BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Mei 29, 2008

Orang Arab dan Orang Sudan - Mereka Menyanyi Seperti Membaca Quran

Entri ini ditulis berminggu-minggu lebih awal dan akan terpapar di dalam blog ini mengikut fungsi 'scheduled' yang terdapat dalam sistem Blogger.


Terkenang masa dulu: Orang Arab Menyanyi Seperti Membaca Quran

Aku gembira aku membeli buku kamus Arab - Inggeris. Dengan cara ini, dapatlah aku memahami perbualan orang-orang Arab di sini.

Hari ini aku makan spageti dan ayam barbeku sebanyak dua keping. Jika dicongak dalam nilai mata wang Malaysia, adalah dalam tujuh ringgit. Belum campur minumannya lagi.

"This drink imported from Iraq. Sure, halal."

Kalau makan di restoran Malaysia, makanan semacam ini selalunya berharga dalam 12-22 Ringgit Malaysia.

"My friend, your dishes is ready." Peniaga di kedai orang Arab ini bagus, makanannya halal dan kita boleh pergi ke dapur dan tengok sendiri bagaimana dia memasak makanan yang kita pesan.

Orang Arab ini, namanya Malikh, selalu mengajak aku pergi dapur kedainya. Dia mahu aku teliti bahan-bahan masakan yang digunakan dan cara sesuatu hidangan itu memasak, supaya aku berasa puas hati dengan apa yang aku bakal makan. Baguskan kalau orang Malaysia pun macam ni.

Orang Arab ni juga selalu berterus terang. Kalau dia berjanji untuk siapkan makanan dalam masa 5 minit, maka selepas 5 minit, pasti siap. Kalau dia kata 25 minit, maka 25 minitlah masa persiapannya. Harga pun boleh runding. Aku selalu dapat diskaun.

Hari itu dia tanya aku, sama ada aku ini mengikut Sunnah atau Syiah.

Oleh sebab aku ni sejak dari kecil, memang belajar, ikut Mazhab Shafie, jadi tentulah Sunnah. Aku pun jawab, "I am Sunnah."

Dia pun bertanya lagi, "Syafie?"

Kebetulan ada seorang negro yang duduk bersantap di meja sebelah, berbangsa Sudan. Dia memperkenalkan dirinya sebagai seorang pengikut Mazhab Hanafi.

Orang Arab kalau menyanyi, macam baca Quran. Kita sedia maklum bahasa Quran itu bahasa Arab. Tidak kira orang Arab atau orang Sudan, bahasa percakapan mereka ini sama sahaja.

Tiba-tiba, orang Arab tu membaca Quran. Aku cuba mengingat surah mana yang dibacanya. Rasanya macam tak pernah didengar. Oh, dia menyanyi rupanya. Lagu Arab.

Kalau dia mengutuk aku pun, mesti aku ingat dia tengah baca Quran. Aku rasa, aku kena belajar bahasa Arab kalau mahu memahami apa mereka semua ini bercakap.