BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, April 25, 2007

Filem-filem Hebat Untuk Tahun 2007

Tahun ini kita dapat menyaksikan banyak filem sekuel dan filem adaptasi di panggung wayang. Transformers, Spiderman, Harry Potter merupakan filem adaptasi manakala Rush Hour dan Pirate Of Carribeans meneruskan penguasaan sekuel masing-masing untuk kali ketiga.

Bagaimana pula di Malaysia, Cicak Man 2 dalam proses pembikinan. Saya juga sedang menunggu kemungkinan adanya Rempit 2 dan Jangan Pandang Belakang 2. Ketiga-tiga filem ini mempunyai potensi untuk dilanjutkan ke sekuel yang seterusnya.

Ada lagikah filem-filem hebat selain filem-filem di atas? Yasmin Hamid telah menghasilkan filem-filem Gubra, Sepet dan Mukhsin. Ketiga-tiga filem ini mempunyai hubungkait antara satu sama lain. Filem Yasmin Hamid yang paling berjaya, Mukhsin berjaya mengharumkan nama Malaysia di pentas dunia menerusi dua anugerah:

  • Special Mention
  • Grand Prix of the Deutsches Kinderhilfswerk for Best Feature Film
Jika di Malaysia kita menyaksikan kehebatan Mukhsin, manakala Thailand pula dengan filem Dek Hor (Dorm). Apakah dari seqi kualiti, kekuatan filem kita hanya terletak pada filem cinta? Tidak semestinya, baru-baru ini filem Jangan Pandang Belakang telah mempamerkan persembahan yang sangat menarik, seangkatan dengan filem Pontianak Harum Sundal Malam.

Dominasi filem seram di panggung sememangnya hebat. Filem seram boleh dikatakan antara yang mampu menyengat keuntungan biarpun berkos rendah. Masih ingatkah anda dengan kehadiran filem Blair Witch Project, sebuah filem kos rendah yang berjaya menarik perhatian ramai dan memenangi pelbagai anugerah? Ternyata, kehebatan sesebuah filem bukan sahaja bergantung kepada kos, tetapi cara penyampaiannya.

Filem adalah teknik penyampaian secara visual dan animasi. Tulang belakangnya terletak pada kekuatan skrip dan kreativiti pengarah filemnya. Juga tidak lupa kepada para pelakon dan krew-krew filem.

Formula yang baik antara karya dengan sumber kepakaran manusia akan menghasilkan filem yang hebat.

Sumber lanjut boleh diperolehi menerusi laman web www.altfg.com