BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Mac 29, 2007

Wanita Srikandi - Wirawati Di Mata Lelaki

Sekali lagi Amiene Rev kembali dengan tema kewanitaan dan ulasan mengenai pandangan majoriti lelaki terhadap wanita-wanita yang boleh dijadikan calon isteri.

Sebelum ini, Amiene Rev telah mengulas mengenai wanita yang bertudung labuh. Wanita bertudung labuh umpama bidadari yang turun dari syurga - cukup mempersonakan dari sudut pandangan mata majoriti kaum lelaki.

Kali ini Amiene Rev mengulas pula satu lagi calon isteri pilihan dari situasi isteri yang berusaha menutup aurat walaupun terdapat kekangan di tempat kerja.

Bagaimana sekiranya seorang wanita itu terpaksa bekerja dengan uniform berlengan pendek? Contohnya di restoran makanan segera dan kompleks membeli belah.

Ada sesetengah wanita akan memilih untuk mengenakan tudung, dan memakai apa itu yang macam stokin lengan tu, semasa bekerja. Mereka ini, seboleh-bolehnya sedaya upaya untuk menutup lengan dan rambut mereka daripada terdedah di tempat awam.

Di mata kebanyakan lelaki termasuk Amiene Rev, wanita sebegini, yang masih sedaya upaya berusaha untuk menutup bahagian auratnya walaupun terdapat kekangan dari segi uniform kerja, adalah wanita yang memiliki sifat keperwiraan atau srikandi.

Mereka dilihat sebagai wanita-wanita yang setia, amanah dan pandai berdikari. Dalam rasa simpati, akan lahir rasa terharu dan hormat di hati lelaki apabila melihat wanita-wanita ini berusaha untuk menutup aurat mereka.

Bagi kebanyakan lelaki, wanita seperti ini layak tersenarai sebagai calon isteri, calon ibu kepada anak-anak mereka, calon menantu kepada ibu bapa mereka.

Wanita yang berusaha untuk menutup auratnya dalam apa jua apabila dipandang dari sudut mata seorang suami terhadap seorang isteri, akan dianggap sebagai seorang isteri yang setia, amanah terhadap suaminya. Isteri seperti ini juga dikategorikan sebagai pandai berdikari, bijak dan boleh diharap dalam usaha-usaha membantu suami dalam mengurus dan merancang masa depan rumah tangga.

Syabas kepada wanita-wanita seperti ini!