BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Oktober 19, 2006

BLOG: Aiza89 - Diari Seorang Pelajar

Ketika ini, keadaan untuk mengulas blog masih belum stabil sepenuhnya. Adakalanya disekat, adakalanya boleh. Sudah lama nampaknya si Aiza menunggu giliran untuk diulas blognya. Aizai ni sebaya dengan anak-anak murid saya yang berada di Tingkatan 5, akan menghadapi peperiksaan SPM yang dijadualkan berlangsung selepas Hari Raya Aidil Fitri nanti.

Sempena Hari Raya yang makin menjelang tiba ini, saya menghadiahkan baju berwarna oren kepada budak yang mengucapkan kata-kata semangat di dalam blog Aiza. Semoga baju baru berwarna oren ini akan menceriakan lagi hari raya. Dari aspek psikologi, warna jingga atau oren dapat merangsang semangat agresif untuk berjuang. Kepada Aiza, selamat menghadapi SPM.


Blog: Life.Is.Simple.But.Complicated.itsMe!
Blogger: Shazwani Aiza Mohd Tahar (Aiza)
http://www.aiza89.blogspot.com/
Mula Menulis: 2004
Tema: Jurnal Remaja Sekolah (4/5)
Bahasa: Rojak (1/5)
Rekabentuk: (3/5)
Penyampaian: (4/5)
Isi Kandungan: (4/5)
Potensi: (5/5)


Penilaian Gred: B-
= (Bahasa + Rekabentuk + Penyampaian + Isi Kandungan + Potensi) x 4
= (1 + 3 + 4 + 4 + 5) X 4 = 68%
= Gred B-


A. Tema: Sangat Baik (4/5)
Blog Aiza89 ini mengangkat tema alam persekolahan dan remaja. Satu tema yang menarik untuk golongan dewasa dan kanak-kanak untuk memahami pemikiran anak-anak remaja. Banyak cerita yang menarik, namun tema yang digunakan tidak diperkuatkan dengan pemikiran remaja secara kritis bagi kebanyakan entri-entri yang dibuat, contohnya entri yang berkaitan aktiviti pelajar. Tidak ada pandangan peribadi atau refleksi kendiri yang nyata. Sedangkan saya dapati ada banyak perkara yang boleh diperkembangkan lagi. Mungkin kerana Aiza mahukan sesuatu itu dibuat secara santai oleh itu isinya dipaparkan secara bersahaja.


1. Bahasa: Rojak (1/5)
Dalam membuat penilaian, saya memandang berat aspek bahasa. Dalam blog ini saya lihat banyak pencemaran bahasa dan ejaan yang disengajakan. Justeru saya harap Aiza dapat mempertingkatkan usaha untuk cuba menggunakan bahasa rasmi dan ejaan yang betul. Isu penggunaan bahasa rasmi dengan betul dipandang berat dalam setiap penilaian blog yang saya lakukan. Sekarang sudah ada pihak tempatan yang cuba membuat sistem e-penterjemahan Bahasa Melayu Inggeris. Mana tahu, tidak lama lagi, orang asing akan dapat menggunakan sistem e-penterjemahan untuk melayari sambil menterjemah secara automatik blog Aiza. Jika ada kelapangan, saya akan cuba mengulas sistem penterjemah laman web BM ke BI tersebut yang telah pun dikirimkan kepada saya menerusi e-mel beberapa minggu lepas.


2. Rekabentuk: (3/5)
Rekaan blog asal telah diubahsuai dengan baik. Namun dari segi susunan menu, saya rasa susunannya agak berserabut. Jaringan blog dan arkib agak merimaskan. Saya gagal mencari jaringan untuk ke topik-topik sebelum ini. Seelok-eloknya yang penting itu didahulukan atau dipaparkan berbanding yang kurang penting. Namun dari aspek keterbukaan, saya rasa mungkin Aiza ada sebab tersendiri kenapa susunan dan rekaan blog Aiza dibuat sebegini.

3. Penyampaian: (4/5)
Bagi saya, Aiza telah cuba membuat penyampaian yang kreatif. Juga terdapat imej-imej grafik yang berkaitan untuk mengukuhkan isi. Ada juga penggunaan elemen berbentuk puitis, sisipan lirik lagu dan sebagainya untuk menyatakan pandangan. Aiza lebih banyak menulis menggunakan gaya percakapan harian dan bercerita. Saya percaya ada kebanyakan isi-isi yang masih boleh dikembangkan dengan jelas lagi untuk meningkatkan lagi penghayatan pembaca. Mungkin sebab itu bagi blog Aiza, terpapar kata-kata yang agak kontra, "Hidup ini ringkas tetapi komplek." Mungkin membawa maksud hidup ini kelihatan ringkas tetapi sebenarnya padat dengan nilai-nilai kemanusiaan.


4. Isi Kandungan: (4/5)
Isi kandungan Aiza menepati kehendak tema yang dibuat. Entri-entri yang dibuat mempunyai kaitan sama ada secara langsung atau tidak langsung. Contoh isi-isi kandungan yang secara tidak langsung, bagi saya ialah apabila kita ada menceritakan sesuatu perkara, dan kita ada isi yang menyokong perkara tersebut. Kisah hidup pelajar, keprihatinan terhadap keputusan peperiksaan, persahabatan, aktiviti pelajar amat berkait rapat dengan tema yang dibuat.


5. Potensi: (5/5)
Bagi kebanyakan blog yang saya lihat. Nilai potensi ini boleh dianggap sebagai markah bonus yang meninggikan blog Aiza. Juga merupakan ruang untuk saya memberi komen tambahan untuk blog-blog yang saya ulas. Saya dapati blog Aiza ini boleh diperkuatkan lagi dengan isi-isi berkaitan masalah akademik, masalah pergaulan remaja, panduan menghadapi peperiksaan, cita-cita, kerjaya, motivasi pelajar dan sebagainya. Blog Aiza boleh dirujuk oleh rakan-rakan sebaya sekiranya mengandungi isi-isi yang berguna seperti ini. Isi-isi ini hendaklah menyokong atau berkait dengan kehidupan Aiza yang ditulis. Dalam blog saya, saya suka meletakkan sesuatu yang berkait dengan kehidupan yang telah saya lalui. Contohnya, apabila saya ceritakan mengenai bermain gitar, maka ada entri-entri yang berkaitan dengan bermain gitar seperti kord gitar yang pernah dipelajari dan sedang dipelajari. Walhal sebenarnya dah beberapa minggu saya tak bermain gitar sejak bulan Ramadhan ini. Semua blog mempunyai potensi, pandai-pandailah kita mengesan potensi yang ada pada blog masing-masing. Saya juga sentiasa meneliti potensi dalam blog saya, walau pun menulis blog ini cuma sekadar mengisi masa lapang sahaja.

Sekian sahaja ulasan blog untuk kali ini. Saya harap permintaan Aiza telah dipenuhi. Jika ada salah dan silap, saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin.




PENILAIAN BERDASARKAN GRED ABJAD
90-100 = A+ sangat cemerlang
84-89 = A cemerlang
80-84 = A- sangat baik
75-79 = B+ baik
70-74 = B
65-69 = B-
60-64 = C+ sederhana baik
55-59 = C
50-54 = C-
45-49 = D+ boleh tahan
40-44 = D
35-39 = D-
20-34 = E masih ada tarikan
0-19 = F mesti diperbaiki