BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Mac 31, 2007

PENGKRITIK BLOG: Pencarian Blogger-blogger Terhebat Dalam Kelasnya!

Nampaknya pencarian seorang pengkritik blog, untuk mencari blog-blog terhebat sepanjang tahun 2007 akan berakhir tidak lama lagi. Beberapa blog terhebat sedang ditinjau, namun tidak diulas, sebaliknya lakaran dibuat di satu tempat yang cukup rahsia. Anugerah Blog Pilihan Amiene Rev ini adalah anugerah peribadi yang diberikan kepada mana-mana blog yang didapati menepati pilihan dan kriteria yang dijangkau oleh saya.

Buat masa ini, sfera kaca yang berwarna biru di sebelah belum lagi bercahaya sepenuhnya, menunjukkan belum ada sasaran tetap penerima Anugerah Blogger Pilihan Amiene Rev untuk tahun ini.

Setiap blog yang disenaraikan berikut adalah blog yang mendapat pencalonan awal berdasarkan kriteria-kriteria yang telah dipenuhi. Salah satu ciri-ciri utama yang penting ialah penulisan blog.

1. Blogger Bahasa Ibunda Pilihan
Ciri-ciri: Blogger yang menulis dengan cara yang disenangi iaitu menghormati Bahasa Melayu, begitu juga dengan bahasa-bahasa lain dalam penulisannya.

2. Blogger Penghibur Hati Pilihan
Ciri-ciri: Hasil tulisan mencuit hati.

3. Blogger Selebriti Pilihan
Ciri-ciri: Sesiapa yang bertaraf selebriti atau dianggap sebagai selebriti. Secara amnya, mereka ini adalah tokoh-tokoh yang mencipta nama melalui penulisan blog. Antara kriteria yang dilihat adalah dari segi penyampaian bahasa, garapan idea dan mesej yang disampaikan.

4. Blogger Inspirasi Pilihan
Ciri-ciri: Blog yang mempunyai unsur-unsur kerohanian, motivasi, kisah-kisah pengajaran yang asli, nasihat dan sebagainya.

5. Blogger Bahasa Terburuk Pilihan
Ciri-ciri: Blogger yang menggunakan Bahasa SMS dan bahasa rosak. Namun begitu, kredit tetap akan diberikan kepada blogger sebegini yang menulis sesuatu yang bermakna kepada masyarakat. Kredit dan kutukan!
  • Dirahsiakan. Bersiap sedialah! Ha! Ha! Ha!

6. Blogger Berani Pilihan
Ciri-ciri: Penulis blog yang bersuara lantang, tegas, keras dan seumpamanya. Antara calon-calonnya ialah:

7. Blogger Karyawan Pilihan
Ciri-ciri: Blogger yang aktif dan tekun dalam menghasilkan karya-karya kreatif untuk tatapan pembaca blognya. Karya kreatif dalam konteks ini ialah puisi, cerpen, sajak, novel dan sebagainya.

8. Blogger Inovatif Pilihan
Ciri-ciri: Blogger yang merekabentuk blognya sendiri atau untuk orang lain.


Akan tiba masanya nanti... pada suatu hari nanti, untuk nama-nama blogger tersebut diumumkan di sini. Memandangkan perkara ini bakal memeningkan kepala seorang pengkritik blog yang sedang sibuk, maka masa penilaian untuk pemilihan pemenang akan diputuskan beberapa bulan lagi. Para pengunjung juga boleh memberi komen atau undian mana-mana blogger yang tersenarai di atas. =.="