BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Oktober 01, 2007

Buruan Peminat atau Memburu Peminat?

Menjadi penulis novel, bererti kita menceburi bidang populariti. Karya yang diminati, dibeli dan dibaca, apabila konsisten pembeliannya oleh orang-orang tertentu, maka kita secara langsung atau tidak, sudah memiliki pengikut novel atau peminat novel kita tersendiri.

Namun, adakah yang diminati itu hanya kerana karyanya, atau kerana penulisnya, atau kerana kedua-duanya. Atau, cuma watak-watak tersebut yang menarik, atau kerana plot-plotnya yang menarik, atau kerana bahasanya yang menarik?

Jika karya itu yang diminati, maka ketahuilah, bahawa setiap hasil karya itu adalah lahir daripada idea dan ilham yang datangnya dengan izin Allah.

Jika penulis itu yang diminati, maka sesungguhnya itu adalah rezeki yang datangnya daripada Allah.

Maka segala-galanya itu, setiap yang baik itu datangnya daripada Allah, dan yang buruk itu daripada diri ini sendiri.

Sementara itu, fungsi sastera sebagai mewujudkan kembali peradaban berbudi bahasa sangat menyerlah. Berapa kerat di kalangan kita yang sedar akan hakikat ini, sesungguhnya mereka itu orang-orang yang terpilih.

Nota: Dengan menggunakan siaran radio menerusi mobil fon Samsung SGH-X700, saya suka melayari stesen Klasik Nasional. Entah kenapa, suasana di bilik kelihatan hidup dengan lagu-lagu klasik. Lagu-lagu klasik ini seolah-olah ada jiwa, ada mesej yang menarik, ada ceritera kehidupan yang tersembunyi di sebaliknya.