BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Oktober 07, 2007

Pengembara Dari Geneva

Hikayat Serangga Hina
Hakcipta Amiene Rev (C) 2007

Malam seakan-akan berlindung di sebalik permaidani hitam. Bintang-bintang bagaikan permata yang singgah menjejaki dosa. Siulan cengkerik tidak berhenti-henti memikat sang kekasih. Ketika itu juga dua orang manusia mula berbicara sesama sendiri.

Ayat-ayat mereka kedengaran begitu tegas mentadbir masa. Sesekali itu juga kedengaran bunyi mercun yang mengecutkan benak dan jantung. Tidak ada harapan lagi untuk mengembalikan kemegahan silam.

"Hai Sang Cengkerik yang dermawan, simpankan lagu itu untukku pada esok hari," pinta Sang Lipas Coklat Seni.

"Bagaimana mahu kutunaikan permintaanmu kerana lagu ini sudah ditempah oleh Sang Pipit Jawa?" Rupa-rupanya lagu kegemaran Sang Lipas Coklat Seni itu juga merupakan lagu kesukaan Sang Pipit Jawa.

"Kalau begitu sudah sehati sejiwa Sang Pipit dengan diriku, maka biarlah kami bersua muka." Sang Lipas Coklat Seni beranggapan, pertemuannya dengan Sang Pipit Jawa nanti pasti akan mengundang keceriaan.

"Sang Pipit Jawa pernah berkata, dia tidak suka haiwan kotor sepertimu dan penyakit bawaanmu, Sang Lipas." Begitu berani Sang Cengkerik menyatakan kebenaran yang terisi intipati sepahit kopi itu.

"Aku pasti mengingati kata-katamu itu, Sang Cengkerik." Tampak sudah wajah duka pada Sang Lipas Coklat Seni. Lalu dia membuka kedua-dua belah kelopak sayapnya, lalu berterbanganlah ia bersama teman-teman, tanpa arah tujuan yang nyata.

Lalu angin pun bertiup sepoi-sepoi bahasa, dan awan terus menghilangkan diri pada malam yang serba sunyi itu.