BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Ogos 30, 2007

National Bridge Model Competition 2007 - Design, Build and Test

Salah satu pasukan UTM dengan
model jambatannya


Pada 28 dan 29 Ogos 2oo7, bertempat di Dewan Sultan Iskandar, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor, satu pertandingan merekabentuk dan membina jambatan peringkat kebangsaan telah diadakan. Pertandingan ini melibatkan pelajar-pelajar universiti dan sekolah menengah dari seluruh Malaysia.

Antara model-model jambatan yang dipertandingkan.

Syarat-syarat pembinaan jambatan ialah tidak boleh mengggunakan sebarang bahan berunsurkan logam. Setiap peserta perlu membuat persembahan multimedia semasa ujikaji dijalankan. Beban seberat 5090 gram digunakan untuk menguji kekuatan jambatan.


Para peserta peringkat Sekolah Menengah
dan IPT dengan model jambatan
di gerai masing-masing


Terdapat tiga kategori iaitu ringan + kuat, kreativiti + kebolehbinaan, poster + multimedia. Tempat pertama, kedua dan ketiga untuk peringkat IPTA masing-masing bernilai RM1000, RM750 dan RM500 manakala untuk peringkat Sekolah Menengah masing-masing bernilai RM750, RM500 dan RM300.

Hadiah keseluruhan, iaitu bagi juara, naib juara dan tempat ketiga untuk peringkat IPTA ialah RM1500, RM1000 dan RM500 manakala untuk peringkat Sekolah Menengah ialah RM1000, RM700 dan RM500.


Gambar kiri: Jambatan yan direkabentuk untuk
menghubung tanah besar dengan pulau.
Gambar kanan: Pasukan dari Sekolah Menengah Teknik Kluang
sedang membuat pembentangan mengenai model
jambatan yang dibina.