BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Februari 21, 2007

Kematian Seekor Wak Wak

Awak! Awak! Seekor burung wak wak telah mati dilanggar motosikal. Aku berasa sungguh pelik, kerana burung itu mati di kawasan yang tak sepatutnya. Sungguh memilukan, rupa burung itu.

Di tempat aku ini banyak burung wak wak. Burung ini ada lagendanya yang tersendiri. Lagenda yang tidak dikenang orang. Lagenda yang tinggal dalam khazanah zaman. Lagenda yang mistik, penuh dengan kisah-kisah misteri. Itulah burung wak wak.

Pernah suatu ketika, ada seorang menjala burung wak wak. Tiba-tiba dia melihat ada suatu lembaga yang bersaiz besar. Rupa-rupanya burung wak wak itu telah menjelma menjadi seekor burung wak wak gergasi dengan matanya yang menyala-nyala merah.

Malam ini, dijangka, roh burung wak wak tidak tenteram. Wak wak itu akan berjalan, dengan bayang-bayangnya melepasi setiap koridor asrama. Sambil menyeru memanggil dan berjalan dari bilik ke bilik dengan suara yang halus tetapi runcing:

"Awak! Awak! Awakkah yang melanggar saya?"

Namun, tidak ada sesiapa pun yang berani untuk membuka pintu. Wak wak itu akan terus menghantui dan menghantui blok itu. Agaknya, siapakah orang yang telah melanggar burung wak wak itu? Saya tidak mampu untuk menyiasatnya. Program KITAB lebih utama.