BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Mac 15, 2008

Terapi Menghargai Diri - Terapi Hati Dingin

Amiene Rev telah memanfaatkan kedinginan yang dialami sepanjang musim hujan ini, untuk mewujudkan Terapi Hati Dingin. Dengan memanfaatkan ego, emosi dan pengalaman silam yang berkaitan dengan kelebihan diri sendiri, Amiene Rev berharap, teknik ini akan dapat mengajar seorang sahabatnya supaya dapat berbuat perkara yang sama untuk membantu diri sendiri, bangkit semula dengan menghargai kebaikan dan kelebihan yang ada pada diri sendiri.

Terapi Hati Dingin atau Terapi Menghargai mendapat namanya dari satu musim hujan, ketika langit menitiskan air mata. Konsep Terapi Hati Dingin adalah mengingati pengalaman-pengalaman manis dalam gerimis. Pengalaman-pengalaman yang berkaitan dengan kelebihan diri, atau perkara-perkara yang luar biasa yang pernah dilakukan.

Sebelum itu, Amiene Rev telah menemui suatu catatan yang menarik pada hari ini. Catatan itu ditulis oleh seseorang yang misteri. Beginilah bunyi catatan tersebut:
"Budak-budak itu apabila datang berjumpa aku, mesti mahu bercakap dengan roh orang putih itu lagi.

Roh itu tahu semua benda, sehingga tidak ada satu pun rahsia yang budak-budak ini boleh sembunyikan daripada aku.

Ha. Ha. Ha. Roh memang wujud. Ada roh yang berkeliaran. Roh-roh semacam inilah yang banyak melihat-lihat manusia yang hidup.

Budak-budak ini tidak berani lagi bercakap bohong sebab roh ini akan memberitahu aku segala-galanya mengenai mereka.

Dulu budak-budak ini mencuri dadih. Roh lapor kepada aku. Bila budak-budak ini datang, aku minta budak-budak ini pulangkan semula dadih atau bagi bayaran setimpal.

Di sini semua jenis makanan dijual tanpa ada penjaga. Sesiapa mahu makan, mahu beli, letak duit di dalam kotak duit. Kotak duit itu pun tidak ada sekuriti. Kalau ada kaki pencuri, habis dicurinya kotak berisi duit itu.

Sebelum ini, seorang budak ponteng sekolah. Roh lapor kepada aku. Budak itu datang berjumpa aku. Aku menyoal dia kenapa ponteng sekolah. Dia lambat bangun.

Sekarang budak-budak sudah tidak berani berbohong lagi. Aku ada roh yang akan melaporkan segala-galanya mengenai mereka.

Ha! Ha! Ha! Grummmm. Guruh berdentum!"