BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Oktober 22, 2007

Ena Almaiti Ya La Sahabat

Malam tadi aku bermimpi sesuatu yang aneh. Aku bermimpi aku sebagai seorang pelajar semasa zaman persekolahanku. Aku bermimpi mengenai peneutralan asid dari air sungai dan lautan garam. Aku melihat rakan-rakan persekolahanku yang dahulu aku mengenali mereka semua sebagai pemalas, muncul sebagai manusia-manusia yang rajin. Mimpi ini aneh.

Kajian yang mereka lakukan ternyata tidak berhasil. Mimpi ini berkaitan dengan zaman silam, tetapi penuh dengan bencana alam. Maka tercetuslah kisah ini, yang secara rawak datangnya dari hati, dan tercoret di sini juga dari hati. Bacalah kisah yang mengarut yang lahir dari hati yang kusut mengenangkan mimpi terbalik malam tadi:


Ena Almaiti Ya La Sahabat
Hakcipta Amiene Rev (C) 2007

Ketika itu di satu tempat di Kazakhstan, Louis Scarphael Stamford telah bertemu dengan seorang Jamaica yang bernama Ena Almaiti. Lalu berdialoglah kedua-duanya.

"Saya percaya, kehadiran Wanita Hijau akan dapat menyelamatkan Lautan Aral, tetapi saya tidak percaya Kod Caspian dapat menentukan hala tuju ekosistem dunia kita." Ena Almaiti meluahkan pendapatnya.

Louis Scarphael Stamford pun berfikir sejenak. Lalu dia mengemukakan pandangannya pula secara provokasi,"Saya tidak faham apa yang anda bicarakan. Setahu saya, sisa-sisa nuklear yang berada di Kazakhstan kini merupakan satu isu."

Ena Almaiti menggeleng. Dia meletakkan jari telunjuk yang terpasang di tangan kanannya ke sebelah sisi dahi kanannya. "Ah, anda mengingatkan saya mengenai Baikanur. Ada sebuah cosmodrome. Bukankah sisa toksis pelepasan roket dan missile juga sesuatu yang mengancam ekologi kita?"

"Mentaliti masyarakat dunia mengenai ekologi perlu dipertingkatkan. Perjuangan kita harus bernilai positif!" Bersemangat sekali, Louis Scarphael Stamford menuturkan kata-katanya kali ini.

"Misi Wanita Hijau bermula!" Jerit Ena Almaiti. Maka berhimpunlah tokoh-tokoh ekologi yang berhimpun di Bandar Abad 21. Mereka semua mara sambil melaung kata-kata positif mengenai ekologi.