BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, April 24, 2007

Duke Amiene Rev Versi Antarabangsa - Versi Bahasa Inggeris

English Note: Since I already received e-mails from international visitors, request for English entries in my blog, I am going to take few months for my preparation to be an international blog reviewer. I need to upgrade my grammar and my English writing skill. To those who give me suggestions and supports, thank you for your professional comments. I appreciate it. Actually, it is also for my MUET examination that I need to attend incoming few months.

And also, to all my fans.
I do not know that I do have fans for this non-profit job. What in the world, a blog reviewer also has fan? Uh, must be a few fans only. I am not that good to have many fans. This look really... er... uhm... thank you! Arigato arimas!

Saya menerima beberapa e-mel daripada beberapa orang pengunjung (antarabangsa) sebelum ini, yang mengatakan sesuatu yang apabila diterjemahkan dan disusun semula perkataan-perkataannya ke dalam Bahasa Melayu, maka akan bermaksud seperti ini:

KOMEN 1: "Blog anda kelihatan kemas dan menarik. Kenapa anda tidak menulis dalam Bahasa Inggeris yang lebih global? Saya tertarik dengan imej-imej grafik rekaan anda. Harap dapat membaca penerangan mengenainya dalam Bahasa Inggeris."

KOMEN 2: "Saya selalu membuka blog anda, sayang sekali saya tidak dapat memahami apa yang anda tuliskan. Saya tertarik dengan hasil tulisan anda dan entri-entri yang anda kongsikan dalam Muslim Unity. Saya rasa anda melihat dunia dari perspektif yang luas dan terbuka, tidak seperti kebanyakan muslim lain yang tidak pandai membela diri mereka daripada orang asing."

KOMEN 3: "Saya mendapat tahu anda merupakan seorang pengulas blog yang pertama di negara anda. Saya rasa di dunia ini pun, belum pernah wujud istilah pengulas blog. Saya biasa mendengar pengulas filem, pengulas buku dan pengulas bola lisut tetapi tidak pula mengenai pengulas blog. Bagaimana anda boleh berfikir untuk menjadi seorang pengulas blog? Fikiran anda adalah di luar kotak. Saya ingin membaca blog-blog yang anda ulas tetapi malangnya semua entri-entri anda ditulis dalam bahasa yang tidak dapat saya fahami."

Apa yang menarik perhatian saya ialah mengenai cara mereka memberi komen. Isi kandungan komen mereka bersifat profesional, tidak menyentuh hal-hal peribadi saya, dan lebih tertumpu kepada motivasi untuk memperbaiki persembahan karya dan hasil tulisan saya di dalam Blog Duke Amiene Rev ini. Mereka bercakap secara langsung mengenai karya-karya saya. Saya menyimpan komen-komen ini, kerana komen-komen seperti ini membuatkan saya rasa peranan saya dalam arena penulisan blog lebih dihormati dan difahami.

Saya bersetuju dengan pandangan ini. Bermula minggu lepas, saya melakukan beberapa pengubahsuaian terhadap rekabentuk blog saya. Saya ingin mengumumkan, dalam beberapa bulan lagi, Blog Duke Amiene Rev, akan bertukar statusnya, beralih dari peringkat nusantara ke peringkat antarabangsa. Blog ini akan mengandungi segmen Bahasa Inggeris yang melibatkan topik-topik terpilih dan terkini.

Pada masa akan datang, blog Duke Amiene Rev akan dijadikan sebagai blog antarabangsa. Terima kasih di atas sokongan anda.

Sekarang saya lebih memahami, sebab-sebab ramai orang suka apabila saya mengulas blog mereka. Namun perlu diingatkan, mengulas blog bukan perkara yang santai. Saya perlu meneliti banyak sumber dan rujukan sebelum ulasan boleh dibuat. Juga, masalah kelajuan internet dan sambungan ke internet, selain aktiviti di dunia nyata yang tampak lebih penting. Lebih-lebih lagi peranan yang saya pegang dalam masyarakat setempat sejak akhir-akhir ini menuntut banyak keperluan pengagihan masa yang lebih efektif.

Selaras dengan usaha untuk meningkatkan kemahiran menulis dalam Bahasa Inggeris, saya juga perlu meningkatkan kemahiran Berbahasa Melayu saya. Ya, ada agenda yang menarik untuk dimuatkan ke dalam blog ini. Tunggu dan lihat. Ini adalah kejutan untuk mereka yang sentiasa menyokong kewujudan saya sebagai seorang pengulas blog.

Oh, ya. Jangan lupa, sasaran saya adalah blog-blog yang kurang popular atau tidak popular. Sebab kebanyakan blog ini mempunyai banyak perkara untuk dikritik dan boleh membuka ruang pelajaran. Namun, saya juga akan mengulas blog-blog yang baik isi kandungannya, sebagai rujukan peribadi dan orang ramai. Oleh itu, awas! Blog anda mungkin akan dikritik, walaupun tidak popular.

Apa pun, setiap permasalahan dan rintangan pasti akan ada penyelesaian. Semoga Tuhan akan sentiasa memberkati saya, memberi inspirasi ke dalam jiwa saya, dan pemikiran yan positif dan membina ditanamkan ke dalam minda saya.

Amin.