BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Mei 31, 2008

Pak Arab Kata "SMS Me My Friend"

Entri ini ditulis berminggu-minggu lebih awal dan dijangka akan disiarkan di blog ini pada tarikh yang sekian-sekian mengikut fungsi 'scheduled' yang terdapat di dalam sistem Blogger.


Terkenang Dulu-dulu: Pak Arab Kata "SMS Me My Friend"

Orang Arab sangat menghormati tetamu. Sebagai peniaga, pelanggan itu juga adalah tetamu. Sebab itu aku sentiasa mendapat layanan baik di sini. Kita adalah orang yang datang bertandang, kita masuk ke kedainya, kita adalah tetamu.

Orang Arab itu selalu memberi diskaun kepada aku. Harga asal tujuh ringgit dikurangkan menjadi lima ringgit. Suatu ketika dia mencadangkan aku supaya merasa ayam yang dimasak cara arab dengan roti arab. Cara masakannya jauh berbeza.

Masakan Arab selalu membuatkan aku kekenyangan dan rasa mengantuk. Selalunya dia memasak macaroni. Spageti pula khusus untuk aku. Aku terpaksa menunggu sekitar 20 minit sebelum masakan itu siap. Kadangkala orang Arab ini menjemput aku ke dapur untuk melihat bagaimana dia memasak.

Suatu hari dia berkata kepadaku, "My friend, this is my number. Next time before you come here, you can call me first. SMS me, type what you want to eat. I will prepare for you earlier. When you come, the serve is ready."

Aku bersetuju.

"My friend, do you understand what I said?" Ulangnya lagi.

Aku menjawab, "Yup."

Sambil menunjukkan thumb up.

Orang Arab memilki sifat berterus terang dan agak kasar cara percakapannya, tetapi mereka sangat menghormati tetamu.

Aku pun berlalu.

Dia memberi salam pendek dalam Bahasa Melayu kepadaku, "Salamat!"

Ya. "Salamat."

Siapa yang ajar agaknya?

"Salam Alaikh..."