BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, April 29, 2007

Serigala Berdendam Dengan Melayu

SERIGALA
Penulis: Amiene Rev (C) 2007

Pada malam itu, buat pertama kali, salji turun di Malaysia. Kanak-kanak bergembira. Orang tua yang matang, berasa susah hati.

"Salji tidak pernah turun di Malaysia."


"Ini suatu malapetaka!"

"Ini tandanya bumi sudah hampir kiamat!"

Tidak lama kemudian, air laut di Selat Melaka mula membeku. Diikuti dengan Selat Johor, dan Laut Cina Selatan. Ribut salji semakin kuat.

"Kami kaum nelayan dengan ini, memutuskan tidak ada lagi pekerjaan sebagai nelayan. Tidak ada ikan yang boleh dipancing, tidak ada sardin untuk dijala!"

"Ada! Ada!"

"Apa dia?"

"Ikan sepilar di kebun Tok Wan!"

"Diam engkau!" Lalu, semua manusia kini tidak lagi dapat makan ikan! Lautan sudah membeku. Salji tebal turun berlapis-lapis. Semua minuman turut membeku, tidak kira air tin, teh tarik, air mineral mahu pun RO. Sehinggakan tidak ada satu pun arak dapat diminum.



Disko-disko mula tertutup dengan tersendirinya. Calsberg, Tiger dan seangkatan dengannya lingkup begitu sahaja. Manusia tidak dapat lagi minum air, kecuali air dari sumber-sumber perigi dan kolah yang terdapat di masjid dan pusat-pusat yang suci dan halal.

Bagaimana ini? Semua orang kehausan dan kesejukan. Kemudian di gudang-gudang membeli belah, tidak ada satu pun barang minuman untuk diminum, kecuali air herba Za'faran yang sentiasa kekal cair dan dengan itu, berebut-rebut sekalian manusia mahu meminumnya!

"Halalkah ini?" Belum sempat para manusia dapat meneguk biar setitik pun air herba Za'faran itu, tiba-tiba air itu membeku.

Lalu Tuan Punya Gudang pun datang, mengasihani para manusia yang kehausan dan berkata. "Maka aku halalkan minuman itu untukmu dengan syarat kalian harus membahagi-bahagikan sesamamu."

Lalu air-air Za'faran itu pun cair dan dapat diminum.

Tiba-tiba terdengar lolongan serigala dari serata arah. Serigala-serigala telah mengembara beribu-ribu kilometer jauhnya, dari hutan-hutan di seluruh pelusuk dunia, merintangi kiub-kiub ais yang beku di lautan, lalu sampai ke Malaysia.

"Ouwwww!!!! Auuwwwooooo!!!!" Maka bangsa Melayu yang sekalian ramai itu pun terkejut. Serigala-serigala terus datang mengganas. Menerkam dan menggigit manusia. Serigala-serigala ini tidak menaruh belas kerana perut mereka sememangnya sudah kelaparan kerana jauhnya berjalan.

Manusia hiruk-pikuk berlari ke sana, memanjat tangga bangunan, dan ada yang tergelincir kerana licinnya salji-salji yang tak kunjung turun dari langit.

Ini bencana! Ini adalah malapetaka! Serigala-serigala terus menyerang! Menyerang Melayu!