BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Oktober 05, 2007

Flet Bukit Chagar bergegar

Mengimbas kembali nostalgia pada Ramadhan tahun lalu, ketika itu aku selalu berjalan kaki dari pulang dari Rumah Barkat menuju ke City Square.

"Hati-hati ada pencopet," kata-kata seorang ibu yang sudah berumur, pada suatu ketika, setahun lalu, semasa aku bertanyakan jalan pintas dari Rumah Barkat ke City Square.

Jalan-jalan di sekitar flat yang sudah lusuh warna, penuh dengan lumut-lumut dan bekas-bekas hitam. Aku melalui kawasan yang bersemak-samun, penuh dengan lalang-lalang tinggi, dan jalan-jalan yang ditabur simen.

Kemudian melompati rel keretapi. Ting! Ting! Ting! Drus! Crus! Drus! Crus! Kadangkala keretapi lalu, aku pun menunggu. Itulah jalan pintas terhampir dengan City Square, setahun dulu.

Tahun ini...

"Bergegar! Gempa bumi!" Tidak berapa lama dulu, itulah yang berlaku.

Roboh! Bukan gempa bumi yang bakal merobohkan flat ini, barangkali tetapi manusia. Setinggi-tinggi Flet Bukit Chagar, namun apakah malang sehingga dianggap sebagai duri yang menikam pandangan bandaraya.


NOTA: Rupa-rupanya penulis itu sudah membaca e-mel yang kukirimkan kepadanya. Dia memberi respon kepadaku, aku mengesannya menerusi Google Reader, terima kasih kepada Bibik Aminbakish. Namun, kesukaran untuk melayari blogspot.com menyebabkan aku tidak mendapatinya. Kesibukan masa, komen belum diperolehi berkaitan tulisan itu. Ah, idea yang datang mencurah-curah. Selepas satu-satu. Hatiku terpaku. Tahun ini, aku mengenangkan Paris dan Seoul. Kenangan di sebaliknya.