BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Oktober 17, 2008

Susu Kambing dan Khasiatnya

Susu kambing adalah makanan semulajadi berkhasiat yang diperlukan untuk kesihatan badan seharian. Ianya sesuai untuk semua lapisan umur. Susu ini boleh diminum panas atau sejuk malah boleh dibuat dadih, aiskrim, keju dan mentega. Pada masa sekarang industri kosmetik mengeluarkan berbagai produk berasaskan susu kambing seperti syampu, krim muka, sabun, pewangi dan juga krim pencukur.

KEISTIMEWAAN SUSU KAMBING
  • Kaya dengan protein, enzim dan vitamin A
  • Mengandungi faktor anti-antritis (inflamasi sendi) dan anti barah
  • Diperaku oleh pakar-pakar kesihatan bahawa susu ini boleh mengubati demam kuning, penyakit kulit, gastrik, lelah (asma), insomnia dan ulcer
  • Mudah dihadam kerana zarah lemaknya lebih kecil
  • Khasiat susu kambing yang disimpan sejuk atau sejuk beku tidak akan berubah kualitinya.

Apabila perbandingan khasiat susu kambing dengan susu lembu dan susu manusia dibuat, didapati hasil kandungan bahan atau zat dalam susu-susu tersebut adalah seperti berikut:
Kandungan Air:
Susu kambing = 87.5%
Susu lembu = 87.5%
Susu manusia = 86.8%

Kandungan Lemak:
Susu kambing = 3.9%
Susu lembu = 3.7%
Susu manusia = 3.8%

Kandungan Protein:
Susu kambing = 3.2%
Susu lembu = 3.1%
Susu manusia = 1.3%

Kandungan Laktosa:
Susu kambing = 4.5%
Susu lembu = 4.6%
Susu manusia = 7.8%

Kandungan Abu:
Susu kambing = 0.8%
Susu lembu = 0.7%
Susu manusia = 0.2%
Dibandingkan dengan susu lembu, susu kambing didapati mempunyai 13% lebih kalsium / 25% lebih vitamin B-6 / 27% lebih antioksida selenium / 47% lebih vitamin A / 1.34% lebih potassium / 3.5% lebih niacin. Susu lembu bersifat asidik manakala susu kambing bersifat alkali.

Niacin adalah nama lain bagi Vitamin B3, yang diperlukan oleh badan kita untuk peredaran darah dan kulit yang sihat. Niacin adalah penting dalam menghasilkan tenaga daripada gula (blood sugar) dalam pembuatan lemak. Ia membantu dalam fungsi sistem saraf, dalam metabolisma karbohidrat,lemak dan protein dan dalam pengeluaran asid hidroklorik untuk sistem penghadaman. Ia juga terlibat dalam pengeluaran cecair hempedu dan perut yang normal serta sintesis horman pembiakan manusia. Niacin juga merendahkan paras kolestrol dan membaiki peredaran darah. Ia juga membantu dalam penyakit mental saperti schizophrenia. Kekurangan Vitamin B3 boleh menyebabkan keletihan,lemah badan, kulit merekah, bengkak mulut dan lidah, cirit birit, gangguan mental, sakit kepala dan rendah gula dalam darah.

Kajian yang dilakukan mendapati susu kambing dapat membantu merawat dan mencegah penyakit-penyakit seperti gastrik, sengugut, hepatitis A, migrain, lelah, ulcer perut, masaalah darah tinggi, buah pinggang, lemah tulang, demam kuning, insomnia dan penyakit batuk kering.