BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Mac 22, 2008

Marahkan Dia Ini

Ada seorang manusia itu, punyalah malas. Apa nak jadi dengan dia, tak tahulah? Penat menggunakan otak seolah-olah tidak bertenaga. Otak kiri, otak kanan, otak depan, otak belakang, otak tengah sudah kerap kali digunakan sehingga dia penat.

Inilah akibat makan banyak sangat mi segera. Kerana kekurangan zatlah, dia menjadi letih dan lesu. Guna otak banyak, tetapi makanan hariannya tidak berzat. Mi segera, mi segera, mi segera dan mi segera.

Apa nak jadi?
Oh, apa nak jadi?
Apa nak jadi?
Oiii....
Ahoi.....

Apa nak jadi?
Kompang berbunyi
Drum bergenderam
Berbunyi-bunyian
Oiii....
Ahoi.....

Makanlah mi segera
Setiap hari...
Jadi malas
Fikiran tak bebas
Oiii....
Ahoi...

Tidur.... Lena
ZZzzzZzZZz
zZzzZzZz

Malas, malas juga tetapi harus beringat-ingat, kita ini manusia ada tanggungjawab. Jangan lari daripada tanggungjawab. Hadapilah realiti kalau tak mahu makan pelempang. Nak pelempang? Dah lama aku tak naik angin. Nak tengok aku naik angin. Aku sumpah kau jadi sesumpah baru tahu. Nak jadi Pokko? Tahu Pokko? Tahu tak apa.

Kemalasan yang menyerang. Adakah makan mi segera menyebabkan engkau berasa begitu kenyang dan selesa dengan kehidupan kau sekarang? Atau, kau sudah lesu untuk terus hidup. Oleh sebab kau cuma mencari jalan untuk menamatkan riwayat hidup kau, kau sudah tiada peduli lagi terhadap apa-apa perkara yang berkaitan dengan kegagalan. Sebab apabila sudah mati, maka tidak ada cita-cita dan masa depan, lalu kegagalan sudah tidak penting lagi?

Apa nak jadi? Oiii... Ahoi....