BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Februari 25, 2008

Rekabentuk Buku-buku PTS - Kombinasi Warna Menarik - Siri 2

Kali ini saya ingin memaparkan empat lagi rekabentuk kulit buku PTS yang menarik mana memandang. Empat buah buku tersebut ialah Minda Muslim Super - tulisan Dr. Danial Zainal Abidin, Syoknya Berpuasa - tulisan Rajendra Kartawira, Solat Khusyuk Solat SMART - tulisan M. Siddiq Mustika, dan Puasa Sebagai Penyembuh Penyakit - tulisan Dr. Rasyad Fuad As-Sayyid.

Susun atur tajuk Minda Muslim SUPER yang memanfaatkan warna kontra tetapi harmonis menimbulkan elemen tenaga yang menarik. Rekaan ini kelihatan kemas. Warna putih tulisan yang dipadankan dengan latar atas kulit buku yang berwarna hitam ke biru secara gradient, cukup sepadan. Penggunaan warna kuning yang masak dan bertenaga yang diwarnakan secara gradient serta padanan latar berwarna biru langit serta tagline putih yang menunjukkan ciri-ciri harmonis tetapi bertenaga. Satu rekaan yang sangat menarik, kukuh dan kemas. Serakan warna putih suria dan teknik radical blur sesuai dengan perlambangan super.

Perasaan sejuk dan segar dapat dilihat dalam rekaan kulit buku Syoknya Berpuasa. Padanan warna putih dan hijau lemon menghasilkan perasaan menyegarkan. Imej segelas sejuk berisi ketulan ais dan perkataan 'syoknya' yang dibentuk seperti kaca yang berkilau menimbulkan elemen yang dapat mengembalikan tenaga. Dua elemen warna yang sangat profesional.

Pewarnaan kulit buku Solat Khusyuk Solat SMART juga dibuat secara bijak. Latar belakang biru dengan tulisan putih dan kuning dengan garis luar secara serakan warna putih menimbulkan fokus terhadap tulisan. Cara ini bertepatan dengan judul buku yang mengandungi perkataan 'khusyuk'.

Buku terakhir untuk siri 2 ini, iaitu Puasa Sebagai Penyembuh Penyakit memanfaat sepenuhnya warna-warna segar, sejuk dan tenteram seperti putih, biru dan hijau. Ketiga-tiga warna ini juga merupakan warna kegemaran saya. Lihat sahaja pada kulit buku ini, pasti timbul perasaan segar dan kembali bertenaga.


 



Kesimpulannya, rekabentuk kulit luar untuk keempat-empat buku ini berupaya menimbulkan perasaan harmonis, segar dan bertenaga. Satu lagi koleksi rekabentuk buku yang menarik perhatian saya.