BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Oktober 30, 2008

Selamat Hari Jadi Buat Sahabat Baik Saya yang sudah menjadi Ibu dan Isteri - 30 Oktober

Kenapa saya sering bercakap mengenai persahabatan sejak satu dua hari kebelakangan ini? Saya selalu mengingati hari jadi best friends saya.

Dan hari ini 30 OCTOBER... saya ucapkan Selamat Hari Jadi kepada seorang sahabat baik, yang saya anggap sebagai kakak kandung saya sendiri.

Dia telah memiliki 2 orang anak. Salah satu daripada anaknya merupakan gabungan nama dia dan suaminya. Saya jarang menegurnya tanpa sebab tertentu selepas dia sudah berkahwin.

Ini kerana saya memiliki satu prinsip, apabila sahabat baik saya, jika dia wanita, maka apabila dia sudah berkahwin, maka saya tidak akan bercakap atau berbual-bual dengannya tanpa sebab.

Ini sebagai tanda saya menghormati statusnya sebagai isteri orang, dan dengan itu saya tidak boleh bebas bergaul dengannya lagi.

Namun inner friendship tetap wujud. Tahukah anda apa itu inner friendship? Mungkin ada yang tidak pernah dengar. Saya mengilhamkan istilah ini sendiri.

Inner friendship, satu istilah yang terlintas dalam fikiran saya apabila sahabat-sahabat baik saya, yang apabila mereka ialah wanita, dan memiliki pasangan hidup, maka status friendship itu sudah berubah menjadi inner friendship.

Mereka sudah berpunya, dan oleh itu saya tidak boleh menganggu hubungan mereka. Kebahagiaan keluarga seorang sahabat adalah kebahagiaan saya juga.

Saya mendoakan kebahagiaan hidupnya.

Ini biasa, jika sahabat saya itu seorang wanita. Tak ada urusan, maka tak adalah perbualan.

Namun inner friendship itu menyatakan kepercayaan kami sebagai sahabat. Dan batas pergaulan antara sahabat itu wujud kerana saya menghormati statusnya sebagai seorang isteri.

Setiap masa, saya melihat satu persatu sahabat wanita saya menjadi isteri. Namun apa yang paling saya suka, setiap kali ada antara mereka yang ingin menikah, dalam hampir semua kes, saya merupakan antara orang pertama yang mereka beritahu mengenainya.

Dan hari ini 30 OKTOBER... saya sentiasa mengenang kisah persahabatan kami.

Terutama pada hari itu... ketika hujan turun renyai-renyai. Satu kemalangan berlaku, dan tangannya patah.

Saya bertungkus lumus menyiapkan tugasan akademik yang kini tinggal saya seorang sahaja yang dapat melakukannya, dan mendapat markah tertinggi untuk projek tersebut. Tetapi saya percaya, ini adalah kerjasama terbaik antara dua orang sahabat. Tepukan paling gemuruh oleh rakan-rakan sekelas, tidak kira Melayu, Cina atau India. Dan rakaman video tepat ke jasad saya. Saya masih ingat peristiwa itu.

Dan kemudian, ketika saya mengusungnya di atas kerusi roda, selepas saya mencuri-curi masuk ke bilik wad semata-mata kerana risau tentang statusnya selepas kemalangan itu. Dan menolak kerusi rodanya ke bilik x-ray sambil berbicara sesuatu yang peribadi.

Dan kemudian menulis berpuluh-puluh helai surat supaya dia sembuh kembali dan dapat menulis dengan dua belah tangan.

Dan menceritakan kehidupan saya di universiti sepanjang ketiadaan dia.

Ini cuma kisah saya dengan seorang sahabat.

Dan bagaimana pula kisah saya dengan sahabat-sahabat yang lain?

Terlalu banyak kenangan persahabatan yang tidak dapat diceritakan di sini, kerana jumlah mereka yang menjadi sahabat saya... adalah ramai.

Saya tidak dapat ceritakan semuanya di sini...

HAPPY BIRTHDAY TO YOU... 30 OCTOBRE 2008.

"Our friendship stay inner. Kita kini mungkin kelihatan biasa, tetapi persahabatan kita kekal luar biasa." - Amiene Rev.