BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Julai 31, 2007

SAMSUNG SGH-X700 dan 31 Julai 2007 hingga 31 Januari 2009


Phone typeTriband

NetworksGSM 900, GSM 1800, GSM 1900

Connectivity optionsGPRS, WAP, Java, Bluetooth, USB

Ringtone optionsMP3 ringtones

Calling FeaturesPhoto ID, Speakerphone
Physical design
Form factorCandy bar

Primary display typeTFT

Secondary display typeNone

Secondary display resolution x pixels

Available coloursSilver-black
General
Color LCD?Yes
Performance
Battery type(s) supportedRemovable 900mAh rechargeable battery

Expansion slot(s)TransFlash
Other Features
Additional functionsPIM functions; alarm clock; converter; timer; email

MMS?Yes

Predictive text input?Yes

Ringtone composer?Yes

Polyphonic?Yes

Built-in vibrate alert?Yes

GamesThree pre-loaded games
Multimedia
Built-in digital camera?Yes

Maximum camera resolution1.3 megapixels
Warranty
Base warranty31 July 2007 - 31 January 2009


Puas hati. Telefon NOKIA 3310 itu sudah sampai akhir hayatnya. Kebetulan aku bercadang untuk memberi kamera digital. Namun ini pasti akan memakan wang yang banyak. Jadi aku bercadang membeli telefon bimbit yang mempunyai fungsi seperti kamera digital.

Dengan adanya kamera digital, aku akan dapat merakam gambar-gambar aktiviti semasa dan Program KITAB. Namun, pada masa yang sama, telefon bimbit aku perlu ditukar. Jadi pilihan yang paling menjimatkan adalah membeli satu gajet dengan dua fungsi, komunikasi dan kamera.

Akhirnya aku membuat keputusan untuk membeli Samsung SGH-X700. Sekarang, aku boleh menghiasi blog ini dengan gambar-gambar yang diambil sendiri pada masa akan datang. Sudah lama, aku berhajat untuk melakukan sedemikian.

Sementara itu, aku tertarik dengan perisian Skype. Aku akan mencuba perisian ini pada masa akan datang.

3 Perkara Penting Semester Ini Buat Masa Ini

Semester ini, aku sangat sibuk. Akademik perkara nombor satu dalam jadual dunia. Alhamdulillah, semester ini kesihatan aku berada di tahap yang memuaskan.

KITAB perkara nombor dua untuk dunia dan akhirat. Sebenarnya aku berhasrat untuk menjadi penasihat sahaja (pengasas). Tahun ini, pada awalnya aku mencalonkan beberapa orang pelajar junior yang berpotensi dan berkomitmen tinggi untuk memegang tanggungjawab sebagai pengarah dan timbalan pengarah, diangkat dari status ketua unit dan setiausaha pada semester lepas. Namun, selepas perbincangan, mereka masih tetap mahukan aku beraksi sebagai pengarah pada semester ini. Berat hati, untuk memikul tanggungjawab tersebut, namun segala-galanya akan diputuskan esok. Aku harap ada ruang untuk menulis novel pada semester ini.

Sukan Antara Mahasiswa pula akan berlangsung dalam minggu ini. Aku tidak pasti sama ada kolej kami akan menjadi johan, namun, aku berharap agar atlet-atlet sepasukan dapat bekerjasama merebut tiga tempat teratas dalam acara berpasukan. Pelbagai faktor boleh mempengaruhi kemenangan. Paling penting ialah niat, komitmen dan semangat berpasukan.

Penulisan novel sudah bermula sejak beberapa minggu lepas. Tema-tema sai-fi menjadi pilihan utama. Aku berhasrat untuk mengirimkan dua novel untuk dua syarikat penerbitan. Buat masa ini, aku memberi laluan terhadap acara sukan dan Program KITAB 2.

Tesis pula akan dikemaskini. Tarikh rasmi sekitar bulan Disember ini, untuk dibentang pada semester hadapan. Masa untuk tesis masih banyak, aku berhasrat untuk menumpukan sepenuh perhatian terhadap tesis selepas peperiksaan akhir semester.

Kesimpulannya pada semester ini, aku perlu memberi tumpuan kepada lima aktiviti semasa:

1. Akademik
2. Pengaturcaraan Program KITAB 2
3. Sukan Antara Mahasiswa 2007 - Acara Memanah
4. Penulisan novel
5. Semakan tesis untuk semester depan

Untuk sementara waktu, aku akan memberi tumpuan kepada 3 perkara teratas dalam senarai di atas. Senarai ini dibuat berdasarkan kepentingan semasa.

Isnin, Julai 30, 2007

Erti Kemerdekaan dan Maksud Kebebasan

Adakah kemerdekaan itu bermaksud kebebasan? Tidak. Jika kemerdekaan itu bermaksud kebebasan, maka apa gunanya perkataan merdeka itu dilaungkan.

Perkataan merdeka terawal dilaungkan, adakah pada 31 Ogos 1957 di Tanah Melayu? Bilakah kali pertama kita merdeka? Ramai Melayu beranggapan diri mereka sudah merdeka. Ini tafsiran yang silap.

Kemerdekaan telah diperolehi, untuk negara kita, Malaysia. Hakikatnya, rakyat Malaysia belum merdeka. Yang merdeka itu cuma negara kita, Malaysia, tetapi kita, rakyat Malaysia, belum bebas dari cengkaman penjajah.

Mental rakyat Malaysia belum sepenuhnya bebas dari penjajahan Barat dan selainnya. Negara kita sudah merdeka, tetapi kita, belum merdeka.

Negara kita sudah merdeka, tetapi kita, belum merdeka.
Barangkali anak-anak kita ada yang belum merdeka.
Barangkali ada antara kita yang belum merdeka.
Barangkali ada antara rakan-rakan kita yang belum merdeka.
Barangkali ada antara musuh-musuh kita yang belum merdeka.
Barangkali, aku, Amiene Rev, belum merdeka.

Betapa malunya aku, untuk diri aku sendiri untuk melaungkan kemerdekaan...
tetapi untuk negaraku... Ya.

Sebab negara kita sudah merdeka.
Hakikatnya kita belum sepenuhnya merdeka.

Kita cuma bebas.
Tetapi bebas pun tetap terbatas.

Adakah kita, sudah merdeka?

Maka dilaungkan sajak ini, "Teguran Buat Rakyat Negara yang Merdeka".
Sebuah cetusan rasa, karya:
Amiene Rev (C) 2007

Ahad, Julai 29, 2007

Battle Of The Band Pada Malam Yang Ngeri

Malam itu, aku begitu menonjol di dalam kelas. Subjek pada malam itu adalah subjek berkaitan dengan logik. Aku bersyukur kerana pada malam itu, aku menunjukkan hasil pembelajaran yang sungguh memberangsangkan. Pensyarah meminta aku ke hadapan untuk menulis contoh jawapan yang kubuat di papan putih.

Subjek pada malam itu ialah subjek Matematik yang tulen. Satu subjek yang dianggap sebagai subjek pembunuh yang amat memeritkan ramai pelajar. Namun aku bersyukur sekali lagi, kerana Tuhan menyenangkan pemahamanku pada malam itu. Pada hari pertama sahaja, aku sudah menjadi perhatian pensyarah kerana berjaya menjawab soalan-soalan Matematik yang sukar. Alhamdulillah.

Pada masa yang sama, aku harus bersiap sedia dengan perjumpaan dengan timbalan-timbalan pengarah dan setiausahaku untuk melaksanakan Program KITAB yang seterusnya. Baru beberapa hari lepas, aku sudah bertemu dengan Penasihat Persatuan dan Imam Desa Bakti. Program ini harus digerakkan secepat mungkin. Menurut maklumat yang aku dapat, ada beberapa orang mahasiswa dan mahasiswi sudah tidak sabar untuk menjadi tutor.

Ah, ya. Malam tadi, selepas tamat kelas, aku sempat menyaksikan Battle Of The Band anjuran sebuah kolej. Belasan buah kumpulan muzik yang terdiri daripada mahasiswa dan mahasiswi bersaing untuk merebut gelaran juara. Kumpulan 100% wanita, digelar Black Honey mencuri perhatian ramai. Kumpulan Lorong Terbabas muncul juara, manakala Houdinik muncul sebagai naib juara dengan vokalis terbaik. Kumpulan Lorong Terbabas mempamerkan persembahan yang sungguh hebat, dengan barisan gitaris dan pemain drum yang bertenaga. Gitaris Lorong Terbabas muncul sebagai gitaris terbaik.

Namun pada malam itu juga satu kecelakaan berlaku. Pada malam itu, selepas keputusan diumumkan, aku berangkat pulang ke kolej, melalui deretan lampu pelita yang telah padam. Tiba-tiba aku ternampak seekor makhluk, kakinya lebih panjang untuk dikatakan sebagai kucing. Sedang menyelongkar tong sampah yang menutup sebahagian besar badannya.

Anjing! Anjing itu seolah-olah menghalang jalanku. Dia merenungku. Aku berpatah balik, lalu menurut jalan yang lain. Peristiwa serangan dua ekor anjing beberapa tahun yang lalu menyebabkan aku sentiasa berwaspada apabila berdepan dengan anjing. Padahal dahulu, nendaku ada membela dua ekor anjing buat menjaga dusun di kampung. Aku mahu lalu, tetapi anjing itu mahu menghalang.

Tiba-tiba aku terlintas peristiwa kemalangan di suatu tempat baru-baru ini. Aku bergegas meminta anak muridku menelefon ambulan. Pemilik motosikal itu dilanggar kereta hitam sebanyak dua kali. Bahagian depan kereta itu remuk teruk, manakala pemilik motosikal itu selepas dilanggar kali kedua terus terbaring tidak bergerak. Anak muridku tersalah mendail nombor polis, lalu aku terpaksa menjawab banyak soalan sambil berulang-ulang meminta ambulan disegerakan. Menyesal juga kerana tidak membawa telefon bimbit bersama. Telefon bimbit usang itu sudah rosak. Pada malam ini aku terasa lain macam.

Tiba-tiba terdengar bunyi ambulan. Bunyi ambulan itu kurang menyenangkan. Sebenarnya ada sesuatu yang menyedihkan berlaku pada malam atau lebih tepat, pagi itu. Sekitar pukul 1.00 pagi, seorang pelajar Tahun Satu, dari Fakulti Alam Bina, jatuh rebah kerana serangan penyakit jantung. Beliau disahkan meninggal dunia. Jenazahnya disembahyangkan pada waktu Zohor hari ini, dan dibawa pulang ke Kelantan.

Pada usia yang muda, ajal tidak mengenal belas. Al-Fatihah. Petang ini, selepas tamat kelas kuliah, aku menghadiri latihan memanah dengan hati yang hiba.

Tanggungjawab kita... adakah aku akan dapat melaksanakan semua tanggungjawab itu sebelum aku meninggal dunia. Semoga Tuhan mematikan aku dalam keadaan beriman, dan dalam keadaan dijamin ke syurga, dan tidak terjejak atau terbau api neraka.

Amin.

Jumaat, Julai 27, 2007

Amiene Rev Dalam Mencari Erti Tanggungjawab - Bahagian 1


Seumur hidup aku, aku tidak pernah jatuh tangga. Namun, pada suatu petang, aku terjatuh dari tangga. Beberapa anak tangga. Sekitar dua ke tiga minit, aku terus dalam keadaan terduduk, memikirkan bagaimana aku boleh terjatuh. Seolah-olah Tuhan sedang menegurku. Jatuh mewakili banyak perkara. Boleh jadi jatuh maruah, kegagalan, hilang reputasi, jatuh miskin, hilang kemegahan dan sebagainya.

Tuhan sedang menegurku. Kehadiran aku di tempat ini, bukan atas restu Bonda. Oleh itu Tuhan menghukumku di sini. Kejatuhan. Tuhan menjatuhkan hukuman dunia kepadaku. Sekurang-kurangnya Tuhan memberikan kesedaran kepadaku semasa di dunia lagi. Aku memikirkan kenapa kecelakaan itu boleh berlaku di tempat ini. Adakah ini suatu ujian atau suatu hukuman? Barangkali kedua-duanya adalah betul.

Aku masih teringat kisah bagaimana seorang Anak ingin pergi menuntut ilmu di tempat jauh, tanpa mendapat restu Ibunya. Anak itu berkesudahan dengan nasib malang, kedua tangan dan kakinya kudung kerana dituduh mencuri. Menuntut ilmu itu suatu perkara yang baik, namun niat si Anak itu tidak mendapat restu Ibunya yang sudah tua dan lemah. Namun Anak itu bernasib baik kerana pada akhirnya dia mendapat keampunan Bondanya. Syurga itu bukankah di bawah tapak kaki ibu?

Tiba-tiba aku terfikir, apakah yang dimaksudkan dengan tanggungjawab pada erti yang sebenar-benarnya. Apakah kebenaran yang paling sesuai untuk mendefinisikan perkataan tanggungjawab? Tanggungjawab hanya boleh dilaksanakan dengan pengorbanan.

Aku sendiri belum boleh mengakui diri aku ini seorang yang bertanggungjawab, kerana tidak semua pengorbanan berjaya aku lakukan. Pengorbanan diri untuk keluarga, masyarakat, negara dan agama. Aku bukan seorang yang boleh dikatakan benar-benar bertanggungjawab.

Setelah beberapa lama aku berada di tempat ini, akhirnya aku mendapati bahawa untuk melaksanakan tanggungjawab, seorang itu perlu melakukan pengorbanan yang boleh jadi dari segi masa, pertalian atau hubungan, tenaga, material dan emosi. Mungkin ada banyak lagi elemen-elemen yang kurang jelas di sini.

Hari ini aku telah kembali ke tempat yang sepatutnya, sebagai seorang pelajar. Aku memiliki tanggungjawab di sini. Barangkali pada hari itu, aku sudah mendapat sesuatu.

Yang paling berharga itu bukan kepakaran atau pengalaman, tetapi kesedaran mengenai tanggungjawab. Antara tanggungjawab dengan pengorbanan, manakah paling utama? Tanggungjawab itu adalah matlamat kita, manakala untuk menyempurnakan tanggungjawab itu, pengorbanan kita adalah perlu.

Hal ini menyebabkan aku seakan-akan mahu menitiskan air mata. Tuhan Maha Pengasih, Tuhan Maha Penyayang, Tuhan Maha Mengetahui dan Tuhan juga Maha Pengampun.

Maafkan aku, Bonda, kerana tanpa izinmu, aku telah pergi ke tempat ini. Biarpun niatku adalah baik, namun, restu Bonda adalah lebih penting. Aku bersyukur kepadamu Tuhan, kerana tidak berkesudahan seperti Anak itu.

Juga, catatan ini pasti akan bersambung lagi...

Kehebatan Filem Seram Melayu

Filem seram berkaitan dengan kebudayaan Melayu merupakan lubuk filem seram yang strategis di Malaysia. Setakat ini, skrip-skrip filem dari Barat belum ada keupayaan untuk mencungkil mitos, misteri, mistik dan sejarah seram dalam kebudayaan Melayu.

Justeru, apabila pembikin-pembikin filem Melayu mula mengutarakan elemen-elemen kebudayaan Melayu dalam filem-filem seram tempatan, maka akan tercetuslah kehebatan sebenar, identiti filem Melayu.

Melayu kaya dengan budaya. Apabila budaya ini diangkat ke medan filen cereka, maka pelbagai cerita berkaitan kebudayaan ini boleh tercetus dalam pelbagai genre. Filem seram, komedi, futuristik, fiksyen sains, serius, patriotik, aksi, cinta romantis, penyimpangan, dokumentari dan sebagainya.

Terokailah lubuk filem Melayu ini sebaik-baiknya.

Khamis, Julai 26, 2007

Isu Rotan: Pendidik Dan Rotan Adalah Perkara Harmonis

"Suruhlah anak-anak kamu mendirikan solat ketika mereka berumur tujuh tahun dan pukullah mereka (jika enggan) ketika mereka berumur sepuluh tahun dan pisahkanlah tempat tidur mereka (dari ibu bapa dan juga dari adik beradik mereka yang berlainan jantina). " - Hadis Nabi.
"Allah SWT memberkati rumah yang di dalamnya ada digantung rotan". - Hadis Nabi.


Malah alanglah bagusnya jika rotan dan kitab dapat dijadikan sebagai elemen-elemen yang membentuk logo Kementerian Pendidikan Malaysia.

Syurga Tetap Di Bawah Tapak Kaki Ibu

Saya masih ingat satu kisah di Tanah Arab, mengenai seorang anak yang ingin pergi melanjutkan pelajaran di sebuah negeri yang jauh, tetapi tidak mendapat restu ibunya. Si anak walau bagaimana pun tetap berdegil dan tidak mengendahkan larangan ibunya yang sudah tua.

Pada suatu ketika, si anak itu sedang tekun mendalami ilmu agama di sebuah masjid, datanglah seorang pencuri berlari menyusup ke dalam masjid itu. Kebetulan mereka berpakaian hampir serupa. Si pencuri itu kemudiannya berlari keluar dari masjid itu mengikut arah yang lain.

Tiba-tiba datang sekumpulan orang, pengejar-pengejar pencuri, lalu menemui anak itu di dalam masjid. Anak itu ditangkap, dipotong kedua belah tangan dan kakinya, lantaran dituduh sebagai pencuri dan perompak.

Akhirnya, para penghukum tersedar mereka telah tersilap orang. Nasi sudah menjadi bubur, anak itu akhirnya dibawa pulang ke rumahnya. Ketika itu ibu tua yang sudah rabun matanya tidak lagi dapat mengenali si anak kerana rupanya seperti mengemis.

Si ibu menghulurkan sekeping roti untuk si anak yang disangkanya pengemis. Si anak yang masih mengecam ibunya lantas memanggil ibunya. Lalu, gentarlah hati si ibu melihat anaknya yang sudah menjadi cacat sedemikian rupa.

Si anak yang masih menderita kesakitan meminta ampun kepada ibunya, lalu dengan hati yang sedih, luka dan derita, si ibu mengampunkan si anaknya.

Lantaran tidak sanggup melihat si anak menanggung derita, serta memikirkan kesusahan yang bakal dihadapi, si ibu berdoa kepada Tuhan agar penderitaan mereka berdua ditamatkan. Lalu dicabut nyawa kedua-duanya.

Moral: Walau pun kita berniat untuk melakukan sesuatu perkara kebaikan, restu ibu itu tetap penting. Jika si ibu tidak redha, maka pasti kita akan ditimpa kecelakaan atau keaiban. Semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa kita. Amin.

Isnin, Julai 23, 2007

Ulasan Haiku Nur Ashiqin Maulad Azmiran

Sudah agak lama aku tidak mengarang haiku, namun kali ini aku mahu tampil menulis dengan mengulas sebuah haiku, hasil tulisan Adik Nur Ashiqin Maulad Azmiran. Adik Ashiqin memenangi hadiah utama Pertandingan Haiku Kanak-kanak Sedunia JAL 2006 (Malaysia) dan akan mewakili Malaysia ke Kem Haiku Kanak-kanak Sedunia di Matsuyama City, Jepun, mulai hari ini sehingga 1 Ogos 2007. Mari kita teliti susunan haiku Adik Ashiqin dalam dwi-bahasa, iaitu Melayu dan Inggeris.

Bahasa Melayu:
Sabar menanti (5 suku kata)
Induk pulang ke sarang (7 suku kata)
Bawa rezeki (5 suku kata)

Bahasa Inggeris:
Waiting patiently (5 suku kata)
For mother's homecoming (7 suku kata)
Bringing sustenance (5 suku kata)

Nota: Perkataan "sustenance" dibaca dalam tiga suku kata.

Khamis, Julai 19, 2007

Kata-kata Menarik Mengenai Solat Subuh

"Hal yang paling indah yang saya rasakan adalah ketika saya mengerjakan solat Subuh untuk pertama kalinya. Memang tidak rnudah untuk menjalaninya. Kerana sebelumnya saya terbiasa bangun pukul 7 pagi. Tapi kini, saya telah membiasakan diri untuk tidur lebih awal dan bangun pukul 4.30 untuk menunaikan solat Subuh. Bukan hanya solat, puasa di bulan Ramadhan pun saya mampu menjalaninya." - Craig Owensby
sumber: http://kotasantri.com/bilik.php?aksi=Cetak&sid=708

Keajaiban Al-Quran: Kisah-kisah Saintifik Dalam Al-Quran

Mereka berkata: "Maha suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami: Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Tahu lagi Maha Bijaksana." (Surah Al-Baqarah, 32)

"Dan mereka meminta kepadamu agar azab itu disegerakan, padahal Allah sekali-kali tidak akan menyalahi janjinya. Sesungguhnya sehari di sisi Tuhanmu adalah seperti seribu tahun dari tahun-tahun yang kamu hitung." (Surah Al-Hadid: 47)

"Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepadaNya dalam satu saat yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu". Surah As-Sajadah: 5)

"Para malaikat dan Jibril naik kepada Tuhan dalam sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun". (Surah Al-Ma'arij: 4)

"Maha suci Allah yang menciptakan berpasang-pasangan semuanya, di antara apa-apa yang ditumbuhkan dan dari diri mereka sendiri dan dari apa-apa yang tidak mereka ketahui". (Surah Yaasin: 36)

"....Dan Kami telah menurunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia...." [Surah al-Hadid: 25]

"Dan kamu melihat gunung-gunung itu, kamu menyangka ianya tetap di tempatnya, padahal ia bergerak seperti geraknya awan." [Surah an-Naml: 88]

"dan Dia menciptakan gunung-gunung di muka bumi supaya tidak bergoyang bersama kamu…" (Surah Luqman: 10)

"Bukankah Kami telah menjadikan bumi ini sebagai hamparan. Dan gunung-gunung sebagai pasak?" (Surah an-Naba; 6-7)

"Dan telah Kami jadikan di bumi ini gunung-gunung yang kukuh supaya bumi itu (tidak ) bergoncang bersama mereka, dan telah Kami jadikan di bumi itu jalan-jalan yang luas agar mereka mendapat petunjuk." (Surah al-Anbiya: 31)

"Dia-lah Allah yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak terhadap langit, lalu di jadikanNya 7 lapisan langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu." (Surah al-Baqarah; 29)

"Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa dan Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui." (Surah Fusilat: 12)

"Demi langit yang mempunyai (sistem) pengitaran. " [Surat at-Tariq: 11]

"Dan Kami jadikan langit itu sebagai atap terpelihara sedang mereka berpaling dari segala tanda (kekuasaan Allah) yang terdapat padanya." (Surah al-Anbiya; 32)

"Dia menciptakan langit dan bumi dengan kebenaran. Dia membungkuskan malam atas siang dan membungkuskan siang atas malam..." (Surah Az-Zumar: 5)

"Demi langit yang mempunyai jalan-jalan." (Surah az-Dzariyat: 7)

"Dan matahari beredar di tempat peredarannya. Demikianlah ketetapan yang Maha Perkasa dan Maha Mengetahui." (Surah Yaasin: 38)

"Dia yang menjadikan malam dan siang, matahari dan bulan, setiap mereka berenang di falak (tempat peredarannya)." (Surah al-Anbiya: 33)

"dan apakah orang-orang kafir itu tidak melihat bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu (satu unit penciptaan), kemudian kami pisahkan antara keduanya. Dan daripada air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakan mereka tiada juga beriman?". (Surah Al-Anbia: 30)

"Dan langit itu Kami bina dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya." (Surah az-Dzariyat: 47)

"Dia adalah maha Pencipta langit dan bumi." [Surat al-An'aam: 101]

Keajaiban Al-Quran: Angka 19 Dalam Quran

Nombor
Surat

Nama
Surat

Jumlah
Ayat

1

10

13

26

33

36

42

43

44

45

48

57

60

62

63

76

81

82

86

Al Fatihah

Yunus

Ar Rad

Asy Syu ara

Al Ahzab

Yasin

Asy Syura

Az Zukhruf

Ad Dukhan

Al Jatsiyah

Al Fath

Al Hadid

Al Mumtahanah

Al Jum'ah

Al Munafiqun

Al Insan

Al Takwir

Al Infithar

Ath Thariq

7

109

43

227

73

83

53

89

59

37

29

29

13

11

11

31

29

19

17

Ini adalah 19 surat pertama yang jumlah ayatnya merupakan bilangan prima. Jumlah ayat dari 19 surat ini adalah 969 yang merupakan hasil 19 x 51


sumber: Forward E-mail

Selasa, Julai 17, 2007

Sedutan Babak 3 Tiga Perempat

Apabila jam itu dikunci untuk mengejutkan kalian yang lena, supaya menjemput Subuh pada pagi hari. Ketika itu kalian menyumpah seranah orang yang berjasa kerana mengenangkan tanggungjawabnya. Ketika itu kalian mendendami, membenci, dengan pandangan mata yang terherot baran bara dan hasad Penderhaka.

Lalu dibacakan Kitab Penderhaka, dan kalian menurut tulisan-tulisan yang diperdengarkan terhadap kalian, dengan nahu dan sabdu yang menyesatkan.

Maka, adakah panduan itu ada pada kitab itu?

Bakar Kitab Penderhaka - Amiene Rev (C) 2007

Sedutan Babak 3 Satu Perdua

Jika satu butang, dapat meminta bantuan. Cuma tekan butang itu, pasti akan datang bantuan. Jika bantuan tidak tiba, sedangkan hati kamu sedang luka parah, maka tekan butang itu, maka pasti akan datang bantuan.

Tetapi bantuan itu tidak tiba.

Tetapi butang itu tidak memberi makna.

Tetapi butang dan bantuan tidak saling berhubungan.

Maka cuma darah itu, meninggalkan bekas jari dan DNA.

Butang Bantuan Berdarah - Amiene Rev (C) 2007.

Sedutan Babak 3 Satu Suku

Sudah berapa kali saya bilang sama kamu, jangan permainkan hati dia, tetapi kamu tidak dengar.

Sudah berapa kali kamu dengar saya berkata, jangan permainkan hati dia, tetapi telinga kamu dituli-tulikan.

Sudah berapa kali kamu membaca mesej yang sama, tetapi interpretasi kamu tetap berbeza.

Sedangkan apa yang ditulis ini tetap sama.

Sedangkan apa yang kamu baca ini serupa sahaja.

Sedangkan apa yang saya tulis ini tidak ada beza maksudnya.

Jadi, kenapa kamu? Kenapa kamu tidak dapat menerima kenyataan ini?

Jelaskan...

Teguran Kepada Si Dungu - Amiene Rev (C) 2007

Sedutan Babak 3


Seperti pantai itu
kurenungi masa depanmu
tidak ada satu kesedaran
dalam hatimu

Seperti pasir-pasir pecah
oleh lunak-lunak air laut
kata-kataku cuba memujukmu
kembali mengingati hasrat Ibu

Dan
hanyut terus di lautan
kau terkapai-kapai
tanpa haluan petunjuk

Dan
ombak besar melemaskan fikiranmu
kekuatanmu
ketabahanmu
kejujuranmu

Simpati
sayu aku menghulur bantuan
mengharap kau menyambutnya
kembali kepada Kesedaran

Simpati Kepada Pantai - Amiene Rev (C) 2007

Khamis, Julai 12, 2007

Keajaiban Al-Quran: Penemuan Dr. Tariq Al Swaidan

Dikatakan sebagai satu penemuan oleh Dr. Tariq Al Swaidan. Berdasarkan penemuan tersebut didapati wujudnya fakta-fakta benar yang nyata yang sama dengan apa yang telah ditemui oleh saintis-saintis pada hari ini.

Nabi Muhammad S.A.W tidak boleh membaca, maka bagaimana dia dapat menyampaikan segala hal ini? Ini adalah fakta-fakta yang tersembunyi di dalam Al Quran.

Perkataan-perkataan tersebut tertulis di dalam Al-Quran pada bilangan berikut:

Solat = 5 , Bulan = 12 , Hari = 365,
Laut = 32 , Tanah = 13

Laut + Tanah = 32+ 13= 45

Laut = 32/45*100q.= 71.11111111%

Tanah = 13/45*100 = 28.88888889%

Laut + tanah = 100.00%

Sains moden telah membuktikan bahawa air meliputi bumi ini sebanyak 71.111% manakala tanah sebanyak 28.889%.


Penemuan lain ialah:

Dunia = 115, Akhirat = 115
Malaikat = 88, Syaitan = 88
Hidup = 145, Mati = 145
Faedah = 45, Korup = 45
Umat = 50, Rasul = 50
Iblis = 11, Mencari perlindungan daripada Iblis = 11
Musibah = 75, Syukur = 75
Sedekah = 73, Kepuasan = 73
Orang sesat = 17, Orang mati = 17
Muslimin = 41, Jihad = 41
Emas = 8, Kemewahan = 8
Keajaiban = 60, Fitnah = 60
Zakat = 32, Berkat = 32
Minda = 49, Nur = 49
Lidah = 25, Percakapan = 25
Kesungguhan = 14, Kesabaran = 114
Muhammad = 4, Syariah = 4
Lelaki= 24, Wanita = 24

sumber: diubahsuai oleh Amiene Rev berdasarkan Forward E-mail.


KEAJAIBAN AL-QURAN - STATISTIK DI DALAM AL-QURAN

Satu kajian telah dijalankan oleh seorang cendekiawan Islam drpad Ikhwan Muslimin, Dr Tariq Al-Suwaidan yang mana beliau mendapati beberapa "keajaiban" statistik di dalam al-Quran. Secara ringkasnya, kajian tersebut menunjukkan bahawa :

Perkataan/maksud dan bilangan yg disebut didalam Al-Quran

(1) al-dunya (dunia) 115 al-akhirah (akhirat) 115
(2) al-malaikat (malaikat) 88 al-syayateen (syaitan) 88
(3) al-hayat (kehidupan) 145 al-maut (kematian) 145
(4) al-rajul (lelaki) 24 al-mar'ah (perempuan) 24
(5) al-shahru (bulan) 12
(6) al-yauum (hari) 365
(7) al-bahar (lautan) 32 al-barr (daratan) 13

Jika kita campurkan jumlah perkataan yang membawa maksud "lautan" dan "daratan", jumlahnya adalah 45 (32 + 13) Dan jika dibuat kira-kira mudah:

i) Lautan : 32 / 45 X 100% = 71.11111111%
ii) Daratan : 13 / 45 X 100% = 28.88888888%

Jumlah = 100%

sumber: http://www.geocities.com/pgssajkm/stats.html

Rabu, Julai 11, 2007

Sedutan Babak 2

Dari bandar ini, ruang-ruang tamu ditemui. Jentera-jentera hati berisi ilmu kepakaran ternoktah dalam samar-samar kenyataan. Tinggalan zaman, berzaman sejak biawak-biawak dari belantara membawa duka-duka ke pelbagai aspek mengenai realiti duniawi.

Seorang insan, seakan-akan sukar untuk bernafas di ruang udara, seperti ikan yang bergantung kepada insangnya untuk terus lega di dalam air. Lalu insan ini mencari, menjejaki temannya. Mereka terus berkasih-kasihan mencari kepuasan erti hidup.

Akhirnya kelompok manusia yang curang terhadap matlamat menemui paksi kebenaran yang berputar di bawah tapak kaki mereka sendiri.

Belantara Kontang - Amiene Rev (C) 2007

Selasa, Julai 10, 2007

Sedutan Babak 1


"Asalku dari api yang menyala-nyala. Dan dari neraka, roh dititipkan ke pusatku. Maka lahirlah aku sebagai Raja Sekalian Penderhaka. Iblis yang mengantara antara manusia dengan dosa..." - petikan Kitab Penderhaka - Amiene Rev.


"Dan tercetus dari lubuk perasaan amuk ini, kami telah menciptakan kau, sebagai hamba, untuk menuruti kehendak para penderhaka, tetapi kau telah mengecewakan kami, lalu kami memburumu sehingga ke percikan api yang terakhir..." - petikan Kitab Penderhaka - Amiene Rev.


"Kembalilah kepadaku, dan kiamat akan tamat..." - petikan Kitab Penderhaka - Amiene Rev.

Soldadu Dari Neraka - Amiene Rev (C) 2007

Sabtu, Julai 07, 2007

Tukar Link - Bertukar-tukar Link - Kongsi Link - Share Link

Anda berminat untuk menukar jaringan atau link blog anda dengan blog saya. Link ke blog ini, maklumkan kepada saya menerusi entri ini dan saya akan backlink kembali kepada anda.

Klik ruangan komen untuk memaklumkan kepada saya bahawa anda sudah link ke blog saya.

Terima kasih.

Mari bertukar link mari tukar link mari tukar jaringan blog blogger

Link Exchange For Everybody

If you like to exchange link. Post your comment here in this post. Click the "komen" word under this entry.

In 48 hour, you may check your link at my blog side bar, under "Pautan" and at "Tukar Suka Sama Suka"

That is a tukar link special list.

Khamis, Julai 05, 2007

Petikan Artikel yang menarik

Konflik bakat, minat dan pilihan ibu bapa

SEORANG pelajar aliran sains bercita-cita untuk menjadi seorang peguam. Namun ibu bapanya terlalu menginginkannya kelak menjadi seorang jurutera. Pelajar ini, Ahmad, menjadi serba salah antara ingin menjadi seorang jurutera dan menjadi seorang peguam.

Menjadi seorang peguam adalah minatnya sejak kecil dan menjadi seorang jurutera adalah harapan ayahnya sejak lama.

Akhirnya dia terpaksa memilih jurusan kejuruteraan yang kurang diminatinya. Keputusan SPMnya yang baik telah membantunya memasuki bidang berkenaan.

Tahun pertama dia berasa payah untuk mengikuti program kejuruteraan tersebut. Purata nilai gred kumulatif (PNGK) yang diperolehnya tidak begitu baik. Di hujung semester kedua gred yang diperoleh semakin merosot. Ia masih boleh meneruskan pengajiannya kerana grednya masih berada di paras 2.0.

Tahun kedua semester pertama, dia terasa serba salah antara kekal dengan bidang yang ada atau bertukar ke bidang lain. Mengenangkan harapan orang tuanya, dia kekal dalam bidang kejuruteraan. Kekal dalam bidang kejuruteraan bermakna berdepan dengan pencapaian yang lebih merosot. Ternyata ia benar.

Semester pertama tahun kedua pencapaiannya berada di bawah PNGK 2.0 dan dia diminta meninggalkan universiti. Akhirnya dia gagal untuk meneruskan pengajian dan memohon ke universiti swasta untuk kursus yang diminatinya.

Analisis

KISAH ini menjadi pengajaran untuk semua. Memilih bidang kursus seharusnya berdasarkan kepada bakat dan minat di samping kelulusan yang ada.

Para pelajar kadang kala terdesak untuk memilih atas kemahuan ibu bapa. Ibu bapa mempunyai impian sendiri terhadap anak-anaknya. Tidak salah ibu bapa memberi pandangan dan campur tangan dalam urusan memilih bidang. Yang bakal belajar ialah pelajar itu sendiri.

Sekiranya bidang pengajian tidak selari dengan minat serta bakat anaknya ia bakal menimbulkan masalah. Banyak kes seperti ini membawa kepada kegagalan para pelajar.

Merujuk kepada kes Ahmad tadi, ia akan membawa kepada tekanan perasaan kerana dua perkara. Pertamanya, Ahmad berasa tertekan dengan keputusan peperiksaannya yang rendah sedangkan keluarganya mengharapkannya menjadi seorang jurutera yang berjaya.

Keduanya, Ahmad akan bertambah keliru dan tidak bersemangat untuk belajar kerana kurang berminat dengan jurusan kejuruteraan dan hal ini menyebabkan wujudnya perasaan rendah diri dalam dirinya.

Biasanya para remaja yang memilih bidang yang diminati dan mempunyai kelulusan yang cukup di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia akan lebih yakin dengan apa yang dibuatnya. Jika ibu bapa campur tangan tanpa memahami minat dan bakatnya, dikhuatiri anaknya akan memberontak dari dalaman. Kadangkala, anak-anak serba-salah antara memilih cita-cita sendiri dan mengikut kemahuan ibu bapa.

Tips peranan remaja

1. Remaja haruslah mendapatkan nasihat dan panduan daripada mereka yang di dalam kedua-dua bidang berkenaan. Dalam erti kata lain, membuat sedikit homework untuk memilih bidang yang sesuai untuknya.

Misalnya, dalam kes Ahmad, beliau boleh menghubungi atau mengunjungi individu-individu atau pihak seperti:

* Dekan atau pensyarah di universiti/ kolej di dalam bidang kejuruteraan dan undang-undang. Ahmad boleh bertanyakan bidang kursus, masa depan kedua-dua bidang tersebut dan membandingkan dengan kelulusan serta minat dan bakatnya.

* Pelajar-pelajar universiti di dalam kedua-dua bidang berkenaan. Jika tiada saudara terdekat, rakan-rakan yang mempunyai saudara yang belajar di IPT juga boleh dijadikan rujukan.

* Maklumat daripada bahan bacaan seperti majalah, internet dan buku motivasi boleh membantu seseorang dalam membuat keputusan.

Apabila langkah mengumpulkan maklumat ini telah diambil, pelajar akan lebih yakin dengan pilihannya.

Ini juga antara lain boleh menyelesaikan kekeliruan yang timbul di dalam dirinya. Pepatah ada mengatakan, ‘semakin anda keliru dengan sesuatu, semakin itulah anda patut berusaha mencari jawapannya.’

Sekiranya remaja tersebut beragama, sebaik-baiknya remaja tersebut memohon kepada Tuhan supaya diberi petunjuk yang benar.

2. Remaja tidak perlu berasa serba salah dan harus bersedia berterus terang dengan cara yang baik dan bijaksana. Ini supaya ibu bapa tidak memaksanya mengambil bidang yang tidak diminatinya.

Di dalam kes Ahmad, beliau boleh menunjukkan maklumat yang telah dikumpul tadi kepada orang tuanya dan berbincang secara matang dan rasional tentang hala tuju hidupnya.

3. Jika hasrat meneruskan bidang yang dipilih mendapat restu ibu bapa, pelajar tersebut haruslah berusaha bersungguh-sungguh untuk membuktikan bahawa bidang yang dipilihnya itu bukan sahaja membawa kebaikan untuk diri dan keluarganya, malah membantu menyumbang kepada masyarakat.

Peranan ibu bapa

1. Ibu bapa harus menghargai dan menghormati minat dan bakat anak-anak. Anak-anak harus dirundingi dan ibu bapa harus bertindak sebagai penasihat. Mereka perlu membekalkan maklumat yang cukup mengenai bidang yang ingin dipilih.

2. Apabila nasihat yang betul diberikan, pilihan membuat keputusan sepatutnya diserah kepada anak-anak.

3 Pilihan bidang berasaskan minat dan bakat disertai dengan kelulusan yang baik dan sesuai boleh mendorong anak-anak lebih berjaya dalam bidang pengajiannya. Menjayakan cita-cita sendiri berasaskan bakat, minat dan kelulusan yang sesuai boleh menghasilkan keputusan yang cemerlang.

Kesimpulan

Para remaja yang berada di persimpangan memilih hala tuju hidup harus mengambil sikap proaktif dengan mencari sebanyak maklumat tentang pilihan yang ada. Perbincangan secara berhemah harus diadakan dengan ibu bapa agar mereka memahami minat dan bakat anak mereka.

Sesuatu pekerjaan yang datang besama minat yang mendalam pasti membuahkan hasil yang lebih baik daripada melakukan pekerjaan yang tidak disertai dengan minat.

Oleh itu, para remaja harus bijak untuk membuat keputusan mengenai hala tuju hidupnya dan pada masa yang sama, memperoleh restu daripada ibu bapa yang tercinta.

* MOHD. FARID MD. ALIAS ialah graduan Kejuruteraan Mekatronik, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak.

sumber: www.utusan.com.my

Isnin, Julai 02, 2007

Malam Seram Angin Bersiul

Di sekolah ini, pelajar yang bersekolah rendah, bersekolah menengah, dan juga, yang sepatutnya di tingkatan enam atas belajar sebumbung. Pada malam harinya, suatu ketika, angin bertiup dengan sangat kencang sehingga menumbangkan pasu-pasu bunga. Bunyi angin ribut kedengaran sungguh kuat, seperti desiran air laut di pantai dan juga, di lautan.

Malam itu aku terdengar suara orang bersiul. Pintu dihempas beberapa kali. Daun-daun tingkap membebel dan meracau-racau. Adakah ini siulan semangat badai pada malam hari?

Katak-katak hijau bersaiz besar dan kembung badannya mula berbunyi. Menyambut kedatangan semangat badai.

Kruak... Kruak... Kruak...

Semangat badai terus bersiul.

Wisel.... wisel.... wisel...