BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Mei 05, 2008

Alhamdulillah - Menjelang Kehidupan Yang Baru



Alhamdulillah. Tahun ini nampaknya tahun terakhir aku di sini. Bulan-bulan terakhir ini, bagaikan satu kompilasi kehidupan aku selama aku berada di tempat ini. Aku melalui apa yang jarang-jarang dilalui oleh pelajar biasa, dan kerana itu aku dapati pengalamanku tidak serupa dengan kebanyakan pelajar lain. Aku bersyukur, kerana cabaran-cabaran ini masih mampu kuhadapi dengan kudrat dan kekuatan yang lahir dengan izin Tuhan.

Kakandaku pasti tidak murung lagi. Kehadiranku menyumbang tenaga pada majlis pertunangannya tempoh hari cukup merungsingkan hatinya, tetapi SMS daripada seorang yang berpangkat Profesor Madya melegakan aku.

Tahun ini juga, dengan izin Allah, aku diberikan peluang merangkul anugerah tertinggi untuk pelajar dalam bidang tertentu. Tahun ini juga aku berjaya menyempurnakan tesisku. Aku menerima SMS tahniah bertalu-talu daripada beberapa orang Ketua Jabatan di tempatku. Tahun ini juga aku bakal menyampaikan berita gembira untuk ayahanda dan bondaku.

Sudah sampai masa untuk membalas jasa. Sudah sampai masa untuk aku mempelajari pengalaman menjadi seorang murabbi, secara lebih nyata. Aku sudah mula menganggar jumlah gajiku, dan berapa nilai yang patut diberikan kepada ibu bapaku, dan berapa nilai yang tidak sepatutnya menjadi milikku. Ini bahagian untuk mereka yang layak.

Ilmu itu adalah percuma. Yang dibayar itu adalah perkhidmatan seorang guru. Ilmu itu adalah harta seorang murabbi. Harta dunia dan akhirat.

Sebelum ini aku cuma mengisi masa luangku mengajar, memberikan ilmu yang masih jauh dari sempurna, masih cetek, tetapi pasti mampu memberi manfaat kepada ratusan pelajar menerusi internet, dan sekali-sekala menerusi program dan aktiviti berbentuk pendidikan. Mendengar maklum balas positif daripada mereka yang mendapat tunjuk ajar daripadaku, membuatkan aku berasa bersyukur kerana berjaya memanfaatkan ilmu yang aku perolehi ke jalan yang diredhai-Nya.

Aku tidak sabar lagi untuk mengubah dunia. Sebelum dunia itu dapat diubah, aku sendiri perlu mengubah sikapku. Aku masih mentah dalam mengenal maksud sebenar kehidupan. Bulan-bulan terakhir ini, akan aku manfaatkan untuk menjadi lebih baik daripada sebelumnya.

Aku sudah mula jatuh rindu kepada guru-guru di sekolahku dahulu. Sebelum bergelar seorang murabbi, aku berharap dapat menemui atau sekurang-kurangnya menghubungi guru-guruku untuk memohon restu ilmu. Dan aku tahu, ada antara guru-guruku yang telah mangkat, meninggalkan nama di papan batu.

Salam, sekalian guru yang pernah mengajarku. Saham-saham akhiratmu akan bertambah, aku mohon menyampaikan semula ilmu-ilmu yang pernah aku timba ini kepada anak-anak bangsa. Restuilah aku...