BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Ogos 04, 2008

Pelik bin Ajaib - Rekabentuk Bangunan Unik Siri 3

Bangunan Biru di Rotterdam
Cat Biru Menjadi Penyelamat
Penulis: Amiene Rev (C) 2008

Masihkah kita ingat dengan kisah Yellow Brick Road? Ya, bagaimana warna memainkan peranan dalam mengubah satu-satu keputusan dan tindakan. Bangunan ini sudah menjadi sebuah bangunan tinggal. Pihak berkuasa meminta supaya bangunan ini dirobohkan sekiranya tidak mampu menjana kewangan kepada masyarakat sekitar. Pemilik bangunan ini walau bagaimana pun mendapat satu idea, iaitu mengecat keseluruhan bangunan ini supaya menjadi biru. Adakah bagunan ini akan selamat?

Gambar menunjukkan warna asal bangunan ini.

Proses mengecat bangunan ini, termasuk dengan tingkap-tingkapnya sekali, kepada warna biru berlangsung! Selepas dicat biru, bangunan ini mula menjadi terkenal di sekitar Rotterdam! Dan sekarang popularitinya sedang tersebar ke seluruh dunia!

Lihatlah, bagaimana satu idea mampu mengubah segala-galanya. Bangunan ini tidak perlu diruntuhkan lagi (untuk sementara waktu?). Namun idea ini sudah pasti menarik para pelancong dan orang ramai mengenai lokasi bangunan ini, dan promosi berasaskan cat biru akan berhasil untuk memberi makna tertentu kepada pemilik bangunan ini.

Sumber Imej:
feels.ru
AWAS 18 PL!

NOTA: Bermula pada 21 Julai 2008, Siri Rekabentuk Bangunan Unik akan disiarkan di blog ini setiap minggu pada setiap hari Isnin.