BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Mac 08, 2007

Sebelum Kisah Gembira, Ada Kisah Sedih

Sebentar lagi, aku harus menyelesaikan perkara-perkara terakhir untuk apa yang telah aku lakukan. Aku harap cuaca pada malam ini baik-baik sahaja.

Hari ini aku rasa sangat gembira, tidak sabar menanti detik-detik tersebut. Beberapa jam sebelum itu, aku perlu pastikan segalanya dalam keadaan baik.

Ini soal tanggungjawab, bukan lagi soal kepentingan diri masing-masing. Aku harap semua jawatankuasa program ini pun berfikir begitu.

Bagi aku, sekiranya ada berlaku apa-apa kekurangan pada malam ini nanti, itu semua adalah kerana perkara-perkara baru bagi semua jawatankuasa. Kebanyakannya masih dalam Tahun Satu, ini pengalaman buat mereka semua. Sebarang kesilapan mereka, sekiranya ada pada malam ini, aku akan sedia beri peluang untuk malam kedua, minggu depan.

Malam ini malam pertama untuk program ini. Sekejap lagi aku mahu pergi menolong unit-unit persiapan tempat menyusun meja. Sebagai seorang atasan, aku tidak boleh berehat-rehat begitu sahaja. Lagi pun kami semua masih belajar, bukan bekerja. Setiap orang ada jadual kuliah masing-masing. Aku tidak mahu semata-mata kerana jawatan mereka, pelajaran mereka terjejas. Sebab itu, dari awal program ini, aku memilih kaedah berdasarkan tugasan atau objektif.

Aku tidak mengawal tindakan mereka sepenuhnya, cuma meletakkan objektif. Pada masa yang sama ada beberapa pemalar dan pemboleh ubah untuk memastikan setiap unit tidak lari daripada objektif. Panduan alternatif telah aku sediakan lebih awal. Namun sekiranya unit-unit dan timbalan-timbalan pengarah ada idea yang baik atau lebih senang, mereka boleh melaksanakannya sendiri.

Panduan tutor, panduan bertugas dan lain-lain telah aku serahkan pada awal-awal sesi. Mereka akan bergerak di bawah pemantauan aku. Cuma malam ini sahaja...

Ya. Aku sudah bersiap sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Malam ini adalah malam percubaan. Setiap unit akan dapat sesuatu pada malam ini.

Tiba-tiba aku teringatkan sebuah keluarga. Ya, dahulu dalam keluarga itu aku adalah anak yang paling tua. Namun keluarga itu tidak ada lagi.

Aku harus bersyukur sebab masih ada keluarga yang satu lagi. Walau pun dalam keluarga ini aku bukan anak yang paling tua. Itu tidak bermaksud, aku tidak boleh bertindak sendiri.

Ini... jalan hidup yang telah aku pilih, aku lalui... dan akan terus menjadi misteri dalam arkib hidup aku. Tidak akan ada sesiapa yang boleh mengetahui, sejarah hidup aku yang penuh liku...

Sebelum hari ini, ada masa silam... di mana aku adalah manusia yang membesar bersama-sama hukum rimba. Namun, itu menjadikan aku manusia yang lain daripada yang lain...

Bak kata seorang guru lebih kurang satu dekad yang lalu:

Kaulah Bintang Terang - 1 dalam sejuta. Legenda dalam sekolah ini...

dan aku yakin, guru itu tidak bergurau...

semoga apa yang aku lakukan ini, akan sentiasa mendapat keredhaan-Nya...