BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, April 27, 2007

Mengubah Kod XML Blogger Versi Baru Selaku Pengkritik Blog

Terkini:

Wah! Saya merindui reka bentuk blog ini. Jadi buat sementara waktu saya kembali ke reka bentuk ini. Cuma perlu guna fungsi "Revert to Classic Template" untuk kembali ke reka bentuk sebelumnya

Buat masa ini terlalu banyak gangguan internet. Saya mendapat tahu orang luar dari Malaysia ada mentertawakan "Malaysian Broadband" kerana banyak masalah dan perlahan.

Apa pandangan ramai?

Buat sementara waktu ini saya akan kekal dengan reka bentuk ini.

Lama3:

Yup! Sekarang saya sudah menambah fungsi baru terhadap blog ini supaya kelihatan sangat fleksibel dan mesra penguna.

Masih belum siap sepenuhnya... ada kod-kod lain yang perlu ditambah. Memandangkan kerja-kerja ini dilakukan dengan menggunakan 100% menggunakan HTML dan XML (tidak ada Dreamweaver, tidak ada Director, tidak ada Frontpage mahupun MS Word), kerja mereka bentuk semula Blogger lama ke Blogger Beta ini pasti akan mendatangkan hasil yang memuaskan.

Hasil kerja yang dibuat sendiri lebih memuaskan.

Lama:
Saya sudah mencuci beberapa kod sampah di dalam blog saya. Nampaknya kelemahan yang terdapat pada Blogger versi baru ini ialah banyak kod-kod sampah yang bergerak secara latar.

Kod-kod ini menjejaskan kelajuan web.
Juga masih banyak pembolehubah yang perlu saya cipta untuk menjadikan reka bentuk blog ini lebih fleksibel untuk diubahsuai.

Apa gunanya fungsi "font & colors" sekiranya pembolehubah yang disediakan oleh pereka bentuk asal sekadar cukup-cukup makan. Saya rasa perlu memaksimumkan penggunaannya supaya pengubahsuaian blog nanti adalah semudah MySpace.

Dalam mereka bentuk laman web, satu faktor yang penting ialah
memaksimumkan penggunaan ruang paparan. Perkara yang sama juga boleh dipertimbangkan dalam mereka bentuk blog. Sayang jika ada tempat-tempat yang menjadi sasaran zon penglihatan dibiarkan kosong begitu sahaja.

Namun, blog lebih bersifat jurnal peribadi. jadi terpulang kepada fokus blogger tersebut sama ada mahu menjadi lebih mesra pengunjung atau pun tidak.

Saya juga sedang mempertimbangkan untuk mengeluarkan ruangan chat dalam blog saya. Sebenarnya saya sudah lama bercadang untuk berbuat demikian tetapi, saya mahu tunggu hingga selepas 30 April untuk melihat bagaimana ubahsuaian fungsi Msjbox itu berlaku. Bagi saya cukuplah dengan ruangan komen sedia ada. Sebab tidak lama lagi blog ini akan diminimumkan penggunaan skripnya. Walau bagaimana pun, saya harus berterima kasih kepada pihak Msjbox kerana memberi peluang kepada saya menggunakan skrip tersebut secara percuma selama ini. Setakat ini, fungsi yang disediakan oleh Msjbox boleh dikatakan paling mesra pengunjung, di dunia!

Sistem tulisan bergerak atau marquee juga telah dihapuskan dari blog ini. Saya akan fokus kepada konsep reka bentuk berdasarkan andragogi untuk mencipta satu weblog yang berkesan dalam penyampaian maklumat tanpa perlunya terlalu banyak widget.

Weblog itu sendiri bermaksud suatu log catatan yang mengandungi catatan, tajuk, nama penulis, tarikh dan masa. Itu sahaja! Namun terpulanglah kepada individu untuk memanfaatkan blog masing-masing, ini dipanggil kebebasan...


Lama:
Saya sedang melakukan kerja-kerja mengubahsuai Blogger Versi Baru. Jadi saya harap para pengunjung jangan terkejut, anda boleh membaca isi kandungan blog ini seperti biasa, sekiranya anda sedang melayari blog ketika ini.

Kerja-kerja pengubahsuaian kod ini melibatkan kod-kod pemboleh ubah. Saya sedang menambah kod-kod baru yang tidak disertakan (dibuat) oleh pereka bentuk asal laman web ini.

Ini untuk memudahkan kerja-kerja pengubahsuaian warna menerusi fungsi Font & Colour.

Saya juga sedang mempertimbangkan sama ada untuk mengubah Blogger Versi Baru ini mengikut acuan asal blog saya atau pun tidak.

Akhirnya saya mengubahsuai mengikut acuan lama, tetapi rasanya banyak lagi kod yang perlu diubah. Saya akan ubah pada masa lain pula.

Kelajuan internet semakin perlahan kerana pada wakti begini ramai orang sedang membuka internet di universiti ini.