BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Mac 29, 2007

KITAB: Sebelum waktu malam tiba

Tengah hari semalam, aku melakukan aktiviti fizikal yang banyak. Mula-mula aku berjalan kaki secara pantas dari kampus menuju ke bandar, sekitar 1-2 kilometer.

Kemudian apabila tiba di kampus pada waktu petangnya, aku pergi pula ke tapak program untuk membuat kejutan, menyusun berpuluh-puluh kerusi meja seorang diri untuk latihan kekuatan tangan.

Kebetulan kelmarin ialah Hari Rabu dan merupakan hari ko-kurikulum. Sayang sekali, petang semalam, ada beberapa orang menyaksikan aku. Ceh, tidak jadi membuat kejutan. Aku tidak mengenali pelajar-pelajar itu, aku tidak sedar mereka mengintip aku seorang diri di dalam bilik seminar itu. Tetapi mereka bukan AJK KITAB. AJK KITAB terpaksa datang pada waktu malam, kerana pada petang itu mereka ada aktiviti lain.

Anak Kecil
Hakcipta: Amiene Rev (C) 2007

Anak kecilku
Terus mencari ilmu
Di tempat suci

My little children
Continue seeking knowledge
In a sacred place

Aku tidak mahu AJK-AJK tersebut berpeluh pada waktu malam kerana ini boleh mengurangkan keselesaan semasa membimbing tutee. Oleh itu aku mengambil keputusan untuk meringankan beban mereka secara bersendirian. Lagi pun, hari ini ialah Hari Ko-Kurikulum.

Selepas selesai mengangkat dan menyusun kira-kira 40 buah meja dan 60 buah kerusi, aku terus pulang ke kolej sambil menanti waktu Maghrib, sebelum bertolak ke tapak program.

Terlena seketika, malam itu aku kira agak lambat tiba iaitu sekitar 20 minit sebelum kelas KITAB bermula. Kelas bermula sekitar 8.30 malam, aku tiba sekitar 8.10 malam. Sebenarnya pada hari ini, ramai tutor sedang menghadapi ujian akademik. Jadi cuma dua per tiga daripada jumlah sebenar tutor dapat hadir.

Walau pun sudah minggu ke-4, namun malam ini masih ada pendaftaran baru, kemasukan tutee dan tutor baru. Jadi, bilangan tutor tetap berada di tahap memuaskan dan lebih daripada mencukupi.

Sementara itu, aku sempat membaca berita mengenai sekolah kluster dan pembelajaran secara holistik. Berita ini menggembirakan aku. Sekiranya konsep sekolah kluster ini menetapi persepsi aku, maka kewujudan sekolah kluster akan memberi ketenangan dan mengurangkan tekanan kepada para pendidik. Ini kerana para pelajar akan diberi peluang belajar mengikut potensi pencapaian kendiri berdasarkan bakat individu yang unik. Kita akan dapat lihat tokoh-tokoh yang bertaraf pemenang Hadiah Nobel akan muncul di kalangan generasi baru, pada masa akan datang.

Begitu juga dengan langkah-langkah memperketatkan syarat-syarat pengambilan mahasiswa dalam bidang pendidikan berdasarkan personaliti. Nampaknya, Program KITAB wujud, kena pada masanya. Apa yang sedang dilaksanakan oleh kerajaan itu selaras dengan apa yang sedang aku usahakan sekarang.

Aku sering memberitahu anak-anak murid aku dahulu, "Selepas habis SPM, ambil Ujian Personaliti. Jumpa cikgu kaunseling atau kaunselor sekolah."