BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Oktober 20, 2007

Asal Usul Kuih Baulu - Kuih Baulu ini sungguh sedap

Hari ini dan semalam, aku menjamu perut dengan kuih baulu. Di Brunei, kuih ini dipanggil Kuih Buah Ulu, ada yang memanggilnya Bahulu.

Sebenarnya kesemua nama untuk kuih ini ada saling kaitnya. Singkatan nama.

Baulu - Ba Ulu - Buah Hulu
Bahulu - Buah Hulu
Buah ulu - Buah Hulu

Jadi baulu, bahulu dan buah ulu ini kenapa namanya berbeza? Inilah revolusi perkataan dan istilah. Pada masa dahulu, nenek moyang orang Melayu ada yang tinggal di hulu sungai dan ada yang tinggal di hilir sungai. Sungai itu bukankah salah satu sistem pengangkutan orang-orang zaman dahulu?

Orang-orang yang berada di hulu sungai, dipercayai adalah orang yang pertama yang mencipta kuih baulu ini. Kuih baulu ini selalunya dijadikan buah tangan. Orang-orang pada masa itu menyebut kuih ini sebagai buah tangan dari hulu. Lama-kelamaan sebutannya diringkaskan menjadi, baulu.

Oleh itu kuih baulu adalah ringkasan daripada kuih buah tangan dari hulu.

Semasa H.M. Tuah Iskandar mengembara ke luar negara, dia juga ada membawa kuih baulu bersama-sama dengannya sebagai alas perut. Aku juga mengisi perutku untuk sehari dua ini dengan kuih baulu dan mi segera.

Bersabarlah, kedai itu pasti akan buka. Jika tidak ada musim bunga, kita mesti mencarinya, kata seekor monyet gunung di dalam sebuah karya Tajima Shinji. Jika tidak ada kedai makan yang buka, maka kita mesti mencarinya.