BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Februari 25, 2008

Amiene Rev dan Gadis Dari Choson


Amiene Rev dan Gadis dari Choson

Penulis: Amiene Rev (C) 2008

Imbas kembali:
Ketika itu cuaca bertambah sejuk. Permukaan sungai dan tasik berkaca-kaca dibekukan angin dingin dari utara. Kemudian, si gadis ayu dari Choson, tiba. Wajahnya tertunduk, melangkah sopan merentasi daun-daun kering yang berterbangan, dan sejuk pawana petang, kembara langit senja.

Aku, tanpa terucap sepatah kata, lalu bertegur sapa dengan batas yang memisahkan jarak antara dua manusia tanpa perhubungan muhrim. Kemudian terungkai kebisuan dari bibirnya, mengucapkan sedemikian kata-kata:

"Dan telah bangkit hari ini,
yang menyaksikan pertemuan semula kita berdua
seperti gugurnya daun-daun kering
dari puncak pohon yang lanjut usia

Dahulu kita masih mentah
tiada akal yang sempurna
kini cinta kita bertambah kekal
batin kita bertambah cekal
mengungkap erti cinta.

Adakah kekanda masih setia
menunggu adinda dari kamar perindu?
Atau sekadar menyaksikan bulan
halus cahayanya dalam dakapan langit malam?"

Mendengar kata-kata Gadis Dari Choson, maka tidak ada sepatah kata pun yang mampu kututurkan. Aku terus berjalan menelusuri tebing sungai yang kian mati, tanpa satu gerakan riak air pada permukaannya.

"Jika aku katakan aku tidak mencintaimu, maka aku berbohong. Namun darjat sudah mencipta jurang antara kita, seolah-olah suria itu telah terpadam cahayanya kini. Berbanding purnama yang kian cemerlang biarpun tanpa bintang menatap wajahnya."

Aku bergerak dengan perilaku dingin. Membiarkan tiupan angin berbunyi seakan-akan menangisi nasib kedua-duanya.

"Mustahil! Biar pun betapa unggul purnama itu bersinar, takkan mudah ia lupa bagaimana dahulu ia menimba cahaya yang tercurah ikhlas dari sang suria."

Gadis dari Choson seolah-olah memahami isi hatiku.

"Setinggi mana darjat dilonjak. Setinggi mana harta melangit. Segalanya yang menjadi milikku, tetap untukmu, kekanda Amiene Rev."

Aku tersenyum dalam keharuan. Lalu, dalam perasaan yang susah untuk digambarkan, aku cuma mampu membiarkan angin menyampaikan bisikan hati ini:

"Kau, adalah takdirku..."


Hakcipta (C) Amiene Rev 2008.

Segala tulisan di dalam blog ini tidak dibenarkan diterbitkan semula dalam apa jua cara dan media tanpa kebenaran dan persetujuan daripada Amiene Rev.