BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, November 19, 2006

Koleksi Rekabentuk Blog

Blog atau weblog kini sudah menjadi satu budaya penulisan yang menarik perhatian ramai. Blog menjadi satu ruang untuk menyampaikan pandangan, luahan rasa dan ilmu pengetahuan. Lebih menarik lagi apabila blog boleh diubahsuai mengikut citarasa pemiliknya. Di sini, ingin saya berkongsi beberapa laman web dan weblog yang menyediakan perkhidmatan rekabentuk blog secara percuma.

Ceriakan blog anda dengan pelbagai rekaan blog yang unik dan kreatif. Anda juga boleh cuba mencari sendiri dengan menggunakan kata kunci seperti: blog template, blog design, blog theme, blog skin, blog graphic, blog layout, blog fashion, blog button, blog style, blog image, blog tools, blog collection, blog sets, blog template generator, blog template maker, blog background, blog support, blog free blog template, blog CSS, blog code, blog HTML, blog free theme dan sebagainya.

Penat juga mata memandang, mencari laman-laman koleksi blog seperti ini, namun jauh berjalan, luas pemandangan. Akhirnya siap juga entri khusus untuk para pembaca sekalian mengenali dengan lebih lanjut laman-laman rekabentuk blog untuk kegunaan peribadi. Sebelum saya perkenalkan laman-laman rekabentuk blog, terlebih dahulu ingin saya jelaskan fungsi beberapa istilah penting dalam Bahasa Inggeris yang menjadi kata kunci dalam pencarian rekabentuk blog. Moga-moga ini akan menjadi panduan buat blogger-blogger baru.

Template = acuan rekabentuk blog
Layout = susun atur blog seperti teks dan kolum.
Template Generator = tidak perlu belajar mengenai kod html dan grafik secara mendalam, anda boleh mencipta blog mengikut citarasa anda sendiri. Ringkas. Tetapkan warna, grafik, tulisan dan rekabentuk blog anda, secara automatik Template Generator akan menyediakan kod-kodnya. Anda cuma perlu salin dan letakkan kod-kod tersebut dalam bahagian Template. Kata kunci yang seangkatan dengannya ialah 'Blog Template Maker'
Theme = merujuk kepada tema sesuatu blog, contohnya rekabentuk untuk peminat bola sepak, rekabentuk untuk peminat hiburan, kartun dan sebagainya. Kata kunci yang seangkatan dengannya ialah 'blog skin'



Isnani Blogger Templates
Isnani adalah seorang perekabentuk blog yang terkenal dari Indonesia. Saya memberi kredit dan penghargaan penuh terhadap beliau. Sekiranya anda menggunakan Blogger atau Blogspot, nama beliau sewajarnya tersemat dalam fikiran anda apabila mencari rekabentuk baru untuk blog anda. Rekabentuk blog saya juga adalah diteliti berdasarkan rekaan beliau. Pendek kata, Isnani adalah sumber rujukan utama saya dalam menghasilkan rekaan blog Duke Amiene Rev. Juga ada disediakan rekabentuk blog khusus untuk pengguna Wordpress. Jaringan alternatif untuk melihat rekaan Encik Isnani boleh juga dicapai menerusi freetemplates.blogspot.com


Blogger-Templates
Rekabentuk blog khusus untuk pengguna Blogger sahaja. Blog ini mempunyai koleksi rekabentuk Blogger yang menarik juga.


Gecko And Fly
Rekabentuk blog yang sungguh hebat dan menarik untuk para pengguna Blogger. Kebanyakannya siap diletakkan dengan Google Search. Ada juga rekabentuk khusus untuk pengguna Wordpress.


Pannasmontata Templates
Menampilkan perekabentuk-perekabentuk blog ternama seperti Vlad, Mando, Andreas, Dory, Angela dan Bell. Berpuluh-puluh rekabentuk blog disediakan khusus untuk pengguna Blogger, IoBloggo, Splinder & Motime, DBlog dan weblog-weblog yang berasaskan Bloghoster. Salah sebuah laman web popular untuk blogger-blogger yang suka mengubahsuai blognya.


Final Sense Blogger Templates
Jika anda mementingkan rekabentuk blog berdasarkan tema dan latar belakang blog berlandaskan grafik yang besar, Final Sense mungkin menjadi pilihan anda.


Laughing Lion Design
Tidak banyak rekabentuk Blogger di sini, namun ada juga rekaan yang menarik perhatian saya seperti Simple Apple dan Notebook.


Diaphaneity
Rekabentuk bertemakan untuk kucing comel seperti Hello Kitty menjadikan laman web ini sesuai untuk dicapai oleh kaum wanita. Oh, ya. Pastikan anda tidak lupa membaca terma-terma penggunaan rekabentuk blog tersebut. Anda harus bersetuju dengan syarat-syarat yang dikemukakan. Terma penggunaan = Term of Use.


Savatoons
Rekaan dalam laman web ini sesuai untuk kanak-kanak atau penggemar kartun. Rekabentuk blog yang disediakan kebanyakannya menggunakan warna yang agak kontra, warna-warna terang dan grafik-grafik bertemakan kartun.


Ann-S-Thesia: EyeSites Blogger Templates
Rekabentuk-rekabentuk blog berfasa untuk pengguna Blogger. Turut disediakan grafik-grafik percuma untuk anda mengubahsuai sendiri rekabentuk blog anda.


Anti-Ivy Templates
Bagi penggemar rekabentuk blog yang ringkas, ini adalah salah satu pilihan buat anda. Juga ditegaskan, semua rekaan dalam blog ini adalah untuk kegunaan blog yang bukan bertujuan komersil.


Noipo Blogger Templates
Terdapat beberapa rekaan blog ringkas untuk pengguna Blogger dan Moveable Type.


Manilena
Rekaan yang hebat dan feminis. Namun sekiranya anda berminat dengan rekaan-rekaannya, anda perlu mematuhi syarat-syarat yang dikemukakan seperti tidak boleh mengubahsuai sebarang grafik yang digunakan dan anda juga perlu mewujudkan jaringan balik terhadap laman web ini.


Glen Road Girls Blog Sets
Menampilkan pelbagai rekabentuk blog bertemakan: Bridal, Feminine, Fine Arts, Food, Hobbies, Holidays, Misc., Nature, news, Patriotic, Pin-Ups, Seasonal, Simple, WordPress, dan Writing


Eris's Template Generator
Sekiranya anda ingin mengubahsuai sendiri rekabentuk blog anda, anda boleh mencubanya menerusi laman web ini. Buat pilihan warna, jenis tulisan, susun atur dan sebagainya berdasarkan bahan-bahan yang disediakan. Kod-kod html akan dihasilkan dan anda boleh meletakkan kod tersebut ke dalam akaun anda di bahagian 'Template'.


Point of Focus
Boleh tahan juga rekabentuk-rekabentuk dalam laman web ini. Khusus untuk pengguna-pengguna Blogger.


Blogstyles
Menyediakan rekabentuk-rekabentuk blog asas yang ringkas dan kosong. Rekabentuk-rekabentuk ini sengaja dikosongkan untuk memudahkan anda mengubahsuainya kemudian. Terdapat pelbagai struktur asas rekabentuk blog yang disediakan termasuk satu kolum, dua kolum dan tiga kolum untuk jurnalis Blogger dan Moveable Type.


Not That Ugly
Salah satu sumber rekabentuk blog terawal dalam dunia Blogger. Rekabentuk blog khusus untuk pengguna Diaryland, Xanga, Blogger, Textpattern, Expression Engine dan Tabulas.


Spiderman Blog Templates
Anda seorang peminat setia Spiderman? Serlahkan blog anda dengan rekaan khusus untuk para peminat Spiderman. Sesuai untuk pengguna Blogger, LiveJournal dan Web Log.


Ehsany Blog Templates
Ehsany adalah mencipta rekabentuk blog untuk pengguna Blogger, Blogsky, Persian blog, dan Movable Type.


Blog Fashions
Rekaan yang disediakan setakat ini khusus untuk pemilik Moveable Type sahaja.

Sekian sahaja ulasan ringkas saya mengenai laman-laman web yang menyediakan pelbagai rekabentuk blog percuma untuk anda. Ini adalah salah satu entri kesayangan saya.