BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Oktober 06, 2007

Rimau dan Limau

MERLIMAU, Jumaat, 5 Oktober 2007: Seekor harimau didapati telah memakan sebuah limau dekat sini semalam. Harimau itu dipercayai berwarna kuning dan jingga, serta belangnya yang berwarna hitam, telah merampas limau itu daripada seorang penjual bernama Merlin. Merlin yang juga merupakan tokoh ilmu sihir, telah berpencen dan oleh itu berkira-kira untuk menjual limau yang ditanam di kebun bunga.

Antara limau yang ditanam termasuklah, limau kasturi dan limau purut. Tidak termasuk limau nipis dan lemonade yang menjadi tema satu iklan serbuk pencuci baju. Misteri kenapa harimau itu memakan limau dipercayai kerana suatu hari Merlin telah terbaca mentera yang berbunyi:

"Hari-hari Mau, Hari Hari Mau Limau!"

Semasa Allahyarham Sudirman kecil, dia suka minum lemonade. Setiap kali Allahyarham En. Dahlan hendak menggunting rambutnya, dia akan meminta lemonade. Aku merujuk buku kartun karya Allahyarham Sudirman, yang pernah aku miliki. Setiap kali membaca buku itu, hati aku kadangkala terasa sayu. Oh, dan apabila mengingati saja kisah-kisah Allahyarham, aku berasa sayu.

"Kata orang, tangisan aku terdengar sehingga beribu-ribu batu, nenek berjalan kaki ke mari untuk menemui aku."

Semakin hampir dengan Al-Quds, tiba-tiba aku teringatkan legenda ini. Beliau suatu masa membuka syarikatnya sendiri. Tak silap aku minuman berjenama Sudi. Dan, ya benar, muka abang kepada Allahyarham Sudirman yang satu itu mirip muka Allahyarham.

"Aku tidak melambai, kerana aku percaya persahabatan kami tidak berakhir di sini."

Ini pula satu babak di mana Sudirman menghantar seorang rakannya pulang. Peristiwa yang berlaku ketika itu, seorang rakannya melambai ke arahnya, kerana mereka akan berpisah.

Allahyarham Sudirman meninggal kerana penyakit radang paru-paru yang dideritainya. Kini, bagaimana pula dengan Benji, ibunya Azean Irdawati pula menderita penyakit kanser payu dara. Benji membotakkan kepalanya sebagai tanda memberi sokongan terhadap ibunya, yang menjadi botak akibat kemoterapi.

Oh, dunia seniman. Mengenangkan dunia ini. Dan, tiba-tiba lagu hari raya itu berkumandang. Nyanyian seniman juga. Dengan suara mereka, para seniman memberi nada terhadap kehidupan, memberi ritma sehingga hidup suasana raya itu. Asalkan mendengar lagu raya, pasti terasa...

Wah, jauh lagi perjalanan ini!


NOTA: Selepas berakhir catatan untuk entri kali ini, aku ingin mengupas buah limau yang khusyuk berzikir di atas meja. Buah limau yang diperolehi di masjid dua hari lalu. Warnanya jingga, buah limau ini tidak berbiji, rasanya masam dan manis. Keluaran Unifrutti dengan izin-Nya. Limau ini telah menjadi sumber inspirasiku untuk menulis entri kali ini. Oleh itu, aku mesti memakannya sebagai tanda berterima kasih. Kata orang, nasi akan menangis jika tidak dimakan. Limau juga, pasti begitu. Sebab, mereka sama-sama tumbuhan, sama-sama makanan, sama-sama berasal daripada tanah. Selamat Hari Raya Tuan Tanah, berhati-hati semasa meletakkan nama-nama pembohong di bulan puasa itu, (padahal mereka bukannya Muslim, sekadar memperalatkan nama Muslim dan orang-orang tertentu), kerana jika tersilap langkah mereka mungkin menjejakimu. Selamat Hari Raya juga kepada AminBakish dan Tok Rimau.