akhir menjalani kehidupan yang kurang bahagia. Tidak ada kemewahan, tidak ada pangkat, dan tidak ada pergantungan yang terjamin selain daripada Tuhan.

Saya cuma bergantung kepada anugerah Tuhan untuk terus hidup. Saya dibebankan dengan pelbagai tanggungjawab berat. Kadangkala tidak sesuai dengan usia saya. Mereka berikan saya tanggungjawab yang lebih daripada budak-budak lain, semata-mata kerana saya dianggap berkebolehan dalam banyak perkara.

Akhirnya saya berjaya. Tuhan menyayangi saya. Dia berikan saya kepintaran ini, dan tubuh badan yang tegap sebagai satu pakej lengkap untuk saya menempuhi cabaran. Tuhan berikan saya rintangan dan cabaran supaya saya dapat belajar mengenai erti kehidupan. Alhamdulillah.

Saya memahami satu perkara mengenai manusia berkebolehan. We must walk on our own path. Saya mesti melangkah mengikut jalan yang saya pilih sendiri. Tidak ada sesiapa yang boleh membuat keputusan untuk diri saya. Saya melihat terlalu banyak kelemahan dalam keputusan mereka, tetapi fahamilah, kalau saya jelaskan satu persatu maka ramai yang tidak dapat menerima hakikat betapa banyaknya kesilapan mereka. Sedangkan saya sendiri melihat kesilapan saya.

Saya melihat diri saya di cermin dan mengimbas kelemahan saya. Setiap hari saya berkata kepada diri saya, "Saya pada hari tidak sama dengan dsaya yang semalam, dan saya pada hari esok tidak akan sama dengan saya pada hari ini. Setiap kali masa berdetik, saya akan semakin maju."

Paling penting saya bertanya kepada diri saya, apakah keutamaan saya dalam hidup? Dan saya memiliki jawapannya. Kadangkala ada jawapan yang tidak perlu dijelaskan dengan perkataan, sebab usaha dan hasil kita akan menjelaskan semua itu, sendiri. Lagipun, sebagai watak utama dalam kehidupan saya, saya cuma perlu menjelaskan keutamaan ini kepada Tuhan saya. Sebab ini adalah kisah seorang hero di dalam kehidupannya.

Saya adalah hero dalam kisah hidup saya.

Isnin, November 17, 2008

Tutorial Manga: Melukis Wajah Garis Demi Garis

Ahad, November 16, 2008

SOLD OUT! Yes! Sendiri Tulis Sendiri Jual!

Orang kata, cabaran mengajar kita seni untuk berjaya. Itu betul. Orang kata, kesusahan itu satu bentuk pendidikan untuk melahirkan tokoh-tokoh berjaya. Itu juga betul. Kadangkala kita menerima banyak syarat, banyak kekangan, banyak rintangan dan banyak pula itu dan ini, maka kenapa kita tidak berusaha sendiri?
Kejayaan boleh diraih kalau kita betul-betul mahu. Cuma pengorbanannya ialah masa. Kita akan berkorban dari segi masa. Tapi, di dunia ini adakah duit itu perkara paling penting. Kejar duit jangan sampai mati. Ada batasnya untuk berhenti.

Sabtu, November 15, 2008

I Share My Matters With Strangers

Do you know what is special about blogging? You share your opinion with strangers. People all around the world (sure, because I got some Sunday Scribblers coming here) will come to visit blogs, and then they land their comments, critiques, compliments and affairs to the blogger's blog. Some of them just become stalkers,cold blooded reptile who only come and read with empty or scribbling mind.

Today, sure I would like to give opinion about the Sunday Scribblers' blogs that I visited. What they say about stranger? And what my opinion toward them?



Okay, start with Bawdy Wench. She has some good philosophy about strangers. If we start to 'hi' and greet every people we meet in our daily life, soon, there will be no stranger in this world. How is that? Cool.

Next, I visit some other blog. This time a girl name Sunshine. That make me remember to the award nomination film - Little Miss Sunshine. What Miss Sunshine said about stranger. She said, truth is stranger than fiction. That truly a deep thought. Truth is stranger than fiction. Alienation. Alien. That's sure true. Truth is opposite to fiction. Fiction is fake. Truth is none fiction. Well, there is logic about that statement of her. Done with that.

Okay, next. What's blog I visited for the third in my visited blog list? It is Mrs. Bryan Brenda. She is very experienced woman. Born in 1931. She write about strange illusion. That's a poem and I am trying to understand the message of this poem. It is a story, a detail about the strange illusion picture. I left my greet there like above blogs I've visited.

The fourth blog goes to Lilly. She has some commitment. I saw the relation of each entries in her blog with the Sunday Scribblers task. She wrote stories. That's another good. There is a creative blogger. Good and flexible imaginator. I give her two thumbs up!


Tanya Gwen said something about a stranger lies within us. This is the fifth blog that make me interest. The subject stranger discussed in a new perspective. An unknown voice of a stranger that whisper into our mind. That sound thrilled! Nice thought, this bring up a subject of psychology to me.

That would be the fifth blog for tonight. It's already deep in the night and I think I will go to my bed. I am a stranger, but I visited them, and share my opinion. That's how I share my matters with strangers. Why do someone cannot believe about this that it can be happen? A person listen, reading and accepting or rejecting the idea. A person share anything in their mind. We just like voices, strange voices that floating in the internet. It has many meanings.

We try to understand, but stranger will be always be strangers unless like Bawdy Wench said, that I understand that if we start to greet and to know the strangers, soon there would be no stranger in our life. Perhaps, it is true.

Jumaat, November 14, 2008

Friendster Down 14 November 2008

Is Friendster down or closed for now? Friendster cannot be accessed since today. Do anybody know what happen to Friendster website? This must be the longest maintainance time taken by Friendster.

I've waited and see if there exist any change to Friendster. Wow! There should be some new features soon. Friendster Team might try to rebuild the Friendster so it can be more flexible and more entertaining to the users.

Some rumours said that there was somebody hacked into Friendster 's server. I do not know the truth. It should be about maintainances. More than 80 millions people around the world have Friendster's account.

Well, I would like to see what is the new face of Friendster. I hope Friendster will be more flexible to the user. Hope this server maintainance will be over and Friendster no longer down.

Rabu, November 12, 2008

Free IQ Test

Online IQ Test
Free-IQTest.net - Online IQ Test

Tahap IQ Amiene Rev ialah 160+

Above is Amiene Rev's IQ level. There might be smarter people, but the most important thing is not hi-IQ, but hi-EQ. That's how we change our life with. Spirit, motivation and courage.


The average IQ is 100. Have you wondered what your IQ score is? Our original IQ Test will give you a fast, free and accurate iq score. Take our quick free IQ test and find out just how smart you are.

What others had to say...

"A typical way of determining the relative intelligence of different people, is to give them an IQ test and compare the scores." - Forbes

"Boys at the top of the food chain — either by birth or because their older siblings died — score higher on IQ tests than their younger brothers." - USA Today

"A person's Intelligence Quotient (IQ) is, arguably, one of their most important characteristics. It is believed that you can predict a person's behavior more accurately from their IQ than from any other single piece of information about them." - BBC

"Membership to British Mensa, is open to anyone who can score an IQ in the top 2% of the population, as measured by a recognized or approved IQ testing process." - Mensa

Selasa, November 11, 2008

Prosedur Memohon Anak Angkat

Entri berkaitan prosedur atau langkah-langkah pengambilan anak angkat ini saya sertakan di sini bagi membantu Puan Suria. Semoga artikel yang disisipkan di sini dapat membantu beliau.

Prosedur Memohon Anak Angkat
SUMBER: KOSMO

PENGAMBILAN anak angkat bukan lagi isu baru, tetapi sudah menjadi trend. Lebih-lebih lagi bagi pasangan suami isteri yang sukar mendapat cahaya mata.

Golongan wanita dan lelaki yang belum berkahwin juga kebelakangan ini semakin berminat mengambil anak angkat dengan alasan dapat menghiburkan diri di kala sunyi.

"Anak angkat dan anak pelihara adalah berbeza. JKM hanya mengendalikan urusan anak pelihara manakala urusan anak angkat adalah bidang kuasa Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Namun, sebelum disahkan taraf menjadi anak angkat, pemohon perlu memelihara anak tersebut selama dua tahun bagi keluarga Islam dan tiga bulan keluarga bukan Islam.

"Setelah tamat tempoh peliharaan, keluarga tersebut boleh menjadikan kanak-kanak itu sebagai anak angkat mereka mengikut Akta Pengangkatan 1952 atau Akta Pendaftaran 1952," jelas Timbalan Ketua Pengarah (operasi), Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKMM), Halijah Yahaya.

Bagaimana proses pengambilan anak angkat bagi individu yang belum berkahwin? "Kumpulan ini boleh memohon anak angkat. Tetapi pemohon lelaki hanya dibenarkan mengambil anak lelaki sahaja. Lelaki tidak digalakkan mengambil anak angkat kerana bimbang naluri keibuan mereka tidak sebaik kaum wanita," jelas beliau.


HALIJAH YAHAYA

Bagaimanapun beliau mempunyai pandangan tersendiri. Daripada anak-anak ini dibiarkan tanpa curahan kasih sayang, lebih baik diberikan kepada keluarga angkat dengan syarat, ia mengikut prosedur yang betul.

Berdasarkan statistik pengambilan anak angkat JKM antara tahun 2006 hingga 2008, hanya 107 kanak-kanak yang menetap di bawah penjagaan JKM diambil sebagai anak angkat oleh pasangan suami isteri.

Walaupun begitu, mereka juga menerima permohonan daripada ibu tunggal dan wanita yang belum berkahwin, namun jumlahnya tidak ramai.


NOMI ABDUL MALEK

"Terdapat pelbagai alasan yang biasanya diberikan oleh pemohon. Antaranya belum dikurniakan anak walaupun sudah lama berkahwin, tidak mampu hamil atau melahirkan anak atas faktor kesihatan atau bersimpati dengan nasib kanak-kanak yang tidak mempunyai keluarga serta ingin berbakti memelihara anak yang tidak bernasib baik.

"Tidak kurang juga, pemohon yang sudah mempunyai anak sendiri, tetapi ingin menambah ahli keluarga. Contohnya, pasangan yang mempunyai anak perempuan, memohon untuk mengambil anak angkat lelaki atau sebaliknya," terang Halijah ketika ditemui Kosmo! di Ibu pejabat JKM di Menara Tun Ismail Mohamed Ali, Kuala Lumpur

Bagaimana dengan mereka yang mengambil anak angkat secara persendirian? "Maklumkan kepada pihak JKM, selewat-lewatnya dua minggu selepas pengambilan kanak-kanak tersebut. Sekiranya gagal berbuat demikian maka boleh disabitkan kesalahan denda maksimum sebanyak RM10,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali," katanya.

Sementara itu, pensyarah Kulliyah Perundangan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Nomi Abdul Malek menyatakan, pengambilan anak angkat bukan sahaja perlu mengikut prosedur yang betul tetapi individu juga wajib mengikut syariat Islam.

"Dalam sistem pengangkatan Islam, implikasinya anak angkat tidak sama seperti anak kandung. Dari segi pergaulan perlu dijaga dan mempunyai batasan yang tertentu seperti wuduk dan aurat.

"Ini kerana anak angkat bukan darah daging sendiri dan si bapa boleh mengahwini anak angkat perempuan mereka kecuali jika si anak sudah kenyang meminum susu badan ibu angkat selama lima kali," ujar beliau.

Anak angkat juga tidak boleh dibin atau bintikan dengan nama ayah angkat, kerana ini melanggar undang-undang Islam. - IZYAN LIYANA MOHD DARIF

Ahad, November 09, 2008

Tutorial Manga:New Web Comic

Sabtu, November 08, 2008

A Change For A Better Life With Programming

Today, I would like to talk in easy way, discuss every little problem in our main life so that we could change our life into easier life. Thing got easier, you live easier. Can we program love? Make a change, put some alternatives so you can change if anything problem with your first love plan. Yes, programming is about alternative changes.

First of all, we talk about love. Love is easy if we are not choosy. You found your favourite girl, you feel shy to approach her. Make it easy, drop your ego, drop your emotion, go get her and let's this dialogue begins with some ala BASIC program. You need to come with strategies, and make sure you can CHANGE your plan with other good strategy:

YOU (BOY or GIRL) "Hi, how are you?"

START

TARGET ANSWER:

1. "Hi, I'm fine."
2. "Hi, I'm fine, thank you."
3. "Hi, I'm fine, what a lovely day."
4. "Are you talking to me?
5. No Answer

INPUT: A

LOOP

IF A = 1 GOTO DIV=1,A2
IF A = 2 GOTO DIV=1,A1
IF A = 3 GOTO DIV=1,A3
IF A = 4 GOTO DIV=1,A4
IF A = 5 GOTO DIV=1,A5


Then you might consider that girl might be not easily warm to chat with. You need to make some joke, or you can consider to be someone who are really care to other. So, base on above answer, you can make a change in your next moves. What kind of changes that you can plan for the next move? Make a program for that:

A1. "Let's get married" - A TRUE HEART LOVER
A2. "You look pale, every day of life is not easy aren't they?" - A FORETELLER
A3. "Tadaaa!" You make some magic trick - A MAGICIAN
A4. Slap! You give a hand to that girl face. "Wake up!" - A BARBARIAN


Programming a love relationship from A to Z surely take time. You need to be careful in giving orders or else you life will be complicated. Yes, you need to revise your code and change it.

AND ONE LAST ANSWER: Do you find any mistake in program above? Is there any mistake or not? That will define what kind a person of you. If you can found the mistake, make sure you fix it before you start your love program. Yes, check it. But above, I let the mistake there, so you can tell me later what is the mistake I made above.

I've done today's English Practice. Well, would you mind to click the advertisement on the right of my blog? If you don't mind to. It's ok.

Jumaat, November 07, 2008

Clinique: Superdefense Contest and Free Gift

Hadiah Percuma - FREE GIFT!
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Free Gift atau Hadiah Percuma daripada Clinique, anda boleh klik pada iklan Clinique di sebelah: Rujuk Iklan Nuffnang 336 atau Iklan Nuffnang 160. Sekiranya tidak ada kotak iklan bergambar terpapar, maka anda boleh tekan F5 atau refresh sehingga iklan tersebut keluar.

Clinique: Superdefense Contest: Main dan Menang!
Main permainan mudah, dapatkan mata tertinggi dan menangi hadiah bernilai RM180. Rujuk iklan Clinique yang terpapar di sebelah kanan blog ini. Sekiranya iklan tersebut tidak keluar, cuba tekan F5 untuk refresh sehingga kotak iklan yang berkaitan keluar.

Dibuka dari 7 November hingga 20 November 2008!

Selasa, November 04, 2008

Kisah Persahabatan: Seorang Anak Posmen dan Bomba - Membalas Surat Sang Gadis

Entri ini khusus untuk bercerita tentang persahabatan. Di samping itu saya juga ingin menyelitkan sedikit kisah mengenai seorang lagi kawan baik saya di dunia nyata. Saya mengenalinya sejak sekolah rendah.

Ya.. ya... BETUL. Kali ini saya bercerita tentang kawan-kawan perempuan saya. Dalam entri yang terdahulu dan lagi terdahulu, saya ada bercerita meengenai kawan-kawan baik saya yang terdiri berlainan bangsa kan?

Suatu masa dahulu saya sangat pening bagaimana hendak menghantar surat ke pejabat pos setiap minggu. Nasib baik saya ada kawan baik yang satu ini. Namanya N. Anda tahu kenapa saya selalu menggunakan nama singkatan bagi kawan-kawan saya?

Oh, yea. Saya tak mahu digosip dan saya juga tak mahu mendedahkan identiti kawan-kawan saya supaya mereka digosip. Digosip adalah perkara biasa bagi saya, dan oleh itu saya sudah biasa menghadapinya.

That's why I don't like to reveal myself, you know. That's what smart people always do. I just follow it.

Okay. Saya selalu menerima balasan surat daripada gadis-gadis. Bagaimana jika gadis itu di luar kawasan tempat tinggal saya? Berpuluh-puluh kilometer jauhnya daripada saya.

N menawarkan diri untuk menghantar surat-surat saya. Dia beritahu saya, ibunya bekerja di pejabat pos. Ayahnya pula seorang ahli bomba.

Jadi setiap kali ada surat yang perlu saya balas, saya akan kirimkan menerusi N, dan N akan kirimkan kepada ibunya, dan ibunya akan membawa surat itu ke pejabat pos pada keesokkan harinya untuk di pos. Wujud satu bentuk carta alir yang berkesan yang dapat menjimatkan kos dan tenaga.

Ibu N sungguh baik. Kadangkala saya dapat diskaun harga untuk setem. Selalunya saya akan mengirimkan surat kepada N tanpa setem. Saya akan bayar kepada N, mengikut jumlah surat (dan setem) bagi setiap surat. Pada masa itu, internet belum lagi popular. Malah, ada orang yang ingat e-mel dan Hotmail itu dua perkara yang berbeza. Sebenarnya Hotmail itu ialah satu jenama e-mel, dan e-mel itu ialah istilah khusus untuk surat elektronik.

Sekarang N sudah menuntut di pusat pengajian tinggi. Nampaknya bidang yang saya ambil banyak memberi pengaruh kepada kawan-kawan baik saya. Mereka mahu mengikut jejak saya, mereka beritahu saya:

"Amiene, I hope we can be in the same place. Work together. Be friend again. You are the best person I ever meet."

Saya gembira dengan kawan-kawan saya. Mereka bukan membodek saya. Percaya atau tidak?

Mereka pernah marahkan saya juga. Ada satu ketika, saya pernah bersedih dan merajuk kerana satu perkara. Ya, dulu ada satu perkara yang membuatkan saya cukup marah dan merajuk. Sebenarnya saya bukan seorang yang suka merajuk.

Kerana risaukan keselamatan saya, seorang rakan saya memarahi dan menegur saya. Selepas itu, saya tidak merajuk lagi.

Bila saya fikir-fikirkan, saya gembira kerana di sekeliling saya ada kawan-kawan baik saya yang selalu menegur saya jika saya buat silap. Orang kata, jika ada orang tegur kesilapan kita, itu tandanya Tuhan masih sayangkan kita.

I am a free and happy person.

Kawan-kawan baik yang saya dapat selama ini wujud atas dasar tanggungjawab.

Keseronokan? Kami tidak pernah bersama-sama semata-mata untuk aktiviti hiburan. Kami bersama-sama semata-mata untuk mengetahui perkembangan diri masing-masing. Jika suatu hari kamu pergi berseronok, melihat semua orang berasa gembira dan suka hati, dan kemudian kamu berkata: "Thank you to all of you. Today, I really enjoy with all of you."

Adakah ini bermaksud mereka kawan baik kamu? Tidak semestinya. Bagaimana jika kamu berada di dalam kesusahan atau berkelakuan luar biasa sehingga boleh menimbulkan kebimbangan orang lain. Adakah mereka menegur kamu? Adakah mereka mengambil berat akan diri kamu? Ketika itu definisi persahabatan yang sebenar akan teruji.

Saya masih ingat semasa saya belajar seketika di Kuala Lumpur, menumpang pensyarah di sana. Saya bertemu dengan seorang rakan kami.

"Hei!!! Amien ada dekat sini!!! Reunion! Reunion!"

Esoknya juga kami buat reunion. Rupa-rupanya ada beberapa kawan rapat saya semasa di sekolah dahulu. Kami berkumpul untuk reunion kecil.

Saya, tiga orang kawan perempuan dan seorang kawan lelaki. Kami berlima meraikan reunion kecil kami di Sogo.

Selepas itu kami merancang ke air terjun. Tetapi saya tidak dapat pergi,saya beritahu mereka yang saya tidak dapat pergi kerana saya ada pertemuan dengan pensyarah. Dan kebetulan itu minggu terakhir saya menumpang pensyarah di sana.

Di mana-mana sahaja, pasti akan ada kawan baik. Bertemu dan bersatu kembali.

Asalkan kita tidak mementingkan diri sendiri. Kawan baik yang akan dapat kita temui akan menjadi semakin ramai. Itulah hidup bersahabat dan berkawan yang saya kenal.

Orang hendak mempergunakan kita? Awas! Saya kaki buli. Saya buli sesiapa yang hendak mempergunakan saya, sehingga dia serik hendak meneruskan niat dia. Jika nasib tak baik, saya akan ajak kawan-kawan saya memperkenakan dia.

Bagaimana pula dengan persahabatan menerusi internet? Saya kurang percaya dengan persahabatan sebegini. Setakat ini saya tidak memiliki sahabat di internet, tetapi saya ada berhubung dengan sahabat saya menerusi internet. Di internet, saya cuma ada kenalan. Oleh kerana itu saya tidak begitu serius dalam hubungan dengan kenalan-kenalan di internet. Cukup untuk bertukar-tukar pendapat, saling kunjung-mengunjung pada masa lapang dan berkongsi beberapa aktiviti di internet. Itu sahaja.

Jika ada hubungan serius, itu cuma mungkin sedikit urusan kerjaya untuk kehidupan dengan orang-orang yang saya yakini kewujudannya. Mereka ini biasanya orang-orang yang sudah popular atau ternama. Iyalah, kenapa hendak berurusan dengan orang yang tidak kenal atau ternama? Kalau kena tipu, padan muka kamu. Sebab itu jika orang itu orang yang ternama, popular atau ada bukti kewujudannya seperti penulis buku, penerbit buku dan seumpamanya, maka saya berani bekerjasama dengan mereka. Sebab, mereka betul-betul wujud dan kewujudan mereka diyakini ada.

Pernah beberapa orang kenalan mengirimkan e-mel atau mesej kepada saya mengenai kenapa di dunia realiti, tidak ada orang mahu menegur mereka. Mereka rasa kehidupan mereka tidak bererti. Mereka meminta nasihat saya. Berkenaan hal itu. saya memiliki satu prinsip berkenaan hal ini:

"Jika tidak ada orang kenal atau tegur kita, itu maksudnya kita ada masalah. Sila semak apa yang awak telah buat sehingga orang layan awak dengan buruk." - Amiene Rev.

Setakat ini saya bersyukur kerana memiliki hubungan baik dengan orang-orang di sekitar saya. Ramai yang terkejut kerana mereka menganggap saya seorang yang low profile (di dunia nyata) tetapi memiliki hubungan baik dengan ramai orang di pelbagai peringkat usia. Malah sering dilayan sebagai seorang istimewa sehinggakan ada orang berkata:

"Amiene, awak ni anak menteri mana? Ayah awak orang besar dekat universiti?"

Tidak. Tidak. Ini tidak berkenaan langsung dengan keluarga saya. Ini adalah hal saya dengan mereka. Cuma saya dan mereka. Tidak ada orang lain yang menjadi orang tengah. Hubungan baik antara kami diwujudkan antara dua pihak ini sahaja. Tidak ada orang ketiga.

Oleh itu, jika kamu rasa kamu dipinggirkan oleh orang di dunia nyata. Jangan cepat menyalahkan orang. Jadilah orang yang tidak mementingkan diri sendiri. Jadilah orang yang tidak emosional. Emosional ialah salah satu sifat mementingkan diri sendiri." - Amiene Rev

Enjoy this life.

Isnin, November 03, 2008

Tutorial Manga: Cara Melukis Gadis

Ahad, November 02, 2008

My Life Is Too Perfect? Not So, But Admirable Life

Ada manusia yang apabila melihat kehidupan seseorang itu didampingi gadis-gadis cantik, dan disukai ramai - dia kata orang itu hidupnya terlalu sempurna?

SILAP. Dia sungguh malang. Nampaknya dia belum pernah merasai kehidupan sebegitu, maka dia tidak percaya wujudnya kehidupan seperti itu.

Bagi saya mudah sahaja jawapannya. Orang seperti ini memiliki attitude atau sikap yang mementingkan diri sendiri.

Siapa nak berkawan, atau suka dengan orang yang semacam ini? Manusia yang cuma tahu fikir hal sendiri sahaja, tak pernah nak fikir hal orang. Siapa nak berdamping atau suka dengan orang yang semacam ini?

Hidup orang itu terlalu perfect? Tidak. Itu perkara biasa. Didampingi gadis-gadis cantik. Memiliki rakan-rakan setiawan. Disayangi ramai orang. Bagi saya itu perkara biasa.

It is a normal life for me. Tetapi ada orang yang tidak dapat menerima hakikat itu. Jawapan saya mudah sahaja, saya jawab dengan persoalan:

"Apa yang awak telah lakukan sehingga awak tak dapat mengecapi kehidupan seperti itu, dan awak menafikan ia boleh terjadi kepada orang lain?"

Kelakar. You're so pathetic. Pathetic. Sungguh malang dan kasihan.

Perbaiki sikap kamu terhadap orang lain. Jangan fikirkan hal kamu sahaja. Dan yang paling penting jangan suka mencari keburukan orang. Tak ada siapa suka orang yang macam ini.

Wow... itu satu teguran yang baik untuk mereka yang selama ini kata mereka tak ada kawan. Satu penipuan jika mereka kata, mereka dibenci oleh orang sejak lahir.

Sikap manusia yang ego, tidak boleh lihat orang lain lebih daripada orang lain adalah punca kenapa mereka selalu menjadi tidak wujud. Kehadiran mereka seolah-olah tidak wujud kerana mereka mementingkan diri sendiri, tak mahu bergaul dengan orang dan suka mencari kesalahan orang. Memang patutlah tak popular.

Saya bertemu dengan ramai orang sepanjang usia saya setakat ini. Pakcik teksi, pak guard, big bos pak guard, makcik cafe, pensyarah, dekan, timbalan dekan, nain cancelor, YB, dato-dato, makcik-macik, budak-budak, and many more... semuanya okay sahaja dengan saya. Bukan mahu boast tetapi saya cuma ingin beritahu satu perkara.

Tak ada sebab orang nak benci kita kalau kita tahu bertanggungjawab terhadap orang lain. Saya popular sejak kecil, saya cuma tahu satu sahaja komen daripada sahabat-sahabat, klik-klik saya sejak zaman kanak-kanak hingga kini, dan saya semat dalam hati.

"Amien, dalam dunia ini you are the most wonderful friend I ever met. Tak pernah saya jumpa sahabat paling setia dan jujur seperti awak. Saya anggap awak sebagai abang/adik saya sendiri."

Kata-kata ini telah berulang-ulang kali disebut oleh ramai kawan-kawan saya kepada saya.

Saya percaya, mereka tidak berdusta. Sebab itu, mereka selalu meletakkan kepercayaan kepada diri saya, biarpun kadangkala saya ditimpa perkara yang tidak baik.

Mereka yakin dan percaya terhadap saya.

"Amien adalah sahabat terbaik pernah saya temui. Jika kamu wanita, maka percayalah, dia pasti menjadi seorang suami yang terbaik buatmu. Dan jika kamu lelaki, percayalah dia pasti menjadi sahabat yang terbaik buatmu."

Kata-kata yang istimewa ini, membuatkan saya berasa gembira menghadapi kehidupan ini setiap hari. Seperti Naruto juga. Saya bukanlah manusia yang sempurna, tetapi kerana adanya sahabat-sahabat seperti ini, kehidupan saya menjadi agak sempurna.

Awak takkan memilikinya sekiranya awak seorang yang mementingkan diri sendiri ATAU tidak tegas dan jujur terhadap orang lain.

Saya tidak suka membodek sesiapa pun, malah berterus terang walau pun dia seroang pensyarah berpangkat tinggi. Hasilnya saya lebih dihormati dan disayangi kerana saya suka berterus terang.

Kerana seorang sahabat mahu mengenali diri saya sebagai saya, bukannya orang lain, atau mereka akan merindui diri saya yang sebenar. Jadilah diri sendiri.

Dan jangan mementingkan diri sendiri, nescaya apa yang kamu katakan mustahil itu akan menjadi tidak mustahil.

Ah! Seronoknya Hidup Ini!

Pada suatu ketika dahulu, semasa mula-mula menjejakkan kaki ke universiti, saya bukanlah seorang yang sentiasa gembira. Namun sebagai pakar menyembunyikan perasaan diri, saya kelihatan gembira dan ceria di mata ramai kawan-kawan sekelas. Tak sampai beberapa hari, minggu pengkuliahan pertama bermula, nama saya sudah mula dikenali terutama di kalangan siswi.

Saya tidak tahu kenapa saya sering menjadi perhatian dan disukai ramai, tetapi perkara ini sudah bermula seusai saya berusia 3-4 tahun. Pada usia sebegitu kecil, saya sudah menjadi perhatian ramai orang. Semasa di sekolah tadika, guru tadika suka mengambil gambar saya. Semasa di sekolah rendah, kawan-kawan perempuan suka berbisik-bisik apabila saya lalu di hadapan mereka.

Apabila saya mewakili sekolah dalam pertandingan-pertandingan tertentu, kakak-kakak yang lebih tua daripada saya akan menegur saya. Mereka sebenarnya adalah pesaing-pesaing saya yang akan bertanding dengan saya. Apabila mereka telah dikalahkan, mereka datang kepada saya untuk berkenalan dan memberi semangat kepada saya untuk mengalahkan pihak lawan yang di peringkat separuh akhir dan seterusnya.

Semasa berada di bangku sekolah menengah, alam remaja memang menyeronokkan. Saya mempunyai ramai kawan. Tidak terhad di sekolah saya sahaja tetapi setiap kali saya pergi ke kursus motivasi, saya akan menjadi perhatian ramai gadis. Ada yang menangkap gambar candid, seperti papparazi, dan meminta saya menulis alamat dan autograf. Ketika itu saya sedang bercakap-cakap dengan orang lain, seorang gadis menjerit nama saya, dan saya berpaling dan gambar saya ditangkap. Ini perkara biasa.

Pakcik Jeneral dan isterinya sudah menganggap saya bagaikan anak kandung mereka setiap kali saya pergi ke program motivasi. Entah kenapa suatu hari ayah saya melarang saya pergi lagi. Di rumah, panggilan telefon daripada gadis-gadis bertalu-talu. Ibu saya mula bertanya itu dan ini. Saya cuma beritahu itu kawan saya sahaja.

"Mana satulah girlfriend kamu ni Amien?" kata ibu saya pada suatu hari.

Amiene Rev dan gadis-gadis memang tidak dapat dipisahkan. Hal ini menyebabkan saya tidak ada masalah bergaul dengan wanita, kecuali dalam situasi tertentu. Misalnya di universiti, apabila seorang siswi menawarkan untuk menumpangkan keretanya kepada saya, dan di dalam kereta itu pula cuma saya seorang sahaja jejaka dan yang lainnya wanita, maka saya akan berasa kekok. Apa lagi saya tidak kenal kawan-kawan dia.

Yup. Tiba-tiba saya terkenangkan seorang lagi kawan saya yang lain. Nama dia F. Suatu hari saya duduk bersendirian mencari ilham di sebuah kerusi (padahal aku sesat kat kawasan asrama siswi masa Tahun 1).

Pin! Pin! F membunyikan hon keretanya.

"Hai, Amiene buat apa kat sini?" .

Oh, yah, kawasan kolej siswi itu sangat luas. Kebetulan itu kali pertama saya lalu di situ. Dan hari itu dia menghantar saya keluar dari kota sesat itu. F adalah seorang kawan yang baik. Namun suatu hari dia ditimpa malang. Dia terpaksa berhenti belajar.

Tetapi kini... saya sedang cuba menjejakinya semula. Kakinya sakit. Dan dia berhenti belajar. Dia bekerja di kedai-kedai fotostat di beberapa kolej. Setiap kali saya ingin membuat salinan fotokopi nota, dia akan mendahulukan kerja-kerja fotokopi untuk saya. VIP services and special price for me.

Sehingga kini saya masih mengenangkan dia yang tidak tamat pengajian. Sepanjang masa saya berasa kesal. Bagi setiap kawan saya yang tidak dapat menamatkan pengajian, akan ada hari saya berkabung untuk mereka. Bidang pengajian ini tidak senang untuk semua orang. Ada orang yang melaluinya dengan mudah dan ada yang melauinya dengan sukar. Ada yang berjaya, ada yang menderita. Kematian, adakalanya mendahului mereka.

Saya sudah saksikan beberapa kematian melibatkan beberapa orang kawan, dalam usaha mereka untuk merangkul ijazah. Kisah kawan-kawan yang berjuang di universiti. Ini kisah bertahun-tahun dahulu. Sebelum ada di antara kamu yang dapat bercakap, berjalan atau merangkak. Maksud saya jika kamu yang membaca ini adalah golongan pelajar sekolah menengah.

Ramai orang sangka SPM itu penentu masa depan. Mereka silap. Yang menentukan masa depan itu bukan keputusan SPM, tetapi sikap mereka, kepercayaan mereka kepada diri sendiri.

Itulah yang akan menentukan siapa kamu pada masa akan datang. Saya memikul nama Amiene Rev, dan ini bermakna, suatu masa nanti, saya juga akan melalui perubahan.

Pada ketika itu segala kenangan silam akan menjadi angin. Sebab saya memburu masa depan saya. Saya tinggalkan kisah silam tanpa sebarang alasan. Saya tidak mahukan alasan, tetapi pengajaran dan teladan daripada kisah lalu.

Setiap manusia pun, tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan. Kenapa harus berpatah hati dan menjadi insan berduka?

You need to go on. Go on... Gambate!

Sabtu, November 01, 2008

ABAR 2008 – Blog Seram Fazamania - Ulasan


Kategori Blog Seram
Fazamania - Melangkah Ke Alam Misteri
http://www.fazamania.com

Blog ini mempunyai pelbagai kisah menarik mengenai misteri , paranormal dan supernatural. Begitulah pengenalan yang dibuat oleh blogger yang menggelar dirinya sebagai Fazamania. Fazamania atau nama sebenarnya Fazarudin Basir, dilahirkan pada 4 November 1981 dan berasal dari Felda Chiku 03, Gua Musang, Kelantan ini sememangnya gemar mengumpul dan menulis jurnal berkaitan dengan kisah seram.

Gua Musang sememangnya banyak menyimpan kisah-kisah misteri. Saya pernah menjejakkan kaki ke Gua Musang dan peniaga-peniaga di sana pernah menceritakan mengenai pelbagai peristiwa aneh. Misalnya pada waktu malam, terdengar seperti ada orang menumbuk sesuatu dengan lesung batu. Apabila makcik tersebut membuka lampu dan pergi ke dapur, dilihat tidak ada sesiapa pun di dapur melainkan lesung batu dan kulit-kulit telur di dalam bekas lesung batu.

Perbuatan mengetuk lesung batu itu didakwa dilakukan oleh makhluk halus yang tinggal di sekitar kawasan gua. Kebetulan tapak perniagaan tersebut terletak betul-betul di bawah kaki gunung batu kapur di sekitar Gua Musang. Itu kisah saya, dan bagaimana pula dengan Fazamania?

Blog yang diberi nama Melangkah Ke Alam Misteri ini pasti mempunyai perkaitan yang rapat dengan hidup jurnalis yang bergelar Fazamania ini. Fokus blog ini yang konsisten dari segi isi kandungannya menyebabkan saya memilihnya sebagai calon untuk Anugerah Blogger Amiene Rev 2008 – kategori Blog Seram dan Misteri.

Blog ini menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Kebanyakan artikelnya adalah asli, ditulis atau disusun semula dengan struktur ejaan yang betul, kecuali entri-entri yang bersifat peribadi.

Fokus entrinya adalah terhadap cerita-cerita seram, pelik dan misteri dari seluruh dunia. Turut terdapat gambar-gambar foto dan video yang berkaitan yang diambil daripada pelbagai sumber di internet.

Cerita-cerita seram yang dimuatkan di dalam blog ini antaranya adalah karya bersiri Tamar Jalis yang amat popular suatu ketika dahulu iaitu Siri Bercakap Dengan Jin dan beberapa cerita yang pelbagai sumber dan ada yang ditulis sendiri oleh Fazamania.

Saya tertarik dengan artikel Fazamania berkaitan dengan Feral Children atau kisah anak-anak yang berkelakuan seperti haiwan. Mungkin ramai antara kita, khususnya budak pengakap pernah mendengar kisah Budak Serigala – Mowgli. Kisah budak yang membesar dengan binatang ini benar-benar wujud, dan anda boleh saksikan sendiri video mengenai seorang budak yang membesar dengan anjing, dan berkelakuan mirip anjing. Budak itu walau bagaimana pun telah dipelihara oleh manusia, dan sudah boleh bercakap seperti manusia normal.

Kisah-kisah bukti kewujudan makhluk asing dan UFO turut dipaparkan menerusi blog Melangkah Ke Alam Misteri. Antaranya termasuklah kisah-kisah UFO yang ditemui di Malaysia seperti peristiwa objek bercahaya yang berlegar-legar di ruang udara pada Mei 1999 di Seremban dan juga di Tanjung Sepat pada Oktober 1999. Kisah UFO sangat popular di Malaysia sekitar tahun 1999, berikutan dakwaan beberapa orang penduduk di beberapa tempat di negara ini seperti di Ipoh, Seremban dan Baling, bahawa mereka ternampak UFO di ruang udara di tempat masing-masing.

Artikel-artikel dan kisah-kisah pelik, misteri dan seram di blog ini disusun mengikut kategori-kategori yang khusus. Ini memudahkan para pengunjung di blog ini mencari bahan-bahan berkaitan.

Blog yang menggunakan Wordpress.com sebagai hosting ini turut memiliki fungsi Search bagi memudahkan para pengunjung memasukkan kata kunci bagi mencari artikel-artikel yang berkaitan.

Begitulah ulasan saya mengenai Blog Melangkah Ke Alam Misteri, milik blogger yang bergelar Fazamania. Anda rasa ada blog seram dari Malaysia yang menarik? Sila maklumkan kepada saya. Sekian dahulu ulasan blog saya untuk hari ini.