BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Mac 09, 2007

KITAB: Kelas Pertama Yang Cemerlang!

Yeehaaa! Malam tadi segala objektif yang aku tetapkan tercapai.
Markah pencapaian objektif ialah 100% alias Gred A. Penasihat PMP memuji:

"Kelas malam ini excellent! Saya beri gred A!"

Pagi tadi, pula, sekali lagi Penasihat PMP menghantar SMS kepadaku:

"Alhamdulillah dan syukur KITAB berjaya setakat ini. Syabas semua!"

Aku pasti SMS itu dikirimkan kepada semua jawatankuasa KITAB.

Malam tadi, Penghulu Desa Bakti tersenyum puas, memandang ke arahku...

Program KITAB berjaya dari segi pencapaian matlamatnya. Semua ahli jawatankuasa KITAB telah mendapat pelajaran baru malam tadi. Kebanjiran tutee, ibu bapa dan tutor.

Pada kelas kedua minggu hadapan, beberapa cadangan telah ditambah. Untuk tujuan itu aku telah mencipta satu sistem baru dalam pelaksanaan arahan, selaras dengan objektif yang akan dilancarkan minggu depan. Aku memanggilnya Sistem MANDAT.

Sakit aku belum pulih... namun dengan adanya Sistem MANDAT, matlamat program akan tercapai tanpa adanya aku. Ini adalah kehebatan sistem MANDAT rekaan aku.

Untuk mengawal manusia, anda tidak perlukan kekuatan, tetapi kebijaksanaan dalam percaturan. Sekali anda menemui kuncinya, dunia adalah milik anda.

Namun begitu, aku tidak berminat memiliki dunia, aku cuma mahu KITAB berjaya sepenuhnya. Kemudian selepas segalanya bersiap sedia, aku sudah boleh meninggalkan KITAB, dan mencari orang untuk menggantikan tempat aku.

Wah... seronoknya. Dapat mengajar... lagi. Selepas program ini berjaya, aku rasa dah sampai masanya untuk meninggalkan institusi tersebut. Kemudian sekali lagi aku menjadi pengembara... bebas, tidak terikat dengan apa-apa jawatan.

KITAB adalah hadiah terakhir yang aku akan berikan kepada universiti dan fakulti tersebut. Kepada masyarakat di situ. Kepada mahasiswa di situ. Kepada staf-staf di situ. Kepada Naib Cancelor. Kepada... generasi baru...

Dan... aku memohon agar Tuhan sentiasa melindungi hatiku dan hati semua pihak yang terlibat. Agar tidak lari dari matlamat. Semoga akan sentiasa mendapat keredhaan-Nya.