BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Mac 29, 2007

Contoh Wanita Srikandi - Ruqaya Al Ghasara

Ruqaya Al Ghasara adalah seorang atlet sukan olahraga dalam acara trek, larian 60m, 100m, 200m.

Wanita ini memenangi pelbagai acara sukan yang penting termasuk mencipta rekod baru dalam sukan olahraga peringkat antarabangsa, antaranya Asian Indoor Championships di Tehran 2004, Asian Games Doha 2006 dan terpilih ke Olimpik. Beliau memakai hijab atau tudung semasa menyempurnakan larian-lariannya.

Beliau dianggap sebagai ikon, srikandi dan wirawati kerana usahanya memakai hijab semasa merebut pingat untuk negaranya. Ternyata beliau mampu mendapatkan pingat emas biarpun memakai hijab.

Ini menguatkan lagi pandangan majoriti lelaki bahawa wanita yang berusaha untuk menutup aurat (tidak mendedahkan rambut dan kulit) biarpun dalam kekangan uniform/pakaian bertugas, adalah wanita yang pandai berdikari, gigih berusaha, setia dan amanah.

Kisah Ruqaya Al Ghasara, pelari pecut yang berusaha melindungi mahkota pentingnya dari penglihatan awam merupakan satu kisah yang mampu membuatkan ramai lelaki berasa teruja dan kagum. Beliau adalah legenda (LIVING LEGEND) yang wujud dan mengangkat martabat wanita-wanita dalam bidang sukan.