BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, April 21, 2007

Belenggu

Belenggu
Penulis: Amiene Rev
Hakcipta Terpelihara (C) 2007
Adaptasi ke versi blog daripada karya Amiene Rev yang berjudul Belenggu Bulan Terang

Siang tadi, di jendela tingkapku, sepasang burung kecil berkicau-kicauan. Burung-burung hitam berdada kuning ini seolah-olah bercerita kepadaku. Langsung tidak takut dengan kewujudanku.

"Ini satu perkabaran. Lekas pasangkan telingamu. Berhadap denganku!"

Bingit sekali bunyi kicauan burung-burung ini. Tingkap kaca tanpa langsir itu seolah-olah tapak perbicaraan orang-orang tua di kedai kopi. Burung-burung ini berjengket-jengket merapati ke bilikku. "Chip! Chip! Chiao!"

"Pada esok malam. Gerhana bulan akan berlangsung. Tidak ada seorang pun dibenarkan keluar dari bilik masing-masing! Chip! Chip! Chiao!"

Burung yang aneh. Tahu berbicara. Adakah orang lain juga mendengar perkara yang sama?

Shruuh!!! Seorang pelajar dari bilik sebelah mencurahkan air ke bawah. Burung-burung kecil bertempiaran, terbang meninggalkan kamar tidurku.

Kemudian seekor kucing mengiau-ngiau di depan pintu kamarku. Aku segera membuka pintu. Kelihatan Tobi, kucing belang yang bergelar duda, tercongok dengan seekor tikus tersungkur lemah di depan kakinya.

"Manusia yang bijaksana, tikus ini tercedera kerana bisa taringku. Aku pohon supaya dia diselamatkan!" Tobi merayu-rayu. Suara nyaringnya bertambah lemah.

"Habis! Kenapa kau gigit Mici?" Tikus itu sudah lama aku mengenalinya. Mici, adalah ketua kaum tikus di blok Bukhari. Pakar dalam pengintipan makanan-makanan manis yang disisakan oleh kaum manusia bijaksana.

"Aku tersilap pandang. Mataku tiba-tiba kabur, seolah-olah terbelenggu dengan cahaya Suria. Entah kenapa hari ini, wajah Suria lebih terang benderang sehingga aku tidak dapat mengenalpasti antara ikan dengan tikus. Lalu aku tergigit Mici." Tobi bijak menyusun perkataannya. Suria pula dipersalahkan.

Suria yang jauh tinggi di langi berasa berang, lalu berkata, "Tobi, aku tidak boleh dipersalahkan. Tidak lama lagi gerhana akan melanda. Aku cuma mengikuti rutin ratusan tahun yang telah ditetapkan untukku. Kau tidak boleh sewenang-wenangnya melontar kesalahanmu kepadaku! Bagaimana pula hidung dan misaimu?"

"Maafkan aku Suria. Namun aku bercakap benar, cahayamu pada pagi ini lain dari kebiasaannya."

Aku mengangguk. Benar juga kata Tobi. Barangkali perkabaran yang disampaikan oleh dua ekor burung hitam berdada kuning itu ada benarnya. Gerhana bulan akan melanda.

"Benarkah gerhana bulan akan melanda?" Terus kuutarakan soalan itu kepada Suria.

"Benar! Benar! Itulah sebabnya aku kini tidak lagi stabil. Aku harus patuh terhadap peredaran yang ditetapkan untukku," Suria mengukuhkan lagi alasannya. Perlahan-lahan, Suria berganjak seinci demi seinci, di dalam landasan orbitnya.

"Aku juga mendengar khabar, konon-kononnya, bangsa Djin Putih dari Barat akan datang menakluki tanah airmu. Berhati-hatilah..." Suria pun beredar.

Tobi menggosok-gosok matanya. "Bagaimana pula dengan Mici? Bisa aku boleh membunuhnya jika dia tidak dirawat!"

Aku merenung Mici. Kemudian mengangkat Mici dengan sebelah tanganku dan meletakkan di atas meja. Dengan menggunakan kanta pembesar, aku melihat bekas luka.

"Ceh, Tobi! Taringmu cukup berbisa. Barangkali lebih berbisa dari bisa ular!"

"Jadi, apa yang harus aku lakukan?"

"Kita hantar saja ke veterinar!" Maka, aku dan Tobi membawa Mici menuju ke pusat veterinar di bandar. Tanpa disedari, kedua-dua ekor burung kecil mengekori kami.

"Berhati-hati dengan gerhana bulan. Ketika alam bergelap, musuh-musuhmu akan sampai, dan kalian semua akan dibelenggu! Chip! Chip! Chiao!"

Belenggu? Aku pasti akan menghayati satu pengalaman baru jika aku dibelenggu. Tobi tidak menghiraukan aku yang kian perlahan melangkah, dia bergegas mengepalai rombongan kecil ini, agar sempat tiba di pusat veterinar. Lalu apakah yang akan berlaku seterusnya?