BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, November 15, 2006

SPM: Hidup dan Matimu?

Langit masih mendung, tetapi tidak semendung pada malam hari. Tengah hari sudah berlangsung, matahari tegak, cahayanya patah tidak dapat menongkat bumi. Adakah keputusan SPM itu akan menjadi tongkat masa depanmu, duhai anak-anak muridku?

Peperiksaan yang telah berlangsung, apakah pula yang berlangsung di mindamu, wahai anak-anakku? Apakah hari ni masih bermain di fikiranmu, lorong-lorong jalan, asap motosikal dan bunyi enjin ketika kau merempit di jalanan? Atau masih adakah dalam fikiranmu, kisah-kisah cinta yang mengiringi masa-masa lalu? Atau terlintas dalam fikiranmu, permainan komputer dan semak-semak yang menjadi kubu pontengmu?

Oh, tidak. Bukan begitu. Wahai anak-anak muridku, dalam fikiranmu kini masa depanmu. Dalam mindamu kini bidang kerjayamu. Dalam lintasan cita-citamu kini ialah usaha, tekad dan tawakal.

Jom, kita sama-sama mengulangkaji. Gurumu di sini, dan kalian pula di sana. Mari, kita jejakkan kaki ke medan peperiksaan. Gurumu di sini, dan kalian di sana. Sama-sama kita menjawab soalan itu.


Terus, mara!

Jangan terusik dengan rintik-rintik hujan!
Melangkah terus!
Jangan megah dengan ilmu sedia ada!
Maju ke hadapan!
Jangan merajuk dengan kekesalan kisah silam!
Ayuh! Gerakkan semua panca inderamu!
Aktifkan mindamu, tanganmu, kakimu, matamu, lidahmu...!