BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, September 26, 2007

Novel Baru Belum Berjudul

Novel sudah siap. Judul sementara sudah ada. Persoalannya, apakah judul terbaik untuk novel-novel ini? Novel-novel ini semuanya adalah novel eksperimen. Dalam erti kata lain, bukan karya-karya utama. Novel-novel ini setebal 150-180 muka surat sahaja.

Karya-karya utama itu akan diterbitkan kemudian. Buat masa sekarang ini, status yang dipegang di universiti belum membolehkan karya-karya utama diterbitkan.

Rezeki ada di mana-mana. Kita, golongan penulis, adalah tunjang utama dunia penulisan. Tanpa penulis, tidak wujud dunia penulisan. Karya kita, bukti, dunia penerbitan itu wujud. Pemikiran kita, bukti, golongan pembaca itu sentiasa ada. Royalti kita, bukti, hakcipta itu kita yang pegang!

Aku bebas! Zaman ini, zaman dominasi penulis. Penulis berkuasa, melancarkan tulisan setajam pedang, menghiris hati dan perasaan manusia. Mewujudkan ketakutan di kalangan pembaca. Penulis adalah penakluk, mempengaruhi pemikiran dan tingkahlaku manusia. Penulis adalah pendidik, mengajar manusia erti kebenaran.

Nota: Ketika entri ini ditulis, blogspot.com masih belum dapat dilayari melalui jaringan internet universiti.