BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Mac 02, 2008

Menjenguk Semula Isu KOMSAS dan Novel Popular

Baru-baru ini, timbul berita seorang Sasterawan Negara yang dikatakan merajuk gara-gara isu pemilihan novel untuk KOMSAS. Ada yang menyokong, ada pula yang tidak menyokong. Ada yang panas hati dan ada pula yang merajuk. Bagi novelis-novelis yang terpilih, pasti ini merupakan rezeki yang diturunkan kepada mereka.

Sebagai seorang penulis yang sajak-sajaknya pernah tersiar dalam novel sedemikian, Amiene Rev seakan-akan dapat memahami perasaan seorang novelis. Soal rezeki. Soal menjunjung bahasa. Sebenarnya, tidak semua novel yang dikategorikan sebagai novel popular itu tidak memiliki ciri-ciri sastera. Contohnya, novel Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu, karya novelis Ramlee Awang Murshid yang turut menjadi novel kegemaran Amiene Rev. Bagaikan Puteri pernah memenangi Anugerah Sastera Sabah.

Ketika Amiene Rev membeli novel tersebut, beliau belum pun tahu bahawa novel tersebut pernah memenangi anugerah. Namun, disebabkan novel Bagaikan Puteri itulah, Amiene Rev mula memburu novel-novel Ramlee Awang Murshid. Ungu Karmila, turut dibeli pada hari pertama di pasaran. Menariknya karya-karya Ramlee Awang Murshid ini adalah kerana ilmu yang diadun di dalamnya. Lihat sahaja senarai rujukan serta coretan ilmu di helaian-helaian terakhir buku-bukunya.

Banyak lagi novel-novel popular di pasaran yang turut memainkan peranan seperti novel Ramlee Awang Murshid ini. Citarasa Amiene Rev cukup tinggi. Apabila beliau mengulas sesebuah novel, maka kata-kata itu akan lahir dari ketulusan hatinya. Jika bagus, maka baguslah novel tersebut, jika pedas, maka ada sesuatu yang perlu diperbaiki lagi. Niat Amiene Rev adalah untuk membantu memajukan lagi industri buku tempatan, oleh itu dia sentiasa jujur dalam mengutarakan pandangan.

Isu pemilihan novel-novel popular untuk bacaan KOMSAS tidak boleh dipandang sebelah mata. Novelis-novelis popular di negara kita tidak semuanya penulis cari makan. Jangan lupa itu. Martabat novelis-novelis popular di negara kita bukan semuanya picisan. Nama-nama besar seperti Aina Emir, Norhayati Berahim, Anis Sofea, Ramlee Awang Murshid dan ramai lagi yang memanfaatkan penyampaian cerita dengan bahasa yang mudah tetapi indah telah menarik ramai pembaca untuk terus mengikuti buku-bukunya. Tidak dinafikan juga, karya-karya penulis beberapa novelis popular yang mendapat tempat di hati peminat-peminat novel, membantu dari aspek penulisan bahasa. Mudah difahami, tetapi indah. Tatabahasa, susunan ayat dan ejaan yang digunakan juga menepati sistem bahasa rasmi.

Amiene Rev berpendapat, ilmu itu harus disampaikan dengan bahasa yang mudah, bukan disusah-susahkan. Teknik bercerita yang digunakan dalam karya-karya novel popular harus diteliti dan dijadikan panduan untuk melahirkan karya-karya beradun ilmu pengetahuan untuk bacaan bangsa kita pada masa akan datang.

Amiene Rev tidak setuju apabila novel-novel popular dilabelkan sebagai picisan. Tidak! Tidak semua novel popular begitu. Pandangan negatif terhadap novel-novel popular perlu diubah. Ayuh, para novelis popular tanah air, lakukan anjakan ilmu dalam novel-novel anda!

Buktikan novel-novel popular juga menjunjung bahasa bangsa!