BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, April 25, 2007

Rekabentuk Blog Novelis Amiene Rev

Saya sempat meluangkan masa untuk mengubahsuai satu blog baru pada hari ini. Blog ini merupakan blog saya yang terbaru. Masih belum siap sepenuhnya, blog ini masih memerlukan beberapa penambahan. Rekaan asal blog ini adalah daripada Encik Isnani, Sifu Rekabentuk Blog dari Indonesia secara tidak langsung bagi saya.

Saya memasukkan sentuhan elemen kebudayaan Melayu dan Islam semasa merekabentuk blog ini. Rekabentuk blog ini masih belum siap sepenuhnya.

Ada beberapa kod fungsi yang telah saya ubah, memandangkan terdapat beberapa kesilapan fungsi dalam 'widget' warna yang menyebabkan pengubahsuaian rekabentuk tidak dapat dilaksanakan.

Rekaan ini masih mengekalkan konsep warna biru dan hijau, tetapi berbeza dengan rekaan untuk Blog Pengkritik Blog ini, Blog Novelis Amiene Rev ini tidak ada dominasi warna putih dan biru dingin. Ada sebabnya kenapa saya buat begitu.

Blog Novelis ini merupakan karya seni rekaan blog yang terbaru. Saya sedang memampatkan pengetahuan saya dalam rekaan grafik secara santai menerusi ubahsuaian kod yang ringkas dan bersahaja. Struktur yang dipanggil 'widget' dalam Blogger versi baru didapati tidak seragam dengan sesetengah kod yang diilhamkan oleh Isnani. Justeru, saya telah mengubah sendiri beberapa kod supaya apa yang saya inginkan terpapar pada blog ini, menjadi.

Sekian dahulu. Blog ini dijangka akan dilancarkan dalam tahun 2008. Jadi sebelum itu, saya memiliki banyak masa untuk menumpukan terhadap kerja-kerja yang lebih penting. Rekabentuk blog ini sekadar mengisi masa lapang sahaja.