BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Oktober 10, 2007

Advencer Si Amiene Rev - Apabila Semua Orang Pulang

Ramai orang pulang ke kampung halaman masing-masing. Pelajar-pelajar yang tinggal di Utara dan Timur, pulang lebih awal. Ada yang bertolak balik seminggu lebih awal daripada tarikh cuti rasmi di IPT. Ada pula yang tidak pulang, kerana kampung halaman mereka jauh nun di seberang laut.

Ada pula pelajar yang sengaja tidak mahu pulang awal. Aku, termasuk dalam golongan pelajar seperti ini. Tanpa membeli tiket, aku menanggung risiko untuk balik pada saat-saat akhir. Sungguh advencer (merujuk kepada perkataan yang digunakan dalam Novel Faisal Tehrani yang berjudul Advencer Si Peniup Ney).

Perkataan 'advencer' ini adalah istilah Inggeris yang sudah masuk Melayu. Ney itu pula adalah serunai buluh yang digunakan oleh orang-orang sufi. Aku pula membaratkan perkataan Dak kepada Duke. Sebenarnya Dak itu istilah atau bahasa orang-orang di Melaka. Pada suatu ketika, bermulanya Tamadun Melayu yang hebat dan paling popular dalam catatan sejarah Semenanjung Tanah Melayu.

Apa agaknya yang ada di kampung ketika ini? Semua orang pasti gembira berbuka puasa bersama keluarga. Semua orang pasti sedang sibuk menyediakan bahan-bahan persiapan Hari Raya. Kenderaan-kenderaan pasti ada yang menunggu giliran untuk diservis.

Peperiksaan akhir semakin hampir. Selepas tamat hari raya, aku kena menyiapkan persiapan untuk peperiksaan akhir. Dua tiga hari ini hujan begitu asyik menangis. Awan sudah bertambah manja.

Esok, aku patut melihat kelibat tiket. Jika masih ada tiket bas yang sudi memimpin aku menaiki bas. Sungguh pasti tiket bas itu sungguh lawa dan romantik. Aku harap tiket bas itu bertudung labuh dan tetap imannya.