BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Ogos 18, 2007

Mari Berehat Dan Keluar Berjalan-jalan

Sekarang sudah sampai minggu cuti. Tujuh hari. Hari ini, Hari Sabtu. Budak-budak ramai yang sudah balik. Ada juga yang masih tinggal di sini. Aku rasa, aku juga patut berehat. Kerja-kerja yang berat-berat ini perlu ditinggalkan sementara. Barangkali, ada ilham di luar sana.

Suhu di sini adalah sekitar 28-29 darjah Celcius. Tadi, baru berlaku hujan dengan badai yang kuat. Sebenarnya aku bercadang untuk mengikuti program ke Port Dickson. Namun, ada ujian pada 26 Ogos ini. Jadi, elok aku tinggal di sini untuk mengulangkaji pelajaran. Apabila manusia berasa bosan, ada beberapa perkara yang mungkin akan disebutnya. Antaranya ialah:
  1. Bosannya!
  2. Apa nak buat hari ini?
  3. Ke mana aku nak pergi hari ini?
  4. Astagfirullahalazim.
Aku rasa, aku elok membuat pilihan yang keempat. Hm, selepas itu aku akan pilih ayat yang kedua. Berdasarkan objektif yang ditetapkan oleh pilihan kedua, maka aku akan membuat pilihan ketiga. Jika pilihan ketiga atau kedua atau kedua-duanya gagal, maka aku akan membuat pilihan pertama dan kembali ke pilihan keempat.

Senang, bukan? Oh, ya, anda ada tempat-tempat yang menarik untuk dicadangkan?

Nota Penulisan Novel: Malam tadi aku bermimpi mengenai suatu peristiwa yang sungguh ganjil. Aku melalui tempat yang berhampiran pantai. Ada banyak bangunan konkrit yang aku pasti itu adalah sebuah bandar di tepi pantai. Terdapat juga ramai watak yang misteri bertempur, berkejar-kejar di serata tempat.

Aku membuat keputusan menarik diri, kerana tiba-tiba aku mendapati diri aku tidak wajar berada di tempat ini. Selepas itu, barulah aku menyedari, aku telah berada di dalam dunia penulisan novelku sendiri, dan aku sedang menjiwai salah seorang watak utama dalam novel itu.

Yup! Itu idea yang bagus. Gambaran di dalam mimpi itu masih jelas dalam ingatanku. Aku tersedar apabila hujan ribut mula melanda awal pagi tadi.

Aku patut mencari ilham untuk novel biasa-biasa sahaja juga. Novel ini untuk penerbitan di sebuah syarikat yang agak popular di Malaysia.


Nota Tatabahasa: Nampaknya kesibukan telah menyebabkan tatabahasaku berterabur. Aku juga akan berhati-hati dalam memilih novel untuk dibaca. Penulisan yang berterabur, bombastika bahasa, dan penyusunan ayat yang kadangkala tidak sesuai untuk penulisanku. Hm! Aku perlu menyemak lagi selepas ini, jika ada didapati sebarang kesilapan lagi.