BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, November 21, 2006

Ingin Kembali Mencuba

Malam ini hujan turun lagi. Aku tidak sempat berangkat pergi merasai bistik. Ah, tidak mengapa. Stok mi segera itu masih banyak. Ada lapan bungkus lagi. Aku rasa akan menelan dua stok. Kismis sudah habis. Oh ya, aku akan berangkat meninggalkan institusi ini. Rasa-rasanya aku harus pulang ke Timur. Kemudian jika ada kelapangan menjenguk anak-anak muridku yang sedang berlatih untuk mewakili negara tidak lama lagi.

Ya, bercakap soal pulang. Aku tiba-tiba teringatkan daging bistik. Ya, aku ingat bila aku pulang, aku ingin cuba memasaknya. Adindaku sudah pasti akan pulang juga. Barangkali dia akan memasak menu-menu yang ganjil lagi. Oh, ya. Sudah lama aku tidak memesan menu yang sedap-sedap di restoran. Dahulu aku suka membeli makanan yang kukira enak untuk disantap. Baru-baru ini aku membeli gulai kawah kambing, rasa-rasanya sudah lengkap bahan-bahan resepinya 'kucuri'. Cuma ada bahan yang tidak aku jelas namanya. Balik nanti harus cuba merasai bahan-bahan jangkaan itu. Kemudian memasaknya kembali. Eh, garamnya harus dikurangkan. Masakan itu terlalu tinggi kandungan garamnya.

Bila bercakap soal bistik. Aku ingat bibiku dari Acheh, ada memasak stew daging lembu. Rempahnya agak tinggi. Dagingnya dipotong dadu. Oh, ya. Tiba-tiba teringat pula sepupuku yang berdarah Eropah itu. Adakah dia sudah muak menikmati spageti. Emaknya suka memasak masakan yang sebegitu. Aku lebih suka masakan Melayu. Kambing menjadi pilihan utama. Kambing biri-biri juga enak.

Hujan renyai-renyai malam ini. Kilat pula sabung menyabung. Aku rasa aku harus menutup suis komputer. Oh, ya. Tarikh hari ini sebenarnya 19 haribulan. 21 haribulan sepatut aku sudah tidak ada di sini. Esok aku akan ke pejabat untuk mengambil barang. Juga menjelaskan baki yuran untuk semester ini. Wah. Wah. Kenapa hidup ini terasa begitu santai?

Sekian sahaja. Hujan, turun dengan baik-baik ya? Aku mahu memasak mi segera malam ini. Biar aku anggap saja seperti memakan spageti, atau laksa. Laksa Kelantan paling enak. Apa pun, masakan bondaku itu biasa ditelan sahaja. Oh, jangan lupa, ayahandaku juga pandai memasak.

Aku mahu pulang dan bermain boling dengan ayahandaku.