BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Oktober 21, 2007

Trilema Seorang Penulis

Dalam mengejar cita-cita sebagai seorang penulis. Ada tiga perkara yang yang menyebabkan aku sering bermain tarik tali dalam dunia penulisan. Ketiga-tiga perkara ini berkaitan dengan soal darah, cita-cita dan berkat.

Antara darah, cita-cita dan berkat, di manakah destinasi terakhir yang menjadi pilihan? Lalu aku pun mengembara, dan terus mengembara, dengan berbekalkan buah tangan dari hulu dan Ramento.

Semasa di hilir, aku mencipta sejenis kuih yang dipanggil buah tangan dari hilir. Lalu terciptalah Kuih Bailir. Namun, penemuan ini langsung tidak penting. Jadi aku mengembara lagi.

Mengembara dan terus mengembara, hinggalah pada suatu hari aku bertemu dengan seorang nenek tua bernama Moyang Enon. Kata Moyang Enon, "Tulislah dan nescaya tulisanmu akan seperti angin yang menjadi nafas manusia, dan seperti cahaya matahari, rembulan dan bintang yang sentiasa menerangi siang dan malam."

"Kalau mendung macam mana?" Sepantas itu juga aku bertanya. Kemudian aku mengembara lagi. Mengembara dan terus mengembara. Dalam pengembaraan ini pelbagai manusia yang telah ketemui. Nagastua, Irani, Neefal dan ramai lagi.

Namun satu lagi penemuan terpenting berlaku. Aku bertemu dengan pari-pari yang dipanggil Samira. Maka kerana aku ini orang yang jenis tidak suka berhutang budi, maka aku pasti akan membalas budi.

Suatu hari, aku menerima satu antologi dari langit. Mesejnya kutafsirkan begini, tidak ada kaptiva mento yang harus dipatuhi. Lalui kehidupan dengan krestivas fristo, maka misterapisco akan lahir, menjelma dalam tamadun ini.

Percaya! Percaya! Aku mengangguk sambil menyindir...

Kau harus percaya, jika tidak...

Bila agaknya semua orang mahu balik ke kampus? Aku sudah bosan menunggu dan menulis entri-entri bebas seperti ini. Harap-harap hari ini ada kedai makan yang buka, atau aku harus mengembara ke luar kampus sekali lagi.


"Jika tidak ada musim bunga, maka kita harus mencarinya." - Arwah Monyet Gunung Salji (menerusi Tajima Shinji).