BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Ogos 08, 2008

Novel Romantis Selatan - Surat Untuk Takdir - Catatan Penulis

Dalam banyak-banyak novel yang sedang diusahakan, yang paling sukar ditulis adalah mengenai kisah hidup Romantis Selatan, seorang sahabat merangkap saudara paling rapat kepada diri saya. Bukan mudah untuk menggambarkan perjalanan hidup Romantis Selatan menerusi perkataan, sebab gambaran-gambaran kehidupan yang dilaluinya adalah tragis dan penuh dengan rentetan kesunyian.

Bagaimana saya mengenali Romantis Selatan? Sebab kami belajar di institusi pengajian yang sama, dan berkongsi minat yang sama iaitu sastera, maka saya dapat mengenali beliau dengan lebih dalam. Romantis Selatan pernah berkata, Amiene Rev adalah inspirasi dan contoh teladan untuknya bagi meneruskan kehidupan dengan prinsip hidup tegas dan garang. Ini adalah kata-kata paling menyentuh hati daripada seorang sahabat yang akrab.

Kesunyian bagi Romantis Selatan bukanlah kerana dia terasing tanpa teman-teman, tetapi kerana hasrat, bakat dan cita-citanya diabaikan. Seorang doktor memanggil kesnya sebagai 'seorang berbakat yang terabai'. Di bawah ini adalah ringkasan kisah benar, kehidupan Romantis Selatan sebelum hari ini.

Sejak kecil lagi Romantis Selatan sering diabaikan oleh ahli keluarganya. Tidak dilayan seperti adik-beradiknya yang lain. Kesemua adik-beradiknya sering diberikan baju baru, dihantar ke sekolah dengan kereta dan dipenuhi hasratnya. Romantis Selatan pula selalu mendapat jawapan 'tidak boleh' oleh ahli keluarganya. Hal ini menyebabkan dia selalu merasa dirinya disisihkan, dan seperti bukan anak sebenar.

Kedua-dua orang abangnya selalu cemburu dengan potensi yang ada pada Romantis Selatan. Romantis Selatan pernah beberapa kali didera, disebat dengan ekor ikan pari, dicucuk dengan besi tajam semasa zaman kanak-kanaknya oleh abangnya. Barang makanan dirampas, buku sekolahnya diconteng dan dia tidak dibenarkan menyiapkan kerja rumah sehingga didenda di sekolah. Kerana hal itu, Romantis Selatan dianggap sebagai pelajar yang bodoh, sehinggalah dia membuat kejutan dalam peperiksaan di sekolah rendahnya. Ayat guru, "Walaupun dia bodoh tetapi boleh mendapat pencapaian tertinggi di dalam kelas paling pandai" itu diingatinya sehingga kini.

Semakin Romantis Selatan mendapat pencapaian cemerlang, semakin dia dicemburui dan dizalimi oleh abangnya. Hadiah-hadiah yang diberikan kepadanya sempena pencapaiannya dalam akademik dirampas oleh abangnya dan ada yang dirosakkan. Malangnya ibu bapanya tidak pernah bertindak adil kepada Romantis Selatan.

Kerana sering dikhianati dan dizalimi angkara hasad dengki abangnya, Romantis Selatan mula belajar untuk semakin dicabar atau ditekan, semakin gigih dia akan berusaha. Romantis Selatan sudah lali dengan kezaliman, tengkingan dan pengkhianatan yang dilakukan. Hal ini memberi tekanan semula kepada abangnya dan menyebabkan abangnya mula merusuh dan resah. Ekoran itu, abangnya terjebak dalam kegelapan dan kini menjadi gila.

Bermula daripada detik Romantis Selatan diumumkan sebagai pelajar terbaik di sekolahnya, dia dipaksa mengikuti bidang pengajian yang bertentangan dengan cita-cita asal yang dirancang sejak zaman sekolah lagi. Dia sendiri pernah meminta pengesahan daripada kaunselor sekolah tetapi pendapat kaunselor itu pula ditentang berat oleh kedua-dua orang ibu bapanya.

Romantis Selatan memulakan kehidupan di universiti dalam keadaan yang terkejut. Dia di kelilingi oleh cerdik pandai, lulusan daripada pelbagai sekolah elit. Kematian nenda yang dikasihinya menghilangkan salah satu sokongan hidup terpenting dalam hidupnya.

Romantis Selatan biarpun mengambil bidang jurusan yang berbeza dengan kehendak hidupnya, masih terus mencari ruang untuk menggapai cita-cita asalnya. Perjuangannya melibatkan sistem akademik yang harus ditentangnya, dan pada masa yang sama tidak memihak untuknya.

Romantis Selatan mengembang bakatnya dan dia mula dikenali kerana bakat dan kesungguhannya. Kemudian dia dikejutkan dengan berita kematian empat orang adiknya ketika dia berada di suatu program yang terpisah dalam dunia nyata. Kematian empat orang adiknya ini adalah satu perkara yang dianggap sebagai sudah jatuh ditimpa tangga. Sejak itu Romantis Selatan sering dihantui perasaan kesal, sunyi dan sedih.

Sepanjang dua tahun pertama dia di universiti, dia mencintai seorang gadis tetapi kemudian memutuskan untuk menjadi teman biasa sahaja. Ini kerana kemunculan kekasih lama si gadis itu yang sebelumnya sudah dikenali ketika masih kanak-kanak. Bak kata, cinta yang terpisah kerana perpisahan dua benua, kembali bertaut di universiti. Sesiapa yang pernah menonton Winter Sonata akan mendapati Romantis Selatan seperti Jia Jun Sang. Romantis Selatan menganggap kehadirannya sebagai tidak wajar lalu memberi laluan kepada cinta yang belum pernah terputus untuk dikembangkan. Sejak itu Romantis Selatan sukar menerima mana-mana cinta baru dan menyerahkan soal jodoh itu kepada Tuhan.

Hidupnya semakin sunyi, tetapi pada masa yang sama dia mendapati teman-teman rapatnya semakin ramai. Tetapi dia tetap sunyi kerana tidak mendapat semua benda yang dihajatinya.

Tekanan ibu bapanya semakin kuat. Romantis Selatan dimaklumkan bahawa dia tidak dapat menukar ke jurusan yang diminatinya oleh pihak universiti, dan dengan itu bermaksud dia harus menamatkan apa yang dia tidak rancang.

Romantis Selatan mula menerima hakikat dan berdikari untuk mengatasi masalahnya. Ketika ini hubungannya dengan Amiene Rev semakin rapat dan Amiene Rev bertindak sebagai kaunselor peribadinya.

Amiene Rev menyarankan Romantis Selatan membuka sebuah blog sebagai satu bentuk terapi. Nama Romantis Selatan dipilih kerana blog itu mengisahkan kehidupannya semasa berada di Selatan Semenanjung Malaysia. Menerusi pembukaan blog itu Romantis Selatan mengenali beberapa orang penulis terkenal yang berkunjung ke blognya.

Apabila menerima panggilan telefon daripada pihak penerbit, Romantis Selatan mula sedar di dunia ini masih wujud penerbit yang merendah diri dan mahu membantu penulis-penulis baru. Hajatnya untuk menjadi penulis walau bagaimana pun tidak mendapat restu ibu bapanya.

Romantis Selatan terus berjuang untuk menamatkan pengajiannya dan pada masa yang sama dia harus berdikari mencari wang. Maka Romantis Selatan mengamalkan kehidupan yang serba fakir dan membutakan mata terhadap kemewahan dan keseronokan hidup sebagai seorang mahasiswa.

Semakin lama, semakin ramai kawan-kawannya hilang kerana tamat pengajian atau gagal. Patah tumbuh hilang berganti, Romantis Selatan mula mendapat kawan-kawan baru dan dihormati kerana pendirian tegas dan garangnya.

Romantis Selatan diberi perhatian penuh oleh kaunselor, pensyarah dan lain-lain staf di institusi pengajiannya dan ini membuatkan dia merasa dirinya dihargai. Walau bagaimana pun ada juga seorang dua pensyarah yang memandang sinis, begitu juga ada pelajar-pelajar yang memandang hina dirinya. Rupanya yang seperti fakir, memikul beg koyak, dan kasut yang dijahit semula, dengan seluar koyak yang ditampal dan baju yang sudah berusia belasan tahun, dan dompet duit yang dikutip dari tong sampah. Berpeluh-peluh setiap hari untuk menyelesaikan urusan ilmu dan akademik, berjemur di tengah panas dan tidak berpeluang menghayati keseronokan 'enjoy' seorang mahasiswa.

Romantis Selatan melaluinya dengan tabah. Suatu ketika dia merantau ke Kuala Lumpur untuk bekerja semasa cuti, dan dari situ dia menyedari kepentingan memiliki ijazah. Semasa belajar di sebuah institusi (kelas tumpang), Romantis Selatan diserang penyakit ganjil.

Romantis Selatan menganggap ajalnya sudah hampir tiba dan merasakan deritanya akan tamat tidak lama lagi. Dia tidak dapat makan selama tujuh hari, kulitnya membiru dan dia hilang identiti diri. Romantis Selatan dimasukkan ke wad kecemasan dan dirawat. Beliau bagaimana pun berjaya lulus dalam peperiksaan akhir untuk subjek berat yang diambilnya semasa belajar di kelas tumpang tersebut. Romantis Selatan bersyukur kerana wang yang digunakan untuk belajar semasa kelas tumpang tersebut berbaloi dengan lulus 100% untuk subjek sukar yang diambilnya semassa di kelas tumpang walaupun dalam keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan.

Romantis Selatan kembali ke Selatan dengan kudrat yang lemah. Beliau diserang penyakit berterusan dan mengalami amnesia ekoran kecederaan otak. Sejak itu personaliti Romantis Selatan mengalami perubahan. Kesan buruk akibat kecederaan misteri itu membawa kesan sehingga ke hari ini.

Romantis Selatan melalui pelbagai lagi cabaran tetapi dia mencari jalan untuk menyelesaikan cabaran-cabaran tersebut. Antaranya kerana bosan ketiadaan kawan kerana mengikuti kelas hujung minggu, sambil bekerja, beliau menyertai pelbagai aktiviti di universiti. Hasilnya beliau menjadi seorang senior yang popular dan disayangi oleh junior-juniornya.

Romantis Selatan nekad untuk menamatkan pengajiannya dan baru-baru ini dia berjaya menamatkan pengajiannya dengan keputusan yang lebih baik berbanding rakan-rakan sepengajian yang sebelumnya.

Ramai orang sangka Romantis Selatan tidak akan berjaya dan berputus asa, tetapi Romantis Selatan dengan prinsip tegas dan garangnya membuktikan, daripada seorang yang memberontak, kemudian mensyukuri kebolehan dan menginsafi kelemahannya, dia berjaya menamatkan pengajian di universiti dengan kepujian.

Romantis Selatan walau bagaimana pun mendapat satu rahsia, iaitu identiti dirinya yang sebenar. Rahsia yang dirahsiakan. Kini beliau dalam usaha menyiasat asal-usul dirinya. Romantis Selatan mengingat kembali bagaimana dia dilayan semasa kecil dan sering tertanya-tanya kenapa dia dilayan sedemikian rupa. Sekarang dia mendapat jawapannya.