BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Mac 26, 2007

Ibu-ibu Tua Terbiar Mengemis Di Jejantas

PENGEMIS IBU
Hakcipta:
Amiene Rev (C) 2007

Ibu mengemis
Perut kosong berbunyi
Lagu jalanan

A mother begging
Empty stomach is crying
A song for the road

Hm. Aku masih belajar menulis haiku. Bukan sahaja tidak berpuas hati dengan apa yang aku tulis, tetapi apa yang aku perhatikan minggu lalu.
Orang Melayu pada masa kini, sanggup membiarkan ibu-ibu mereka mengemis di jalanan. Betul atau tidak? Segelintir sahaja, yang akan menjawab "ya". Atau mereka mungkin tidak menjawab ya, sebaliknya mendiamkan diri, bersetuju dengan terpaksa, atau rela hati.

Di Plaza Angsana, ada beberapa buah kedai buku. Aku sering berkunjung ke kedai buku ini, meneliti buku-buku baru. Aku perlu melalui jalan gelap seperti terowong, beratapkan lebuh raya, sebelum tiba ke plaza itu.

Sering ada, anak-anak kecil, orang-orang tua atau orang-orang cacat yang mengemis. Apabila pulang pula, ada sebuah jejantas merintang lebuh raya, yang perlu dilalui untuk menunggu bas. Di atas jejantas ini, terdapat dua, tiga atau empat orang ibu tua yang meminta sedekah.

Apabila terdapat seorang ibu mengemis, kemungkinan terdapat sifar atau lebih orang anak yang membiarkan ibu mereka mengemis. Sekarang ada empat orang ibu terbiar, apa maksudnya?

Adakah ibu ini sebatang kara, atau mengemis untuk suka-suka? Ibu-ibu ini merajuk dengan anak-anakkah?

Plaza Angsana masih menjadi salah satu pusat untuk berhibur. Agak ramai anak-anak muda lalu lalang di jejantas itu. Mereka terjerit-jerit di peti kareoke, melontar bola di pusat boling, menilik dan membeli fesyen baju terkini, mengigit daging burger dan pizza di restoran makanan segera.

Apabila balik, muda-mudi ini berpegang-pegangan tangan dan berpeluk-pelukan di hadapan ibu-ibu tua ini. Ibu-ibu tua yang mengemis, mendongak, memandang tinggi ke arah anak-anak muda ini, mengharap belas kasihan.

Apa yang sebenarnya berlaku dalam dunia kini? Nilai-nilai kemanusiaan makin terhakis. Kebiadaban sudah menjadi identiti bagi kebanyakan generasi baru hari ini. Tidak sah bangsa Melayu moden jika tidak biadab. Berapa ramai anak-anak muda kita yang mengangkat tangan, menyertai konsep baru bangsa Melayu Moden sama ada secara rela hati atau terpaksa?