BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Jun 24, 2008

Panduan Menjadi Juara Akademi Fantasia - Siri 2


Jangan Jadi Watak Murahan

Penulis: Amiene Rev (C) 2008

Saya ingin maklumkan kepada semua pembaca bahawa artikel dalam siri Panduan Menjadi Juara Akademi Fantasia ini ditulis berdasarkan pemerhatian saya sendiri (Amiene Rev) mengenai Akademi Fantasia. Sebarang penciplakan atau siar semula tanpa izin tidak akan dimaafkan. Lebih-lebih lagi apabila tidak ada disertakan kredit hakcipta bagi penulis asal iaitu saya (Amiene Rev) di bahagian sumber rujukan.

Berbalik kepada topik asal artikel ini, iaitu "Jangan Jadi Watak Murahan" kalau mahu jadi Juara Akademi Fantasia.

Salah satu sifat yang boleh membuatkan seseorang pelajar Akademi Fantasia itu sering mendapat undian yang rendah biarpun dirinya berbakat, adalah dari segi pergaulan sosialnya yang boleh menimbulkan rasa meluat di kalangan para pengundi.

Sifat apakah yang menyebabkan seseorang peserta Akademi Fantasia itu dibenci atau tidak popular di kalangan pengundi. Ya, sifat 'gedik', atau menggoda. Sifat tidak setia atau mudah beralih arah kepada pelajar lain selepas kehilangan seorang pelajar.

Saya bagi gambaran berikut sebagai contoh:

Balakis adalah seorang gadis yang suka mendekati Alfian. Dia didapati sangat rapat dengan Alfian dan tidak begitu rapat atau dingin dengan peserta lain. Suatu minggu, Alfian tersingkir. Selepas ketiadaan Alfian, barulah Balakis mula bergaul dengan seorang pelajar yang lain pula. Katakan Udin. Dalam kes ini, Balakis dilihat sebagai seorang yang mendekati sesuatu kerana faktor kepentingan untuk diri sendiri.

Balakis tidak mendekati Udin sebelum ini. Selepas ketiadaan Alfian, tiba-tiba sahaja dia rapat dengan Udin. Kebanyakan pengundi tidak boleh menerima kenyataan ini, dan akan menganggap Balakis sebagai seorang yang mudah bertukar-tukar pasangan atau teman. Tidak setia.

Dalam kes ini, biarpun Balakis berbakat, tetapi kerana sikap "ada emas, kayu dilupakan, tidak ada emas, baru kayu dihargai" itulah menyebabkan api kemarahan pengundi semakin marak dan Balakis sudah pasti tidak akan menjadi juara.

Dalam dunia nyata pun, kalau anda berlaku sedemikian rupa, orang pun tak suka.