BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, April 13, 2007

Catatan Seorang Pesakit Anoreksia 3

E-mel (kali ketiga) itu sampai lagi. Kali ini agak lambat. Agaknya, manusia misteri penyeksa ikan emas ini kesibukan hari ini. Apa agaknya si bulimia ini akan perkatakan kepadaku pada hari ini?

"Aku cemburu melihat ikan emas itu. Bercinta siang dan malam. Akuarium itu tidak mendatangkan apa-apa kesan kepada mereka. Aku pula sentiasa kesunyian. Tanpa teman. Tanpa kawan."

Oh, nampaknya manusia aneh ini kesunyian. Mungkin, sikapnya yang aneh itu adalah punca dia mengalami kesunyian?

"Tahukah kau apa yang berlaku kepada ikan emas putih itu? Dia tetap seperti itu. Kabur. Tidak jelas. Terus meniup-niup keluar buih-buih udara dengan mulutnya. Ikan itu seperti berbicara kepadaku. Tahukah kau, apa agaknya dia mahu beritahu kepada aku?"

Hm, nampaknya dia sudah mula menganggap ikan emas itu sebagai kawannya. Semoga dia tidak menyeksa ikan emas itu lagi.

"Aku memberi ikan emas itu makan. Ikan emas itu makan seperti biasa. Nampaknya dia tidak menunjukkan tanda-tanda kerinduan biarpun aku telah memisahkan dia, daripada rakan-rakannya."

Dia masih bereksperimen dengan ikan itu?

"Aku faham. Ikan itu tetap cuba sedaya upaya meneruskan hidupnya. Biarpun dia diseksa, dikurung, dibiarkan kesunyian, hidup dalam kegelapan. Ikan emas, makan untuk hidup."

Habis. Manusia aneh ini pula, berlapar untuk hidup? Tak perlu makan apa-apa?

"Aku pula, hidup untuk menyeksa diri aku. Menghukum diri aku. Sebab, aku benci diri aku. Aku benci sebab aku terpaksa hidup sunyi. Orang lain gembira ada kawan. Orang lain gembira ada orang hendak bercakap dengan dia! Aku! Sunyi! Tak ada kawan! Tak ada orang nak kawan dengan aku! Kenapa? Kenapa kamu semua zalim! Bo___! Be___! Lak__! Ce____! Maki hamun. Maki hamun. Maki hamun."

Nota: Perkataan yang tidak lengkap dan seterusnya mengandungi unsur-unsur maki hamun.

"Aku kecewa dengan semua orang! Aku kecewa dengan semua manusia!"

Jadi, kerana marahkan manusia, ikan emas diseksa? Begitu?

"Aku mahu jadi ikan emas... ikan emas sungguh bahagia! Aku... Aku... Aku tengah menangis ni! Sob... sob... sob... uuuuuu......"

Oh, sedihnya. Nampaknya, selepas menaip kata-kata terakhirnya ini, dia menghantar e-mel ini kepadaku sambil mengalirkan air mata. Apa kata kita dengar lagu tangisan serigala untuk menenangkan jiwa dalam keunikan malam?


NOTA: Siri ke-3 Catatan Seorang Pesakit Aneroksia Nervosa, ditulis oleh Amiene Rev pada tahun #### di sebuah lokasi misteri di 'Hofgarten Park, Germany'.